#1
|
||||
|
||||
Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Artikel i dagens ekathimerini:
http://www.ekathimerini.com/220320/a...ey-had-in-2001 |
#2
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Ja, man blir ju inte förvånad. Dessa jättestora BlueStarbåtar som sväljer tusentals passagerare, men som samtidigt är svindyra. Då tar man ju lika gärna inrikesflyget.
/NW |
#3
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Verkligen tuff utveckling! Kan ju bli ett stort bekymmer för utvecklingen för hela det grekiska samhället om minskningen fortsätter. Det är ju en nation som är mycket beroende av fungerande infrastruktur på vattnet för att hela landet ska fungera.
Masse |
#4
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Sista frasen i artikeln kanske handlar om att vi är yttersta europeiska gränsen (förutom Cypern givetvis) och att man inte tänker se några ändringar därvidlag.
|
#5
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Citat:
Om jag minns rätt kostade BlueStar Pireus-Naxos 37euro i år (ekonomiklass). Snabbåtarna kostar bortåt det dubbla. Det är stora pengar och reser man som familj har det här säkert blivit en faktor kring hur man reser. Risken är att även detta gynnar stora öar med "charterflygplats" och, vilket gud förbjude, all-inlucive-resandet. |
#6
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Så är det. Är man en familj på 4-5 pers, så gräver en t or båtresa ett stort hål i plånboken. Det kan ju vara dyrare än hela flygbiljetten till Grekland!
Sen är det ju så här. Förr om åren, när det bara fanns "riktiga" gamla fartyg på traden. Då var det oftast äldre Finlands- och Danmarksfärjor, som seglade vidare i Grekland. Säkerheten på dessa var ju tveksam i många fall och underhållet likaså. Nu när blivit av med dessa gamla skorvar och nya fartyg sätts in, så kostar det. Speciellt när säkerhetskraven har höjts, vilket gjort att de äldre båtarna inte klarat besiktningen. Ja, då kostar det än mer. Så jag förstår att rederierna vill ha in sina pengar och självklart tjäna en liten slant. Är det inte även så att vissa trader subventionerades av grekiska staten? De är väl i alla fall med all säkerhet indragna nu. /Netwolf |
#7
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Jo, Netwolf, årliga förhandlingar om subventioner vad jag vet. Av politiska skäl måste det finnas transport för oss i gränsområdena. Att det inte finns aktuella turlistor kan bero på att förhandlingarna drar ut på tiden.
|
#8
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Citat:
|
#9
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Citat:
Ser vi då på denna stackars familj så hade motsvarande resa med Blue Star kostat 1 350 kr och om vi hade haft kvar lite gamla hederliga färjor så hade det då kostat 675 kr med den. Helt plötsligt skulle familjen också haft råd att besöka några öar till. Jag minns att jag för länge sedan skrev att dessa nya snabba båtar var av ondo då de började komma. Dels gör de åkandet dyrare och dels gör de turtätheten sämre. Många tyckte jag var konstig då men det känns som att jag hade lite rätt ändå även om jag inte vill det. Mvh Janérik (ja, det är länge sedan jag skrev förra gången) |
#10
|
||||
|
||||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Men kul att du gör det nu Janérik!
Masse |
#11
|
|||
|
|||
Sv: Mer än 50% av färjorna har försvunnit sedan 2001
Så här kan också färjekostnaden vara! Vi var 5 personer med personbil och fyrbäddshytt, som reste Heraklion - Pireus med snabbfärjan "Festos Palace" tor. för 500 € under de senaste veckorna. Hytten på hemresan kunde utnyttjas vilken natt vi önskade. Dyrt? Resan var beställd och betald i juni.
/ Jannis |
|
|