|
||||
|
||||
Gamla kafénions i Grekland
Jag är väldigt förtjust i gamla kafénions i Grekland. Det var förut mycket vanliga men är tyvärr på väg att försvinna och ersättas med moderna kaféer. Jag gillar inredningen som påminner om svunna tider och jag brukar gå omkring och titta på gamla bilder. Tänk vad ett gammalt kafénion har att berätta, om det kunde.
Jag har samlat ett tiotal bilder på gamla kafénions här. |
|
|||
|
|||
Sv: Gamla kafénions i Grekland
Vilka jättefina bilder och några är bekanta. Tänker att detta är en del av det genuina i Grekland som med tiden kommer att försvinna precis som svartklädda gamla tanter och åsnegubbar det som är sinnebilden av Grekland och det jag minns bäst från min första resa till Grekland 1979
|
|
||||
|
||||
Mysiga bilder! Om jag fick välja av bilderna so far så skulle jag helst slå mig ner på det i Pothia, Kalymnos.
Masse |
|
||||
|
||||
Väldigt härliga ställen, som jag också vurmar för. 3-4 st av de som visas har jag dessutom besökt.
Det som är från Lakki på Kreta, verkar rätt så övergivet gissar jag? /Netwolf |
|
||||
|
||||
Visst är det så. Tyvärr. Men sån är utvecklingen.
|
|
||||
|
||||
Tyvärr finns inte den kvar längre.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Grekiska frihetskriget 1821, kriget mot turkarna 1921 och motståndet mot den nazistiska ockupationen 1941. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Det hade jag ingen aning om. Tack för den infon!
|
|
||||
|
||||
Tyvärr går även dom grekiska kioskerna samma sorgliga öde till mötes. Dom försvinner en efter en. Jag minns när vi kom till Fourni och man hade tagit bort kiosken. Ingenstans kunde man köpa cigaretter, därför att ingen hade option på det! Jag fick följa med en herre till ett hemlighus på en bakgata där man inofficiellt sålde tobaksvaror.
I Katapola på Amorgos hade man tillfälligtvis stängt kiosken över sommaren p.g.a. pandemin. Det är mycket populärt att köpa glass där, så jag hoppas den öppnar när allt detta hemska är över. Birgitta |
|
||||
|
||||
Det var ju riktigt roligt.
|
|
|