Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-29, 22:40
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Är det i minsta laget att räkna med 1000kr per dag för två personer i slutet av maj till slutet av juni?

Vi räknar in färjor (bluestar/snabbfärjor), boende, transport såsom buss,taxi, moppe,badbåt. Mat, solstolar ibland, någon drink då och då, glass osv.

Nu när jag skriver vad det ska räcka till så känns det som att det är i minsta laget.

Kanske vi måste spara lite mer inför Grekland

Jag vet att man inte ska prata om pengar (kan vara lite känsligt för vissa) men det vore bra att veta ungefär hur mycket som är "normalt" om man lever semesterliv utan att snåla men inte heller ha det flödigt hela tiden.

/Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-29, 22:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Bästa måttstocken för att veta om det är rimligt att tro att ni klarar er på 1000 kr per dag, är ju vad ni gjorde av med i fjol. Visserligen reste ni väl under högsäsong då om jag inte minns fel, men om ni har tänkt leva ungefär på samma sätt, så vet ni ju att det går ganska mycket mindre nu, uppskattningsvis ca 2/3 av vad ni gjorde av med per dag då.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-30, 17:56
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Vi gjorde av med 1000 kr/ person, inkl. allt utom flygresorna och vår 2-dagars vistelse i aten. Vi var 2 vuxna och två barn. (dock 1 1/2 år sedan, kanske har det blivit mycket dyrare?) Denna resa varade 4 veckor i september 2004. Vi hade det väldigt semesterskönt med frukost hemma, lätt lunch, oftast lagad hemma och middag på restaurang. Samt oräknerliga glassar, frappéer och ganska många färjeturer (vi var på 5 öar). Upplevde det inte som snålande.

Bea
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-30, 18:09
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Tänk på att ju längre man är borta, ju mindre pengar gör man av med per dag!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-30, 19:07
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Förra året gick det ganska mycket pengar så vi hoppas på att det ska räcka med 1000 kr per dag, i år kommer vi visserligen att hyra moppe mycket mer än sist och där lär det ju gå åt pengar

Ricky: vad menar du med att man gör av med mindre pengar när man är borta längre??? Nyfiken!

/Alexandra
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-30, 22:14
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Jag får väl ta det lite pedagogiskt då!

Det jag menar är om du är på semester en vecka, så behöver du
mycket mer pengar under varje enskild dag som du har semester.

du måste betala för resan oavsett om du är borta en vecka eller
2 månader.
Samma sak med inköp som kanske ska göras inför resan.

Är du borta en vecka kanske du vill se och göra en massa
kul grejer och kosta på dig några fina middagar.
Är du borta en längre period har du dagar där du fixar maten själv och kanske bara myser och slappar på stranden.
En sådan dag gör du inte av med så mycket pengar.

Kontentan är att ju längre du är borta, ju mindre pengar
spenderar du under varje enskild dag.
Säg att du är borta en vecka och spenderar kanske 10.000:-
Men du bränner knappast 30.000:- om du är borta tre veckor.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-30, 23:17
henhouse henhouse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: ystad
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

hejsan. vi är 2 barn och 2 vuxna.brukar ligga runt 1000:-/dag med mat båtresor bilhyra ja allt utom flyget.Mvh Annica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-31, 10:32
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

1000 kronor/dag brukar räcka fint till mig och pojkvännen i juni. Bestämmer vi oss för att slå på stort och köpa något dyrare eller så blir det såklart lite mer. Annars är budgeten ungefär 250 kronor rum, 50 kr solstol, 100 kronor lunch, 200 kronor middag, 50 kronor moppe, 150 kronor diverse supermarket (inkl. något till frukost, vatten, balkongdryck och snacks) och 150 kronor efter-middag-bar-häng. Ungefär 50 kronor om dagen går till småshopping, skulle jag tro - extra solkräm, böcker, olivolja, vykort etc.

De dagar vi åker båt blir det ju ingen moppe och ingen solstol, så det brukar stämma ganska bra. Värsta glidarlivet - billigt!

