![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]()
Air Mediterranean S.A är ett nytt grekiskt flygbolag som startar direkt flyg Stockholm-Aten den 1 november www.air-mediterranean.com
|
#2
|
||||
|
||||
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
De flyger med plan som är närmare 30 år gamla
![]() Det ena planet, Boeing 737-400 - MSN 24643 - SX-MAH. http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737-24643.htm SAS ställde av planet december 2013 och såldes till Luftline Georgia juli 2014 som ställde av det mars 2016 som sålde set vidare i december 2016 till ett bolag som sålde det direkt till Mediterranean. Det andra planet, Boeing 737-400 - MSN 24901 - SX-MAI. http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737-24901.htm Har varit ägt och leasat fram och tillbaka. Tyskland, Italien, Polen, Malta, Libyen, Djibouti. Tills vidare avstår jag och väljer ett bolag som inte hämtat sina maskiner på skrotgården. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tacksam för info, MickeKöping!
|
#5
|
||||
|
||||
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kan inte särskilt mycket om dylikt. Därför några frågor till er som vet mera.
Finns det ingen internationell myndighet som har befogenhet att utfärda internationellt "körförbud" när planen passerat visst "bäst-före-datum" eller är det endast löpande lokala besiktningar som avgör? Om sådant finns, kan man då efter internationellt körförbud fortsätta att köra planen nationellt? Det mesta tyder ju på det efter vad man hört om vissa länders inrikesflyg. Finns det någon reglering som hindrar att flygplan "flaggas ut" till bekvämlighetsflagg på samma sätt som sker med fartyg? Masse som gillar att flyga men är nyfiken och okunnig |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Usch! Tack för varningen, Micke!
|
![]() |
|
|