|
||||
|
||||
Massor med kul fåglar på årets kanske vackraste dag
Idag har varit en riktig ynnestdag. Torhamns udde bjöd på dimma, sol, noll vind och häftiga obsar: Framför allt flera fjällvråkar (se bild nedan).
Förutom Fjällvråk såg vi: Ormvråk, Havsörn, Dubbeltrast, Grönfink, Koltrast, Skata, Gråkråka, Kaja, Korp, Fasan, Gråsparv, Sävsparv, Bofink, Sidensvans, Domherre, Taljoxe, Rödhake, Ringduva, Pilfink, Blåmes, Kungsfågel, Större hackspett, Storskarv, Knölsvan, Bläsand, Gräsand, Ejder, Storskrake, Grågås, Prutgås, Vitkindad gås, Gråtrut, Skrattmås och Gråhäger. Torhamns udde ligger så långt söder ut i havsbandet man kan komma utan båt. Efter ett tag blev det så varmt att vi fick klä av oss. Inte klokt att det kan vara så fint väder så här sent på året, och det ha varit lika fint hela oktober. Vi såg åtta fjällvråkar, varav en ville vara med på bild. |
|
||||
|
||||
Sv: Massor med kul fåglar på årets kanske vackraste dag
Kul, nu är det mycket sträck, vissa dagar.
Fin bild på Fjällvråken. Tobbe |
|
||||
|
||||
OJ! Otroligt! Inte nog med att det var många olika, ni kunde alla namnen också, jag är storligen imponerad.
En mycket god vän var förtjust i fågelspaning, men hans familj inte lika övertygad. Därför ringde han mig när han ville ut en vacker vårmorgon. Vi var till Tåkern och det hade just invigts ett nytt observationstorn. -Min häpnad var stor när vi kom upp, där stod säkert 25-30 personer alldeles moltyst och tittade oppåt, somliga med kikare, alla med kameror... -Helt absorberade, som vore det Jesu återvändande ... Finns mycket man inte begriper sig på här i livet. |
|
||||
|
||||
Ojoj, så många olika arter! Och så flera man aldrig hört talas om. Prutgås? Är det ett annat ord för Gamig? Dubbeltrast. Får man räkna den två ggr då?
Nu när det är Limericksäsong, så drar jag till med denna En grekälskande man från Karlskrona Spanade upp i var trädkrona Rena grekiskan lät hans språk när han siktade en vråk som där uppe satt och trona /Netwolf |
|
||||
|
||||
Den var bra Netwolf!
Birgitta. |
|
||||
|
||||