Senast redigerad av Ella den 2006-03-31 klockan 10:36.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-31, 13:53
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Vår budget för 11 dagar i Kykladerna (2 vuxna o två barn, 9 och 10 år) 11 – 24 juni ser ut så här:
båtresor (startar i Aten, vidare till Antiparos, sen Naxos, flyg hem från Santorini) 2000 kr
Annan transport (1 bilhyra, nån dag på cykel, några bussresor) 1000 kr
shopping (sandaler, kattvaktspresenter osv) 2000 kr
dagliga kostnader: boende (i studios/lägenheter för 4) 450 kr/dag, mat 600 kr/dag
=> totalt ca 1500 kr/dag

Håller den?
Jag är lite bekymrad över matkostnaden, våra barn är för stora för att dela på en portion numera . Vi tänker oss att vi gör som övriga här verkar göra: frukost på rummet, enklare lunch, middag ute (vin/öl till maten, nån enstaka ouzo, men annars brukar det inte bli så stort alkoholintag när vi är på semester)

Citat:
Ursprungligen postat av henhouse
hejsan. vi är 2 barn och 2 vuxna.brukar ligga runt 1000:-/dag med mat båtresor bilhyra ja allt utom flyget.Mvh Annica
och hur gör ni Annica Den budgeten trodde jag på innan jag började räkna...

/Marianne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-31, 18:28
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Vi brukar räkna ungefär som ni Marianne och det har räckt till oss de senaste två åren. Det som är dyrt, tycker vi, är varorna till frukost. Juice, youghurt och annat kostar som hemma eller är t om dyrare.
Det är fortfarande bra pris på att äta ute vid lunch och middag. Självklart är allt beroende på vad och vart man äter.

Det är en smaksak hur man väljer att ligga på stranden, jag gillar inte alla plaststolar som ligger tätt intill varandra. Vi börjar alltid med att köpa en bra parasoll och några bast- eller plastunderlag.
Redan där har man sparat in åtskilligt istället för att betala 5 euro per dag för en solstol.

Kicki
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-31, 18:44
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Jag hoppas att det räcker med ca 1000 kr per dag då, vore ju underbart
Förra året gjorde vi (2 pers) av med ca1500 per dag under 4 veckor varav de två första var under högsäsong. Vi åt hemma, tog med typ baguett till lunch oftast, åt ute på kvällen, tog nån glass eller drink, shoppade minimalt, hyrde moppe 5 dagar, tog mycket taxi på Milos och levde gott på Santorini. Det är väl så vi kommer att leva i år igen ungefär men hyra moppe större delen av resan och inte bo i Fira på Santorini. Annars bodde vi bra med balkong eller terrass, studio eller dubbelrum med bra läge.

Jaja vi lär ju om inte annat märka om vi klarar oss. 500 kr var låter så lite när man räknar in boende, moppe, mat osv men men...

/Alexandra
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-31, 20:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Personligen tror jag 500 kr per person är för lite men det är klart boendet är billigare när man är två. Jag gör nog av med lite mer kanske 750-800 kr per dag eller rent av mer. Varierar beroende på vad rummen kostar samt om det finns något att handla.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-01, 10:13
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Jag tar med mig en hög, och tar hem det jag inte gör av med...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-01, 13:39
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Hvis dere brukte 1500 pr dag sist ferie og syntes dere ikke sløste..., hvordan kan dere da tro at dere skal bruke 1000.- pr dag i år??
Kanskje har du regnet med taxfrien med dyre kremer, sprit og parfymer inn i fjordårets lommepengerforbruk..?

Budsjetttips...

Vi reiser alltid på "budsjetttur" da jeg er alene med kostnadene om mine barn. ( det viktigste for oss er å komme ned til varmen og oppleve ting)
Vi spiser middag ute hver dag, men velger sjeldent det dyreste på menyen, brus og øl til maten. Til lunsj blir det enten gyros eller brød med pålegg som jeg har tatt med hjemenifra (ungene er i tilegg sære på pålegg). supplerer gjerne med vannmelon og tomater...
Vi spiser frokost på rommet også da med medbrakt pålegg. (makrell i tomat, leverpostei på boks og smøreost på tuber) ellers så har jeg med meg eggedeler, pleier å koke mye egg som brukes som pålegg.
Vi drikker aldri brus på stranda , men vann.

