|
||||
|
||||
NÄR DET KRISAR HEMMA?
Vi är många här på forumet som reser ganska ofta. Då är det ofrånkomligt att det förr eller senare är några som drabbas av tråkiga händelser på hemmaplan. Säkert har också de flesta av oss funderat över hur vi vill att det i så fall ska hanteras.
Några av våra bästa vänner säger att "Vi har sagt till våra barn att om det händer något tråkigt hemma så vill vi helst inte veta det förrän vi kommit hem om det inte är helt nödvändigt. Vi vill njuta av vår resa." Men vi själva tycker helt tvärt om och har sagt till våra barn.... "Oavsett vad som händer, smått eller stort, enkelt eller allvarligt, så vill vi alltid att ni berättar allt för oss när vi är på resa. Allt från lite snuva till hjärtinfarkt eller dödsfall vill vi att ni talar om. Det får två effekter. För det första .... Om vi får veta allt så är det också vi som själva har i vår hand att besluta hur vi ska hantera det. Om man inte ska berätta för oss, ja då är det ju någon annan som ska göra bedömningen om vad som är allvarligt eller ej. För det andra. Och det är viktigt! Genom det här beslutet och att vi vet att våra barn berättar allt för oss när vi är på resa, ... ja då känner vi oss trygga. Om vi inte hör något hemifrån, ja då vet vi att allt är ok och vi kan njuta av vår resa. Om vi hade bett att slippa att få veta, ja då hade vi ju gått och funderat hela tiden på om det verkligen är ok hemma som de säger eller om de vill skona oss från att veta. En liten reflexion kring ett ämne som kanske många av oss förr eller senare får anledning att fundera över. Vad tycker du? Hur vill du ha det? Masse |
|
|||
|
|||
Sv: NÄR DET KRISAR HEMMA?
Min svärmor sa alltid,hör man inget så är allt bra😘
Monica😍 |
|
||||
|
||||
Jo, nog vill jag veta vad som händer, eventuellt kan jag hjälpa till på distans.
|
|
||||
|
||||
Vad det än är, när det gäller barn o familj, så är vi ALLTID tillgängliga! Både i stort o smått. Det har vi präntat i "barnen".
Kan några ord göra att någon mår bättre så vinner alla på det. En bild på Instagram, ett sms med ett 💜 kan räcka för att veta att allt är ok. Vi är aldrig på semester från livet...så om nåt händer så vill vi veta. / Kajja |
|
||||
|
||||
Jag vill absolut veta om det har hänt något hemma. En förkylning behöver jag inte veta om, men om det hänt allvarligt vill jag veta det på en gång. Annars skulle jag inte kunna slappna av under resan.
|
|
||||
|
||||
Nä, jag vill också veta. Hem tar man sig på nåt sätt..
|
|
||||
|
||||
Jo visst vill man veta. Tycker det skulle vara fruktansvärt att komma hem och få tunga besked som man inte fått ta del av. Däremot, beroende på vad det gäller, så kanske man inte "måste" ge sig hem omedelbart.
I januari avled min gamla mor bara dagar innan vi skulle resa 2 veckor till Kanarieöarna. Vi tog ändå beslutet att resa och det kändes väldigt bra efteråt. I lugn och ro kunde vi tänka efter hur vi skulle ordna med begravningen osv. Vi kunde tala om och minnas henne i en miljö som var fin Däremellan kunde vi också njuta av en härlig semester och kom utvilade hem. //maji |
|
|||
|
|||
För mina nära är jag alltid tillgänglig och vill veta allt, oavsett var i världen jag befinner mig. Även minsta snuva kan längta efter lite tröst, särskilt om det är en man som har drabbats. Behöver jag ta mig hem, så fixar det sig säkert på något sätt. Hittills har det inte behövts, tack och lov.
Det motsatta gäller också, dvs att jag har beredskap när någon närstående är utomlands. Då kollar jag alltid vilka bolag som flyger till orten och när. Pessimist eller realist, det är frågan...? |
|
||||
|
||||
Vi vill också ha sanningen direkt
// KR |
|
|