|
||||
|
||||
Ta med matvaror till Grekland
Läste på nätet att det kan vara MYCKET HÅRDA STRAFF om man tar med sig vissa matvaror in till olika länder. Rekommendation är att man alltid ska gå på rött, för att deklarera ev matvaror, för annars kan man åka dit för smuggling vid en kontroll. Det hade jag inte en aaaning om!
Tänk så många ggr man haft med sig olika delikatesser till Grekland, som t ex torkat renkött att mumsa på. Och eg samma v v. Kan man ta med sig matvaror in till Sverige bara så där? Man släpar ju både ostar, salamikorvar, oljor, honung och gud vet vad in över landets gränser. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Ta med matvaror till Grekland
Jag har inte den ringaste aning om lagstiftningen...kanske tur det så slapp man vara nervös innan man nådde gränsen. Men vi har tagit med oss diverse knäppa saker och det har gått bra. Förbryllad var den tulltjänsteman i Helsingborg, som kollade vännen V:s bagage på inresa med bil...han hade en stor burk med skordalia- vitlöksröra, och den hade stått i värmen rätt många dar. I ren lättnad att slippa se oss kollade han aldrig det avsevärda antalet alkoholhaltiga vätskor som V också stuvat ner.
|
|
||||
|
||||
Ner brukar vi ha kaffe o Västerbottenost, förr hade vi även kaviar o knäckebröd, men nu finns det ju i Grekland. Hem blir det honung, färska oliver, olivolja
|
|
||||
|
||||
Jag hade med mig en stor påse torkade trattkantareller nu till våra bekanta i Agia Marina som har en restaurang där.
Gjorde jag nåt olagligt tros?! / Kajja |
|
||||
|
||||
Hrmmmm????? Är det något som jag har missat om det här fina med EU? Fick för mig att den stora poängen med det var fritt flöde över gränserna för människor, varor och tjänster. Eller är det ungefär som med passen? De behöver man ju egentligen inte ha inom Schengenländerna, men är ändå bra om man har med sig! Åtminstone tycker väl flygbolagen det.
Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
(Ursäkta! Lite OT) Masse |
|
||||
|
||||
Tro det eller ej! Jag träffade ett äldre svenskt par på Kreta i våras, som när de kom till flygplatsen upptäckte att de glömt handbagaget hemma. Och någon tid att hämta det fanns inte. De lyckades, utan vare sig pass och biljetter, få komma med planet. Att de hade biljetter kunde man se, vad grekerna skulle säga då det var dags att lämna landet, visste ingen.
|
|
|