Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-06, 14:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Positiva minnen från Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av AkeP Visa inlägg
Vi glömde en liten handväska av läder, tidigare inköpt för dyra pengar på Cypern, vid en vistelse i Mytilini stad. Någon vecka senare ”mellanlandade” vi på samma ö några timmar i väntan på en färja till Samos och uppsökte samma boende och där fanns väskan kvar med innehåll och allt.
Det är sådana händelser som etsar sig fast i minnet och gör att man älskar Grekland. Har själv varit med om det några gånger, bland annat under min första resa till Rhodos 1979. Minns hur paff jag blev av att prylarna fanns kvar dagen efter, och "vaktades" av en äldre herre.

Det där med rödbetorna har vi också varit med om.

Tack snälla för fina texter!
Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 23:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Hoppas det inte gör nåt om jag slinker in med några poitiva minnen från Grekland även om det inte bara gäller Grekerna. Kändes lite onödigt att starta en ny tråd.

När vi var på Kreta för många år sedan så träffade vi ett svenskt par i 70-års åldern på Kalamakistranden på Chaniakusten. Åh vad mycket bra info vi fick av dom!
De pratade bla.a mycket gott om träffarna på "Svenskcafet" i Kato Stalos.
I vilket fall så skulle vi ta oss till Rethymnon nästa dag. Då säger mannen, Gösta, att vi kunde åka med honom. Han var kartritare åt Apollo😯!!..och skulle kolla upp lite vägar åt det hållet. Det blev en mycket trevlig biltur🚗..som kostade gratis!

Ett annat minne som satt sig är från Zakynthos när min make var såå sugen på en rejäl köttabit men Rochfordsås (stavas det så).. Restaurangen hade inte den såsen men kyparen lovade honom en "fantastisk rätt" om vi tog ett bord. Vi satte oss och fick ett krus vin.
Såg hur kyparen sprang bort till butiken intill och inhandlade ingredienserna till denna sås.
Gissa om det blev dricks den kvällen! Maken njöt veŕkligen!👌
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 14:33
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Såg hur kyparen sprang bort till butiken intill och inhandlade ingredienserna till denna sås.
Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 19:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag har varit med om något liknande. Vi ville ha rött vin till köttbiten, och kyparen sa att de hade ställt in allt rött vin i kylen, men om vi ville vänta någon minut så skulle han springa över till vin- och spritaffären en bit upp på gatan och köpa en tempererad flaska.

Karin
Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 19:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

En liknande sak hände mig på Kalymnos för många år sedan :-) Jag skulle ha kaffe i en av ställerna vid strandpromenaden i Pothea och jag frågade mannen där ifall han inte hade någon kaka till kaffet. Det hade han inte, men han hoppade upp på moppen, lämnade mig ensam och kom tillbaka efter en stund med en ask goda kakor :-)

Riitta
Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 10:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
En liknande sak hände mig på Kalymnos för många år sedan :-) Jag skulle ha kaffe i en av ställerna vid strandpromenaden i Pothea och jag frågade mannen där ifall han inte hade någon kaka till kaffet. Det hade han inte, men han hoppade upp på moppen, lämnade mig ensam och kom tillbaka efter en stund med en ask goda kakor :-)
Haha, det får mig att minnas en kväll på Faros i Pigadia. Det var den 20 juli då jag som Margareta har namnsdag tillsammans med Ilias, så när vi slog oss ner och beställde in vår ouzo önskade jag givetvis Ilias "Xronia pollà", varpå han sprang ner till konditoriet som då låg där Apse svise nu ligger, och köpte en kartong chokladbakelser som han bjöd oss på. Det var första - och enda gången jag provat kombinationen ouzo och choklad. Jag minns också att jag spillde ett chokladflarn på klänningen. Det smälte direkt i värmen, så jag blev tvungen att gå hem och byta klänning innan vi kunde fortsätta till nästa stopp.

