#1
|
|||
|
|||
Är jag blåst?
Hej
Jag undrar om någon vet något om "Roccos and Katerinas studios" på Antiparos? Vi hittade dem på en komersiell sajt där det finns en massa info (boende mm) om just Antiparos. 9:de mars skickade vi en förfrågan om boende där och efter en del e-post fram och tillbaka med bara någon dags dröjsmål mellan breven slutade det med att vi den 14 mars skickade en förhandsbetalning på 70 Euro (knappt hälften av kostnaden för 4 dagars boende i 2 rumslägenhet). Vi meddelade detta och att det enligt vår bank kunde ta upp till 6 dagar innan pengarna var framme. De svarade dagen efter och lovade att höra av sig så fort pengarna kom fram... INTE ett ljud sedan dess Vi har skickat en stilla undran om hur det går (2:a april). Och tänkt på att de kanke bara får kontoutdrag en gång i månaden, men nu har det gått en månad De kan ju vara bortresta eller så, men när de svarade så snabbt innan så jag inbillar mig att de borde ha meddelat det då Är det någon som har erfarenheter av sådant här? Eller specifikt den här studion (det var Roccos vi skulle/ska bo på). De hyr ut cyklar och mopeder också. Ligger nere vid hamnen. /Marianne |
#2
|
||||
|
||||
Sv: Är jag blåst?
Inte kan jag tänka mig att ni har blivit blåsta! I mitten av februari skickade jag förhandsinbetalning på boende i Chania (Pension Orio) nu under påsken. Detta gjorde jag via min bank. Dessutom skickade jag ett fax, som bekräftade inbetalningen (fick detta från banken). Allt enligt överenskommelse.
Tiden går...ingen post från Pension Orio kommer...blir bekymrad och mejlar dem! Får svar: Nejdå! Inga pengar, inget fax! Blir kallsvettig Ringer dem och undrar...Den mycket trevliga ägaren lugnar ner mig. Han skulle kolla med banken, och jag skickade ett nytt fax =inbetalningsbekräftelsen. Efter ett par dagar kommer post, allt var OK, de beklagar strulet, allt frid och fröjd Jag TROR att mycket handlar om den mänskliga faktorn, denna gång har jag kommunicerat med ägaren (mycket kunnig i engelska) och en ung flicka (som försöker men har mycket svårt att förstå...) och det är nog så att högerhanden inte alltid vet vad vänster gör Så ta det lugnt! Det ordnar sig nog! Har ni möjlighet att ringa till dem, gör det! Jag förstår dock helt och fullt att dessa, ofta små ställen, VILL ha förhandsavgift som säkerhet. Ändå är jag glad att få bo i Olga´s Pension i Rethymnon i tre nätter också...där behövde vi inte betala någon förhandsinbetalning. Ägaren har tydligen sagt: -If people don´t come, what can I do? Känns mycket grekiskt för mig... Ivi |
#3
|
||||
|
||||
Sv: Är jag blåst?
Säkert är det inga problem med din bokning och deposition. Men, Antiparos är en liten by där alla känner alla. Lägg till detta att öns befolkning är väldigt beroende av turisterna.
Att någon näringsidkare skulle skämma ut sig inför alla andra förefaller vara otroligt. Dock, du kan på ett enkelt sätt få reda på hur det förhåller sig. Öns absoluta informationscentral är Cafe Corner mitt i byn. Eleni kan genast ge dig svar. Hon är för resten född och uppväxt i USA men bor på ön sedan 30 år tillbaka. Slå henne en signal [CENTER]Koliopoulou Eleni Antiparos, T.K. 84 007 Phone: (+3) 0284 061580[/CENTER] |
#4
|
|||
|
|||
Sv: Är jag blåst?
Jag säger som både Ivi och Arne: Simma lugnt. Det löser sig. Sannolikheten att någon på en så liten ö skulle försöka blåsa dig är så liten att den försumbar. Sannolikheten att NÅGON i Grekland skulle försöka blåsa dig på det sättet är försumbar!
Citat:
En gång i månaden? I ett land där hyran betalas när man råkar springa på hyresvärden...!? När familjen kanske bor, och jobbar, i Athen under vintern, och Farfar eller Morfar hämtar posten var 14:e dag, högst. Och han förstår ungefär lika mycket om Fax som vi vet om de yttre delarna av solsystemet... Citat:
Har du inte hört något ca 2 - 3 veckor innan du ska åka, ring ner och kolla. Han kommer säkert att säga: Ohhh, sorry, no problem...! I forget... MEN, dubbelkolla att du skickat till rätt konto. Om du kan, kolla att du FÅTT rätt kontonummer och faxnummer! Och om det finns några tvivelaktigheter, ta med kopior på din insättning och ditt fax. Stämmer allt så betvivlar jag att du ska ha några problem. Men fortsätt gärna skriva och berätta hur det går. Skulle du trots allt ha problem, där du i så fall skulle vara den förste som har dylika problem här på KALIMERA, så tror jag att det finns många här som har bra kontakter på Antiparos som kan hjälpa dig... Peter |
#5
|
|||
|
|||
Sv: Är jag blåst?
Tack för att ni lugnat ner mig!
Jag ska sluta att vara så svenskt effektiv och luta mig tillbaka lite (men kollar det jag kan kolla först). Jag slängde iväg ett snällt e-brev till för att se om jag får någon respons. sen ligger jag lågt som du sa Peter. Och sparar ditt telefonnummer Arne. Jag tycker precis som du Ivi att det är vettigt att småhotellägare vill ha förskottsbetalning. Vi betalar ju allt annat vi bokar i förväg... För övrigt har jag förstått att det egentligen inte behövs någon förhandsbokning (i juni), men vi kommer att komma fram runt 22-23 på kvällen (om det inte dyker upp någon snabbfärja på onsdagar). Då har ungarna varit uppe sen 3 på morgonen (och vi, vilket som nu är värst ). Att bara gå 100 meter och sen in på sitt förbokade hotell känns bra då. Fortsättning följer /Marianne |
#6
|
|||
|
|||
Sv: Är jag blåst?
"Hello,
We have received the money and thank you very much. We are looking forward to welcoming you !" Stod det i ett svarsbrev jag fick idag från Roccos studios . Lite is i magen och vetskap om att det tar tid verkar vara det som krävs för att hantera förhandsbetalningar. Jag hoppas att jag inte givit detta lilla "hotell" (10 st en och tvårumsstudios), renoverat 2005, dåligt rykte nu. Det ser väldigt fint ut på bilderna och vi ska bara ha 15 meter från vår stora balkong till hamnkanten. De har också varit väldigt trevliga i alla kontakter vi haft med dem! Tack för era råd! /Marianne |
#7
|
|||
|
|||
Sv: Är jag blåst?
ta det chil sover siesta heheh det brukar ordna sig när man pratar med folk i grekland no problems
inte så effektivt men går bra ändå |
#8
|
|||
|
|||
Sv: Är jag blåst?
Citat:
Lugna puckar alltså! Hoppas hotellet motsvarar dina förväntningar.... Citat:
Peter - önskar dig en god semester.... |
|
|