Solsenger leier vi bare noen få dager og bruker heller det vi sparer inn der på en båttur og å leie bil en dag eller to.
Noe av det smarteste jeg tar med meg (for min del) er en skikkelig kniv med slire som jeg bruker til å skjære brød med når vi ikke er på rommet, eggedeler, en sammenleggbar kjølebag og en tom isboks. Isbokser bruker jeg til å ha med meg ferdig oppdelt vannmelon uten skall på stranden. (Resten av melonen ligger "hjemme" i kjøleskapt) . Også fint til barn som ikke er så flinke til å drikke vann...
Vi har alle med oss en 1/2 liters vannflaske hver på stranden hvor halvparten av vannet i flasken har ligget i kjøleskapets fryser natten over. Det sikrer oss kaldt vann lenge. Når det er tomt går vi å kjøper en 1 1/2 liter kaldt vann på "supern"og fordeler dette på våre tre flasker. Slik holder jeg også rede på at ungene får i seg nok vann.

Ia

Senast redigerad av Ia den 2006-04-01 klockan 13:48.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-04-01, 16:46
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Vi åkte i högsäsong förra året och då gick det ganska mycket på grund av att rummen var dyrare än vad de verkar vara när man åker i juni som vi gör i år. Vi köpte inte mycket grejer, det enda var nog en sarong, parasoll, bastmattor och en bikini och det var inga dyra grejer så...

Jag förstod inte riktigt vad du skrev, men jag tror att det var att ni tog med fryslådor där ni tog med vattenmelon i??? Det ska jag också ta med, då kan man ju skära skivor och ta med sig till stranden, eller om man vill ha sallad eller något som man gjort hemma

/Alexandra
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-01, 21:27
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Vi tar bare med en 2 liters isboks..., Glass , med en eller to ss kaller vel dere svensker det ..he-he
Har fått mange laaange blikk når vi tar frem var boks med ferdig oppskåret vannmelon, helt uten sand... ( som det ofte kan bli når man sitter og deler opp på stranden. Og som regel orker man iheller kke hele melonen man har kjøpt,og den blir sur/ødelagt før man kommer "hjem") eller om man har man kjøpt en halv så har man ingen garanti for hvor lenge siden den ble oppdelt...

Ia

Senast redigerad av Ia den 2006-04-01 klockan 21:38. Anledning: Skulle sette inn et bilde , men fikk det ikke til..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-02, 00:26
henhouse henhouse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: ystad
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Hej Marianne.Ja jag vet inte riktigt hur vi gör men boendet brukar kosta max 30€ frukost hemma ,bregot med hemmifrån.Barnen får fickpengar hemma som ska vara till glass o extra läsk(så slipper vi glass tjatet).Till lunch delar vi salad o tar nån toast eller gyros.middag på kvällen alltid ute.Hyr bil o fyrhjuling ibland.Men vi är ganska små i maten.Åker alltid i juni då det ju är mkt billigare. Annica
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-04-02, 18:14
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Hur mycket pengar kan tänkas behövas ?

Hejsan
Vi är en STOR familj på 8 pers.som gjorde av med ca 65 000:- på två veckor i juni 2004.
Då har jag räknat in flygbiljetter för 28 000:-, alltså gjorde vi av med ca
37 000:-. Om man slår ut det så blir det 2600.-/dag.
Vi hade tre studios hela tiden och betalade mellan 50-90 euro/dygn för dem. Vi åt frukost hemma varje dag( hade tagit med kaviar, mjukost, snabbkaffe och två kg. musli.
Eftersom barnen är lite större så höll de sig mycket för sig själva. För att underlätta luncher och annat fick de 10 euro/barn/dag som de skulle ha till vatten,lunch,glass eller vad de nu ville. Det underlättade också mycket för man slapp allt tjat. Ville de ligga på bastmatta gjorde de det och om de ville hyra solstol fick de betala själva.
På kvällen åt vi stor gemensam middag där vi unnade oss vad vi ville ha.
Vi åkte på badutflykt med lunch och då fick de givetvis inga pengar den dagen.
Vi slösade inte men unnade oss allt vi ville och köpte hem lite smått och gott (fyllde barskåpet) men också kryddor, ouzo, olivolja osv.

Givetvis blev det mycket pengar men vi hade det härligt.
Åse som åker med barnen i sommar igen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT