|
||||
|
||||
Stanna snälla Stamna
Här är en annan av mina grekiska favoriträtter, nämligen Stamna. Det är en köttgryta (långkok) som tillagas och serveras (oftast) i ett keramikkärl. Om jag ser Stamna på menyn beställer jag alltid in det, sååå gott!
Just denna Stamna åt jag i Patitiripå Alonissos. Har du ätit Stamna? Fler grekiska huvudrätter finns här. |
|
|||
|
|||
Sv: Stanna snälla Stamna
Stamna är också en av mina och gubbens favoriter! Lite "spännande" var gång man beställer det, receptet varierar en hel del mellan olika platser och även tider. Görs ofta på säsongens grönsaker. Är dock alltid så gott!
Catlady, som gillar grytor..... |
|
||||
|
||||
Jag har bland annat ätit jättegod stamna på taverna Esperides i Pythagorion.
Ulla som också älskar grytor och långkok. |
|
||||
|
||||
Kan inte svara på om jag just ätit Stamna, men flera ggr har jag beställt just grytor, så det är ju inte omöjligt. Man får ju inte alltid en pappersmeny att bläddra i om man så säger...
|
|
||||
|
||||
Stamna har jag nog inte ätit. Beror kanske på att det har oftast varit så varmt att grytmat inte är det man just då har lust att äta.
Men skulle säkert smaka gott en kyligare dag. / Anne |
|
|||
|
|||
Stamna heter kärlet som maten tillagas i och är alltså inte någon speciell maträtt.
|
|
||||
|
||||
Stamna är en maträtt (står på menyn). Har ätit den många gånger på Tilos - Ármenon. En klar favoriträtt!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||