|
||||
|
||||
Lugn vardag, behövligt.
Efter den dramatik som vi alla upplevt inpå nära håll, med den unge mannen som omkom och saknades många dagar känns det skönt med en alldeles konfliktfri och helt ointressant vecka.
-Jag kokar blomkål. -Ska byta gardiner i vardagsrummet, de behöver fållas upp först.Min symaskinsexpert har fixat min gamla Bernina och en annan ännu äldre. Vilket jobb att välja vilken jag ska använda... -Har hittat jättegoda karameller med kaffesmak.(Passar inte ihop med blomkål). -Torkväder, tvättmaskinen jobbar intensivt. -Lät byta första oljan i moppen efter 75 mil. -Grannfrun kom med kakor från Kreta efter att ha varit till sonens bröllop. -Matar svärmor med fruktjoghurt varje kväll, hon har det bra på ålderdomshemmet. -Mandarinerna är som allra bäst. Pressar saft, skalen gillar Petros lamm. Och så vidare... Det vore kul att höra vad ni andra gillar en sån där vecka då inget särskilt händer. |
|
||||
|
||||
Sv: Lugn vardag, behövligt.
Citat:
Citat:
Igår var jag med om något unikt. Just nu invaderas Blekinge av bergfinkar. Vissa flockar överstiger 1 miljon individer. Igår stod jag och följde en gigantisk flock och utanför mitt balkongfönster på Långö i Karlskrona. De flög mellan Långö och Kålö och jag kunde följa dem fyra minuter. Helt galet! |
|
||||
|
||||
Jamen det var ju spännande för en som ser uppåt. Hur kommunicerar fåglarna , jag menar hur vet dom att det blir en mässa eller samling eller fest eller vad det nu handlar om? Jag har sett tranorna samlas vid Hornborgasjön, de har tydligen almanacka att kolla. Men de här bergfinkarna?
Inga julgardiner... |
|
||||
|
||||
En helt vanlig vecka då inget speciellt händer.
Liten betraktelse av några situationer: - Försökte övertyga min 80-åriga far att han INTE behöver ringa eller skriva till Ving och fråga var de kan ställa resväskorna när dom checkat ut från rummet på Kreta..i juni!! Inte lätt att bli gammal.. - Hade hjärtat i halsgropen då svärmor 87, inte svarat i telefonen på, för omständigheterna, alldeles för lång tid. Tvenne oroliga söner hastade dit och möttes av en glad mor som utbrast: Ååh, kommer ni båååda tvååå😄!! Telefonen hittades tillslut i en jacka som hon "inte använt"... Inte lätt att bli gammal... - Hade en gosestund med mitt lilla barnbarn på 4 månader. Det blir mycket ligga på golvet, sitta skräddare etc. Med möda tog jag mig upp med mina strejkande atrosknän och kände mig verkligen som en mormor just då..pust! Till saken hör att jag hela tiden sa "mammas lilla gosegris, kom till mamma..MAMMA?! Näe..jag har inte vant mig vid att kallas mormor än. Som sagt..inte lätt att bli gammal / Kajja |
|
|||
|
|||
Citat:
Har idag hämtat hem 1/4 gris från vår granne, som föder upp Glada Utegrisar. Skinka, kotletter, revben, färs o s v. Grisarna går ute året runt och det är en fröjd att se dom böka i snön och veta attt dom har det bra, som små grisar ska ha. Vädret annars grått och trist med lite regnstänk i luften. Önskar alla en trevlig 1:a Advent Fältjäntan |
|
||||
|
||||
Citat:
Andra fåglar är datumflyttare, som tranorna vid Hornborgasjön. De kommer ungefär samma tid varje år. Ett mycket bra exempel på datumflyttare är Sädesärla som oftast kommer exakt samma datum år efter år, och oftast till samma lilla gräsmatta som åren innan. |
|
|