Karin
Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 18:56
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Så trevlig läsning Åke och Christina!
Snart kommer det mer positiva minnen hoppas jag! Ni har ju verkligen rest mycket i Grekland och under så många år. Så trevligt sätt att berätta på - väntar på fortsättning.....
Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 16:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

SERVICE kan verkligen grekerna. En av dom minnen jag kommer på är från storstaden Aten.
Vi hade tagit in på ett hotell för avresa hem dagen därpå. Vi skulle gå ut och äta men jag mådde tjuvtjockt i magen och det enda jag kunde tänka mig att äta var en yoghurt.

Vi kom till en taverna, som var som en oas mitt i storstaden. En fin gräsmatta omgärdade tavernan. Ute på gräsplanen hade dom anlagt en grill och Arne blev så sugen på en maffig grillad köttbit. Jag kunde inte tänka mig det, men det blev den tavernan. Arne beställde ett kilo vitt krus, en grillad köttbit samt frågade om dom hade yoghurt åt hustrun. Nja, vi är ingen frukostservering, men,men,,,,,Han gick iväg och kom tillbaks med två yoghurt från supermarket! "Vilken sort vill du ha,jag tar själv den andra imorgon bitti"!

Han la på köttbiten på grillen samt gick och hämtade kruset. Ett halvt kilo! "Men vi beställde ett kilo vitt". "Javisst, men för att inte det vita vinet ska bli för varmt, kommer jag ut med den andra halvan när ni druckit upp det första". Vilken härlig kille!

Tack, än en gång, Åke och Christina för era berättelser. Jag vet att ni kan berätta mycket, mycket mer om era resor i Grekland. Ni har stor erfarenhet!

Hälsar Birgitta från underbara Paleochora.
Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 15:44
AkeP AkeP är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Några positiva minnen från resor till Grekland från 1975 till 2018. Del 3 (sista).

Av alla öar som vi besökt har de allra flesta gett oss bestående, positiva minnen. De fåtal negativa upplevelserna har vi förträngt. Här kommer några fler positiva minnen efter inventering av hjärnans semesteravdelning, alla utan tids- eller rangordning. Vissa händelser kanske inte är lika underhållande för de inblandade t. ex. prästen som steg av på fel ö eller tjejerna nedan, men för oss åskådare gav de roliga minnen och det gör det nog för de ”drabbade” också – efter någon tid.

Kos
En av de första resorna tillbringade vi på Kos och i byn Kardamena. På torget där stod två tonårstjejer och tvättade kläder i den lilla fontänen. En äldre dam såg detta och tjejerna fick en utskällning de troligen sent skulle glömma. Även om de inte förstod ett ord vad damen uttalade var kroppsspråk, ordflöde och tonläge omöjligt att missförstå. Tjejerna packade snabbt ihop och avlägsnade sig skamset från platsen.

Patmos
Meloi, en strand med taverna en bit utanför Hora. En lunch på tavernan kan vi rekommendera, fridfullt och med vågskvalp. Men på söndagarna kommer det en eller flera bussar med grekiska turister som besökt öns kloster och St Johannes grotta. Alla skall äta lunch och full kalabalik uppstår. Bord och stolar arrangeras om av gästerna till långbord där den medföljande prästen får bästa platsen. Beställningarna haglar och ljudnivån når nästan smärtgränsen.
Om ni ser bussar som anländer nedför backen och ni tänker äta lunch kan det vara klokt att skynda dit och placera er vid ett bord med bra överblick och beställa innan bussresenärerna invaderar tavernan. När alla åkt iväg breder lugnet ut sig igen.

Fourni
På Nikos taverna åt ett blandat sällskap av engelsmän och holländare krabbsallad. När Nikos fru skulle duka ut sa en engelsman ”det var den bästa salladen jag någonsin ätit”. Han gjorde en konstpaus, tittade på henne och utbrast högt ”är du gift?” Allmän munterhet utbröt bland tavernans gäster. Kanske en gammal kommentar men rolig då.

