|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 4780
Ikaria?
|
|
||||
|
||||
Nej.
Nej. Nej. Nej. Nej. Nej. Nej. Rätt ö! Grattis! Var på Kalymnos är vi? |
|
|||
|
|||
Rina?
|
|
|||
|
|||
Så roligt att det var rätt.
Det liknar Vathy, så det svarar jag. Marilene |
|
||||
|
||||
Ni är båda på rätt spår. Jag vill veta vad det står på skylten, byns namn alltså, som jag har suddat ut på bilden. Det finns en ledtråd i bilden.
|
|
|||
|
|||
Aha, menar du Platanos?
Marilene |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 4760 - Platanos på Kalymnos
Tack, det är alltid roligt att gissa rätt. Det ät ju några år sedan vi körde där, otroligt vackert.
Marilene |
|
||||
|
||||
Jamen, inte fattar jag något. Platanos förstås. Tyvärr har tavernan stängt, men macken finns kvar, ihop med en liten diversehandel. Han som sköter den säljer också djurfoder i Flaskas, Pothia, och jag köper 20-kilossäckar med kattkroketter för 23 euro, som han lastar på min moppe bakom ryggen på mig, mycket praktiskt.
Vid torget i Platanos finns en skola och där finns olika verksamheter , till exempel nu på söndag ska det bli försäljning av apelsiner, marmelad, likörer och allt man gör av citrusfruter. En driftig ung förening , "Amfipetran" gör vad de kan för att unga ska kunna stanna i sin by. Fotbollsplanen används flitigt, för här på Kalymnos finns flera duktiga lag och det förekommer turneringar med lag från övriga Dodekanesa. |
|
||||
|
||||
Citat:
Synd att tavernan inte finns kvar, men å andra sidan är det mycket annat som finns kvar, och då får vi vara nöjda. |
|
|