Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-16, 11:08
Ancan Ancan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Parga i maj

Jag och min sambo skall åka till Parga första "turistveckan" (15maj).. Här längtat i flera veckor nu.

Hur är vädret så tidigt på säsongen? Bra att veta så man packar ner rätt sorts kläder...

Min sambo är mycket för att ligga vid poolen om dagarna och sedan gå ut och äta gott på kvällen, medans jag vill se saker hela tiden och helst shoppa. Vad rekomendera ni att vi skall hitta på. Vad måste man se om man inte vart i Parga tidigare?

Vi funderar på att hyra moped en dag för att ta oss runt lite, några tips på vart vi skall åka?
//Annica
Svara med citat
Gammal 2006-04-16, 11:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag var där två första veckorna i juni förra året. Dagarna var ganska varma men några kvällar var riktigt svala. Använde jeans ganska ofta på kvällen och både tröja och jacka vid några tillfällen. Några regnskurar ett par em men annars uppehåll. En tur till Acheron rekommenderas men då är det bättre att åka bil än moped. Gott om fina vandringsmöjligheter runt Parga och mellan staden och stränderna. Ingen vidare bra shopping men visst finns det några butiker att titta in i. Ganska turistanpassat och lite trist sortiment.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-04-17, 10:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Det begynner å bli noen år siden vi var i Parga (1997 og -99), så restauranter tør jeg ikke anbefale, men her er noe av det vi likte å gjøre:

- Kjøpe brød og ost og vin og ha piknik oppe på Pargas venezianske borg.
- Gå tur til borgen i den vesle nabobyen, husker ikke hva den heter, men man går oppover og oppover og oppover... (det går buss også)
- Ta båttur oppover elven til Nekromandion. Små båter går fra havnen i Parga, og elven (En av visstnok flere i Hellas som regnes som Styx) er utrolig vakker, omkranset av trær og blomster, med skilpadder og blåvingede insekter.
- Ta båt til Korfu, Paxos og Andipaxos, særlig Korfu by var flott.
- Leie en sånn båt man sykler på vannet med og sykle ut til den lille øya med kapellet i havnebassenget.

God tur!
Svara med citat
Gammal 2006-04-17, 10:55
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
- Gå tur til borgen i den vesle nabobyen, husker ikke hva den heter, men man går oppover og oppover og oppover... (det går buss også)
Å gå opp til Ali Paschas borg i den lille byen Anthoussa var en av de planlagte turene som dessverre ikke ble noe av da jeg var i Parga i juni i fjor. Får ta det neste gang....

En annen fin tur er å gå gjennom olivenlundene fra Parga og til Lichnos-stranden, mener å huske at det var ca 3 km.

Ingrid
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:07.