Mytilini/Lesvos
På ”gubbkaféet” på torget i Plomario beställde Christina två koppar kaffe med lite socker - på grekiska. Hon hade gått några kvällskurser i grekiska och tyckte att beställningen gick fram korrekt. Den äldre servitören levde ett rikt inre liv en stund medan han försökte identifiera språket, det var ju inte engelska eller tyska men vilket språk? Han kom sedan fram till att det ändå var grekiska och ropade den korrekta beställningen på klanderfri grekiska in till köket.

Vid kaféet vid kyrkan i Ag. Isidoros firades att stranden fått Blå Flagg d.v.s. högsta betyg. Långbord dukades med mat och dryck till alla. Dansuppvisning av grekiska ungdomar. Hög stämning.

Vi upplevde även en ouzofestival i Plomari hamn där långbord med ouzo och lättare förtäring fanns för alla. Hög stämning även här. Grekerna saknar inte fantasi när det gäller att komma på en anledning för att arrangera en fest. Lokala fester förekommer på nästan varje ö av olika skäl.

Tinos
Göran Schildts väderprognoser om hårda vindar, baserats på förekomsten av små moln runt berget Tsiknias topp, verkade stämma och vi var därför förberedda på att hålla i hattarna.
På Tinos finns några av världens vackraste duvslag utplacerade runt ön.

Allmänt på de flesta öar
Om man är morgonpigg kunde man tidigare höra dunket från fiskebåtar med tändkulemotorer lämna hamnen för att hämta hem dagens fångst. Nu har båtarna modernare motorer som inte har lika mäktigt ljud. Vid återkomsten till hamnen samlades lokalbefolkningen för att handla färsk fisk direkt från båtarna, om fångsten blev god. Horder av katter fick skräpfiskarna. Bilder av dessa förväntansfulla katter har väl många tagit.

Nybakade, varma och välsmakande frukostbröd inhandlades på bageriet för att avnjutas på balkong.

Avskedspresenter i form av muggar, mindre ouzoflaskor och några väggdekorationer med lokala motiv fick vi några gånger av tavernor och boenden. Vi använder dagligen muggar med Pythagorasmotiv från taverna Maritsa och från Sandalis Hotell på Samos/Pythagorion.

Detta var ytterligare några minnen från våra resor till Greklands öar. Vi hoppas att alla grekofiler har många positiva minnen som ni vill delge oss andra och att vi inspirerat till en ny eller förlängd tråd.

Christina och Åke Persson, Uppsala
Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 12:33
yanniss avatar

Meloi på Patmos, som Åke och Christina beskriver, är en strand värd ett besök. Inte bara för tavernans skull utan även för den fina utsikten. Dessutom är det gångavstånd från Skala, hamnstaden.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 14:19
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jeg har mange gode, og tildels morsomme og lattervekkende minner, fra tidligere tider. Pluss ett ferskt .

Fikk for noen uker siden uventet en flybillett i hånden. Vanligvis er det lett match å finne bosted i Myrties på Kalymnos, selv i en hektisk augusttid og selv om det sammenfaller med Mariadagen. Bookingsider meldte fulle hoteller, ofte er det feil, men mine telefoner og emailer til diverse viste at det var den brutale virkeligheten. Desverre.

Apostoli på hotell Nefeli beklaget at ingen rom hos dem var ledig, men skrev samtidig at han gjerne kunne prøve å finne noe hos andre. Hvis jeg ville? Klart jeg ville. Og ikke bare tryllet han frem et rom et annet sted, han booket det for meg, ordnet alt! En utrolig vakker gest, overraskende, og fantastisk service - ikke minst med tanke på at jeg aldri har bodd Nefeli - og at Apostili absolutt ikke kjenner meg fra før. - Hjemkommet i går etter flott uke på Kalymnos. Alt pga gode Apostoli, som jeg nå har hilst på og takket.
Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 17:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Det här kan bli en hur lång och omfattande tråd som helst och den är ju dessutom av mycket positiv karaktär !!

