|
||||
|
||||
Vispgrädde
Vi letar efter riktig grädde i Grekland, men lyckas inte att hitta. Vi köper något 35% - igt. Som ser ut att vara grädde. Idag gjorde vi Janson, ganska ok, men vi skulle vilja ha riktig grädde. Någon som vet ?
|
|
|||
|
|||
Sv: Vispgrädde
Att det kan vara knivigt med vispgrädde, det vet jag. Men, hur sjutton fick ni tag i riktig ansjovis? I Grekland?
Mission impossible, enligt min enkla mening. Men, jag anar att svaret också är enkelt... Senast redigerad av Pnyx den 2017-10-12 klockan 22:35. |
|
||||
|
||||
Å ja blir mer förvånad att man överhuvudtaget lagar Jansson i Grekland. Jag menar. Det är ju inte ens jul!
|
|
||||
|
||||
Vi gör hellre en Karlsons, byter ut ansjovisen mot grönmögelost..året runt👌
|
|
|||
|
|||
Jul? Aldrig hört talas om... I min lilla värld käkar man Janzon till kräftorna. Alltså är oktober nära nog.
|
|
||||
|
||||
Jag tänker pröva "Karlsson" ,det låter jättegott
|
|
||||
|
||||
Ansjovis tar vi med hemifrån, så enkelt var det. Liksom att vi packar med sillburkar. Allt lindas med tidningspapper o kylklamp i incheckningsbagaget. Det är helt underbart att efter några veckor i Grekland, ta fram en sillburkar o göra en äggmacka med sill. När man är nere som vi i några månader känns det lyxigt.
|
|
||||
|
||||
När man lever på en segelbåt så är ugnsmat det enklaste att göra. Men vispgrädde eller något liknande hittar vi inte. Kemikalieersättningar finns, men det vill vi inte ha
|
|
|||
|
|||
Har för mig att jag köpt tysk (eller möjligen holländsk) riktig grädde på Rhodos. Något annat; när man bakar och ska ha vispad grädde så köper man den kilovis, vispad på konditori. Den liknar mer innehållet i våra kokosbollar, så det är inte ren grädde. Har dock aldrig lyckats få reda på vad den består av. Kanske lika bra att inte veta.
|
|
||||
|
||||
Jag köper denna http://greece.fage/kremes-galaktos-k...krema-galaktos
Deras filmjölk är även god! Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
Det vi söker är grädde som kommer från mjölk. |
|
|||
|
|||
Spizeman, det står att det är "grädde av mjölk", 35%-ig fetthalt med förtjockningsmedel carragenan (hu!). När man tar bort det naturliga fettet, så får man lägga till annat skräp, för att den ska få tillbaka konsistensen. Inget annat konstigt står i innehållsförteckningen, faktiskt. Men jag förstår att du inte ens trodde det var grädde. Jag har tyvärr inte smakat den där sorten.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Karragenan är en vanlig tillsats även i svenska mejeriprodukter, den 36%-iga vispgrädden med lite längre hållbarhet (paketen har skruvkork) har tillsats av E407 = karragenan för att grädden ska "hålla ihop" och gå att vispa.
|
|
|||
|
|||
Ja visst är det så, Didi-san. Men här kan vi i alla fall välja den fullfeta, 40%-iga. Mums!
|
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Citat:
Alltså, producenterna tar bort 10% av fetthalten och lägger till ett "stabiliseringsmedel" utvunnet ur alger. För normalkonsumentens hälsa har sänkningen av fetthalten mariginell betydelse. Vofför gör di då på dette viset? Sannolikt därför att hållbarheten förlängs; något som livsmedelsindustrin alltid strävar efter, men som ofta ger oss sämre produkter. Som, sedan länge, notorisk läsare av innehållsförteckningar, är jag så in i h-e trött på alla sk-tprodukter i hyllorna! |
|
|||
|
|||
Håller fullständigt med dig, Pnyx! Men idag vet väl alla, att fullfeta och inte light är hälsan för människor? Så vad gäller den, kan vi mumsa i oss bra fetter bäst vi vill (om vi inte samtidigt äter en massa kolhydrater).
|
|
||||
|
||||
Jag ville inte starta en diskussion om vad som är hälsosamt eller inte. Min synnerligen enkla fråga vara. Finns det grädde gjord av komjölk i Grekland?
|
|
|||
|
|||
Och svaret tycks vara ja, men inte utan karragenan.
|
|
|