Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-21, 12:00
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Grekiska sängar

Ja, kära nån, förutom kudden tar vi ju med finskt kaffe, filter och filterhållare och minivattenkokare om det behövs....men ingen mat

/Britt
Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 14:26
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

När man åker transferbuss till hotellet så brukar reseledaren dra lite skåpmat och sedan fråga om det är någon som har några frågor?

På en av resorna så frågade jag på skoj om det fanns svenskt kaffe på hotellet?
Nä, sade reseledaren torrt och alla i bussen stirrade på mig som om jag var en idiot

Inte riktigt den reaktionen som jag väntade mig precis.
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vad väntade du dig då. Sverige är väl ingen stor exportör av kaffe. Vi importerar själva vårt kaffe. Om du menar bryggt kaffe så går det att beställa sk filterkaffe nästan överallt i världen och även i Grekland. Annars tycker jag en kopp grekiskt kaffe är värd att prova om du inte redan gjort det.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 10:08
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Ricky, jag förstår vad du menar.

Jag hade säkert börjat skratta

Barbro
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 10:21
Eva Ls avatar

Ser nu att du Ricky skrev att det var på skoj men reseledaren kanske inte uppfattade skämtet. Du kan inte ana vilka underliga frågor en reseledare kan få. En närstående till mig arbetade på en taverna som hade en liten skriftlig informationshörna från en stor researrangör. Hon brukade hjälpa skandinaviska gäster med lite info. Vid ett tillfälle var det en gäst som låst in sin nyckel på lägenhetshotellet som låg i närheten. Han erbjöds vänta på tavernan tills hjälp anlände men frågade ett flertal ggr om hon inte kunde klättra upp på balkongen och hämta hans nyckel eftersom balkongdörren stod öppen. Lägenheten låg inte i markplan. Kan säga att hans förfrågan gjorde tavernapersonalen upprörd och jag tror att det slutade med att kocken genomförde klättringen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 10:56
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Nä, sade reseledaren torrt och alla i bussen stirrade på mig som om jag var en idiot
Alla är tydligen inte lika bevandrade i Sällskapsresan... Ha ha ha, jag skulle ha applåderat!

Karin
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 11:08
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Alla är tydligen inte lika bevandrade i Sällskapsresan... Ha ha ha, jag skulle ha applåderat!

Karin
Om frågan då varit seriös kanske personen som verkligen längtade efter svenskt kaffe upplevt det som mobbning. Jag skulle nog inte gjort något alls.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 11:21
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det minsta man kan begära av en professionell reseledare är väl ändå att alla kunder bemöts med respekt och vänlighet, även om de ställer dumma frågor eller skojar. Att svara torrt är varken vänligt eller respektfullt. Om h*n inte förstod skämtet är oväsentligt ur den synpunkten.

Nästa gång får du fråga om det finns svenska sängar på hotellet, Ricky.
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 11:34
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det minsta man kan begära av en professionell reseledare är väl ändå att alla kunder bemöts med respekt och vänlighet, även om de ställer dumma frågor eller skojar. Att svara torrt är varken vänligt eller respektfullt. Om h*n inte förstod skämtet är oväsentligt ur den synpunkten.
Jag svarade hur jag skulle ha agerat som medresenär och inte som reseledare
för naturligtvis ska reseledaren i det här läget artigt svara nej det gör det inte. Han svarade väl också nej men enligt Ricky med en föraktfull blick och det är självklart inte ok. Kanske var det en orutinerad reseledare med bristande erfarenhet eller så var det bara en människa som inte just då orkarde visa andra respekt och därför brast i professionalitet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 12:19
Eva Ls avatar

För att spetsa till det ytterligare. Reseledaren kanske direkt förstod att det var ett skämt och hade hört det många ggr föut. Därav den torra tonen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 13:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Eva, jag tycker inte att den här fråga i sig är något att haka upp sig på, men med åren har jag däremot kommit att tycka att den viktigaste kompetensen i serviceyrken är ett vänligt och respektfullt bemötande, oavsett var kunden säger eller vad andra kunder har sagt förut eller alla andra tänkbara omständigheter, INKLUSIVE eventuella dåliga dagar!

Bristande kunskap och andra brister kan alltid åtgärdas, men ett bristande bemötande sätter sina outplånliga spår.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:48.