Själv försöker jag febrilt hitta liknande minnen som jag vet finns, men från när och var? Jag vet också att det blev flera små trevliga minnen nu på Syros vi kom hem ifrån den 1/8, sådana som jag sorterar ut och menar är "hur många turister är med om något sådant HÄR" - typ?

Jag kan berätta ett:

Vi åker en hel del lokalbuss på Syros, alla orter vi vill besöka ligger längs "ringlinjen", varvet runt södra sidan av ö som bussen kör. Det är fascinerande med de killar (OCH tjejer) som är de som går i mittgången och säljer biljetter med sin dosa antingen i midjebältet eller i en rem runt axeln. Chaufförerna har slutat hantera betalningar. Vi träffade på en osedvanligt gemytlig och trevlig ung man två resor i rad. Under den andra så stannade han till vid oss (jag sköter alltid vår betalning för 2 personer eftersom jag alltid har massor av Euro-mynt redo). Han såg min börs och undrade - "Sir, have you got 5 20-cents for me, I give you 1 euro, I need some change". Just 20-centarna går tydligen åt mer i växel hela dagarna, förståeligt med att få en sådan fråga. Självklart fick han sina 20-centare.

3:e gången vi träffade ytterligare någon dag senare så kom han ihåg mig/oss då jag faktiskt frågade honom. På något sätt, minns ej hur men han hade nämnt att han var studerande egentligen och hade väl detta som något slags sommarjobb. Så jag frågade honom, "do you study economics"? "No, I am in to computers", svarade han. Så jag tänkte, jag kan väl skoja lite med honom så jag sa "If you had been in to economics, you didn´t win anything for yourself when we exchanged coins". "To be a good economic person, you always have to think you must make a profit, WIN something if you make deals with people". Ungefär som det där med att man måste "börja med ett skosnöre om man har planer på att bli rik"......

Han skruvade på sig och förstod nog inte riktigt vad jag menade men han skulle hur som helst inte bli ekonom. Han log i alla fall.

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 13:00
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
[B]Detta var ytterligare några minnen från våra resor till Greklands öar. Vi hoppas att alla grekofiler har många positiva minnen som ni vill delge oss andra och att vi inspirerat till en ny eller förlängd tråd.
Tack än en gång Christina och Åke!

Ni har ju även skrivit många resebrev. Jag letade upp det första ni skrev, det var år 2002. Ni skriver bland annat:

Vi som båtluffat är Christina och Åke och vi kan med god marginal klassas som "geriatric backpackers" eftersom vi tillhör ålderskategorin 50+.

Geriatric backpackers hade jag inte hört talas om då, och inte senare heller för den delen.

Läs ert första resebrev här.
Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 15:36
yanniss avatar

Det var faktiskt detta resebrev som gjorde oss intresserade av Fourni och som vi sedan 2002 aldrig har övergett. Resebrevet var så roligt och trevligt skrivet, så vi var bara tvungen att testa ön.
Jag tog då kontakt med Hasse, som jag visste bodde i samma stad som Åke och Christina. Och på något sätt fick jag kontakt med dem och fick lite mer information om Fourni. I många år har det blivit boende på Toulas.

Fördelen med forumets resebrev är att det inspirerar andra att resa till nya öar. Jag återvänder ofta och läser "gamla" resebrev. Dom är lätta att hitta. Jämför med facebook!

