Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-12, 18:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Ta med matvaror till Grekland

Läste på nätet att det kan vara MYCKET HÅRDA STRAFF om man tar med sig vissa matvaror in till olika länder. Rekommendation är att man alltid ska gå på rött, för att deklarera ev matvaror, för annars kan man åka dit för smuggling vid en kontroll. Det hade jag inte en aaaning om!
Tänk så många ggr man haft med sig olika delikatesser till Grekland, som t ex torkat renkött att mumsa på. Och eg samma v v. Kan man ta med sig matvaror in till Sverige bara så där? Man släpar ju både ostar, salamikorvar, oljor, honung och gud vet vad in över landets gränser.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 19:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Ta med matvaror till Grekland

Jag har inte den ringaste aning om lagstiftningen...kanske tur det så slapp man vara nervös innan man nådde gränsen. Men vi har tagit med oss diverse knäppa saker och det har gått bra. Förbryllad var den tulltjänsteman i Helsingborg, som kollade vännen V:s bagage på inresa med bil...han hade en stor burk med skordalia- vitlöksröra, och den hade stått i värmen rätt många dar. I ren lättnad att slippa se oss kollade han aldrig det avsevärda antalet alkoholhaltiga vätskor som V också stuvat ner.
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 20:16
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2014

Ner brukar vi ha kaffe o Västerbottenost, förr hade vi även kaviar o knäckebröd, men nu finns det ju i Grekland. Hem blir det honung, färska oliver, olivolja
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 22:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Jag hade med mig en stor påse torkade trattkantareller nu till våra bekanta i Agia Marina som har en restaurang där.
Gjorde jag nåt olagligt tros?!
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 23:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hrmmmm????? Är det något som jag har missat om det här fina med EU? Fick för mig att den stora poängen med det var fritt flöde över gränserna för människor, varor och tjänster. Eller är det ungefär som med passen? De behöver man ju egentligen inte ha inom Schengenländerna, men är ändå bra om man har med sig! Åtminstone tycker väl flygbolagen det.

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 18:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Eller är det ungefär som med passen? De behöver man ju egentligen inte ha inom Schengenländerna, men är ändå bra om man har med sig!
Inom Schengen är det inte nödvändigt med pass, det går lika bra med nationellt ID-kort istället. Vårat svenska körkort är nämligen inte godkänd ID-handling utanför Sveriges gränser (eftersom nationalitet inte anges).

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 01:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Inom Schengen är det inte nödvändigt med pass, det går lika bra med nationellt ID-kort istället. Vårat svenska körkort är nämligen inte godkänd ID-handling utanför Sveriges gränser (eftersom nationalitet inte anges).

/kimmen
Jo precis så är det! Och det är ju jättebra!!!!!
(Ursäkta! Lite OT)

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 09:29
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Tro det eller ej! Jag träffade ett äldre svenskt par på Kreta i våras, som när de kom till flygplatsen upptäckte att de glömt handbagaget hemma. Och någon tid att hämta det fanns inte. De lyckades, utan vare sig pass och biljetter, få komma med planet. Att de hade biljetter kunde man se, vad grekerna skulle säga då det var dags att lämna landet, visste ingen.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:04.