![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag är heller ingen expert på detta, det enda jag vet är att man definitivt ska undvika Forex - dom har utan konkurrens absolut högst växlingskurs... /kimmen |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Inte bara Forex, samtliga valutahandlare som säljer "turistvaluta" (om du förstår vad jag menar) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Om man inte har valuta kvar från en tidigare resa finns det ju alltid bankomat på flygplatsen direkt när man har landat, så det finns absolut ingen anledning att växla pengar någon annanstans. /kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Se exempel här: https://seb.se/bors-och-finans/valut...r-avistakurser När sedan vi vanliga medborgare ska ut och resa så blir ju mellanhänder, läs banker/kortföretag, inblandade och de ska ju då tjäna en slant på det. Därmed görs då ett påslag på kursen när vi använder våra kort etc. Den var tidigare vanlig på 1,5 % men numera är det nog oftast höjt till c:a 1,65 % jämte ev. uttagsavgift om vi använder uttagsautomat. Och väljer vi att handla på Forex så blir det ju som vi konstaterat ännu dyrare. Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har 16.000 kr i kontanter och undrar om jag ska växla på plats på Kreta eller sätta in dem på kontot och ta ut via ATM på plats?
//Melvyn |
|
||||
|
||||
![]()
Sätt in dem på ditt konto för bästa kurs.
|
|
||||
|
||||
![]()
Håller helt med, och det är inte bra att gå omkring med så mycket kontanter.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tog ut pengar (€) på automat (ATM) två gånger under senaste resa maj/juni i år 1) Attica Bank på Rhodos (19/05) 1€=10,9666 SEK 2) Alpha Bank på Tilos (09/06) 1€=10,8614 SEK I Alpha Banks kurs ingår 2,50 € i avgift och det redovisas tydligt på skärmen. Ingen info om avgiften på Attica Bank. Jag misstänker dock att det finns någon avgift på Attica Bank men att det inte redovisas, varken på skärmen eller på kvittot. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Sen hade jag tagit ut mitt behov av euro i bankomat när jag kommit på plats på Kreta, eller varhelst i världen jag hade rest. Utan konvertiering!!!!!!!!!!!!!! Without convertion!!!!!!!!! Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Igår skrev en medlem i vår FB-grupp och varnade för att blippa när man betalar med kort. Han skrev så här:
”Upptäckte idag att när affärer o restauranger tar betalt med kort och man endast behöver ”blippa” med kortet för att betala är det lätt att råka ut för att beloppet dras i svenska kronor samt euronet drar en avgift på 4% samt man får en sämre växlingskurs vilket görs innan man hinner reagera, då man inte upptäcker det förrän man får kvittot av affären/restaurangen och då är det försent.” För mig är det inget problem eftersom jag aldrig använder blipp. Men kanske någon annan av er gör. |
![]() |
|
|