Birgitta
Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 12:58
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag återvänder ofta och läser "gamla" resebrev. Dom är lätta att hitta. Jämför med facebook!
Håller helt med dig. Det som skrivs på FB är i princip försvunnet efter några dagar medan inlägg här, och resebrev, finns kvar för gott.
Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 18:16
AkeP AkeP är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Ett litet kort sidospår med anledning av Jannes kommentar:
Geriatric backpacker är inget begrepp vi kommit på utan det är en rolig bok med samma namn som vi lånade på biblioteket omkring 1998-2000. Sökning efter boken på nätet gav ingen exakt träff men väl liknande, dock inte på denna bok.
Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 15:09
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ett litet kort sidospår med anledning av Jannes kommentar:
Geriatric backpacker är inget begrepp vi kommit på utan det är en rolig bok med samma namn som vi lånade på biblioteket omkring 1998-2000. Sökning efter boken på nätet gav ingen exakt träff men väl liknande, dock inte på denna bok.
Det lite lustiga från de första åren när folk skickade in resebrev från sin öluffar var att många skrev vilken ålder de var i. Det gällde inte minst de som var 50-60 +. Anledningen var att visa andra i samma ålder att det gick bra att öluffa trots att man kommit upp i åldrarna. Nu är ju 50-60 år ingenting.
Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 13:26
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Det var när jag och en väninna var på ön Agistri som väninnan, tillsammans med två andra kvinnor, fick för sig att hyra en moped. Själv föredrog jag cykel eftersom jag inte åkt moppe sen var jag 15 år och har träffat flera som fått semestern förstörd efter att ha kört omkull med mopeder/motorcyklar.
Uthyraren såg något orolig ut då tre medelålders kvinnor, efter några minuters övningskörning, ”puttrade” iväg med sina moppar - själv trampade jag efter.
Det var då jag kom till en liten by med bara några få hus och en kyrka, jag såg mopederna stå utanför något som liknade ett skjul där en äldre man stod och sålde drycker av olika slag. Jag hade gått en nybörjarkurs i grekiska, så jag frågade om kyrkan var öppen. Mannen tycktes inte förstå utan försvann bakom ett skynke, men kom snart tillbaka med en rejäl nyckelknippa som han räckte mig. Det blev ett fint minne; jag hade blivit förstådd, dessutom fått förtroendet att själv få låsa upp kyrkan.
Efter kyrkobesöket och återlämnandet av nycklar, dök det plötsligt upp ett orosmoln på den annars molnfria himlen, då en av mopederna vägrade starta. Efter några minuter kom en ung kvinna springande från ett av husen, och med ett vant handgrepp startade hon mopeden. Det visade sig vara moped-uthyrarens fru som gissningsvis fått ett telefonsamtal från sin man. Några timmar senare kom vi nöjda och helskinnade tillbaka, och cykel/moped-uthyraren kunde andas ut.

Innan jag började skriva var jag tvungen att googla lite, och när jag läste tänkte jag: är det verkligen samma ö? Minns den stora kyrkan vid stranden, några hotell, några tavernor och en butik. Och skjulet och kyrkan i den lilla byn, där inga turister fick bo.
Efter att ha funderat en stund tänkte jag: Det kan inte vara så länge som 36 år sen jag var på Agistri ...men det kunde det. Det var 1983.

Senast redigerad av sjöborren den 2019-08-22 klockan 13:33.
Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 13:40
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Att göra indrag vid nytt stycke tycks inte fungera. Här lever texten sitt eget liv ...
Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 12:23
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det var då jag kom till en liten by med bara några få hus och en kyrka, jag såg mopederna stå utanför något som liknade ett skjul där en äldre man stod och sålde drycker av olika slag. Jag hade gått en nybörjarkurs i grekiska, så jag frågade om kyrkan var öppen. Mannen tycktes inte förstå utan försvann bakom ett skynke, men kom snart tillbaka med en rejäl nyckelknippa som han räckte mig. Det blev ett fint minne; jag hade blivit förstådd, dessutom fått förtroendet att själv få låsa upp kyrkan.
Efter kyrkobesöket och återlämnandet av nycklar, dök det plötsligt upp ett orosmoln på den annars molnfria himlen, då en av mopederna vägrade starta. Efter några minuter kom en ung kvinna springande från ett av husen, och med ett vant handgrepp startade hon mopeden. Det visade sig vara moped-uthyrarens fru som gissningsvis fått ett telefonsamtal från sin man. Några timmar senare kom vi nöjda och helskinnade tillbaka, och cykel/moped-uthyraren kunde andas ut.

Kan bara hända i Grekland!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:06.