![]() |
|
||||
|
||||
![]()
— Idag är det fyra månader och 5 dagar kvar säger min man plötsligt en dag i maj.
— Du menar till planet lyfter ... — Nej, till nedsläpp. Nu har dom sålt 9.000 halsdukar. Jag har ingen kommentar, tänker bara: för mig är Leksand knäckebröd, för min man ett ishockeylag. Medan min man räknar dagar och halsdukar sätter jag mig i uterummet eller andrummet som vi kallar det, i en rottingstol intill olivträdet som börjat blomma. Runt omkring står ett antal tomat- paprika- aubergine och chiliplantor som sonen överraskat oss med när han hörde att jag önskade mig en, chiliplanta. Då vi planerat stanna hemma i sommar kanske det kan vara trevligt med en liten trädgårdsodling. Men gladast tror jag grannarna blir då vi i slutet av augusti kommer dragande med ett gäng tomater med lätt rodnande kinder. Jag sneglar bort mot våra grekiska stolar - från en svensk tandläkarmottagning (!) obekväma men efter några glas retsina helt okej! Det behövs så lite för att mitt greklandshjärta ska börja sjunga. Kan räcka med en ostbåge eller som i morse när jag stod med min mans kalsonger i handen. Frågor på det … tror säkert någon vet eller kanske vill gissa ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hoppar kalsongfrågan, men instämmer gällande stolarna. Såna har jag oxå 😀
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Netwolf! Skippa inte kalsongerna …
![]() Janne! Leksandskalsonger får mig inte att längta tills Grekland. Däremot dom jag tog ur torktumlaren. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då är den kallingar med grekiska flaggan eller med grekiska färger.
|
|
||||
|
||||
![]()
Fel! Det här är en ö som några tycker att den har formen av en ostbåge …
![]() Ledtråd angående kalsongerna: han flydde (inte min man) från Grekland på grund av sina politiska ståndpunkter, och kom till Sverige … ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då är det Ikaria och Mikis Theodorakis.
|
|
|||
|
|||
![]() Enligt Wikipedia föddes han på Chios som också liknar en ostbåge. / Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
Inga rätt! Var tvungen att gå in på Kalimeras karta över grekiska ö-världen för att kolla …och den liknar faktiskt en liten ostkrok eller ostbåge.
![]() Att ett par kalsonger kunde få mig att längta till Grekland är sant. Vågar jag säga att jag trodde att en kvinna kanske skulle lösa gåtan fortare … ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sista ledtråden: ”Ostbågen” ligger bland Tolvöarna. Och jag tror mig inte vara den enda som drömmer om Grekland vad gäller kalsongerna. Det tror jag alla som bläddrat i en taxfre-katalog gjort …
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sjöborren, du har satt "myror" i huvudet på mig
![]() ![]() Nå, kallingarna måste ju vara av märke Panos Emporio skapat av Panagiotis Papadopoulos. Finns i alla "taxfree"kataloger. MEN ön??? Panos själv lär ju vara född i Aten... Nå, en vild gissning, kan det vara Karpathos? Med Olof Palme Odos och därmed koppling till Georgios Papandreou (som flydde till Sverige undan juntan och lärde sig svenska, bland annat)? Catlady, som älskar just Karpathos..... ![]() Senast redigerad av Catlady den 2021-06-12 klockan 19:54. |
|
||||
|
||||
![]()
Anade att en kvinna skulle lösa gåtan.
![]() Han heter Panagiotis Papadopoulos, mannen som tvingades fly sitt hemland på grund av sin politiska ståndpunkt. Kom till Sverige där han skapade sitt badklädesimperium vilket är Panos Emporio. ![]() ![]() ![]() Ska försöka lägga ut en bild på ön som från ovan påminner om en liten ostbåge. Eftersom ingen gissat på rätt ö, har jag åter kikat på flera kartor (senast JustGreece.com) och visst påminner den om en liten gul ostbåge … ![]() Senast redigerad av sjöborren den 2021-06-12 klockan 23:12. |
|
|||
|
|||
![]()
Santorini?
|
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr! fel ö-grupp. Tillhör Tolv-öarna.
|
|
||||
|
||||
![]()
På din bild står det Tilos på duken.
Men ostbåge vet jag inte riktigt... (Kanske tittar på fel bild?) /Maria |
|
||||
|
||||
![]()
Ursäkta! Men nu är jag så irriterad …
![]() Bilden Från Agios Andonis var den första jag tog och lyckades lägga ut, men kunde lika gärna varit från vilken ö som helst. To be continued… |
|
||||
|
||||
![]()
Men Tilos är rätt!
![]() Nu blev jag plötsligt trött av allt skrivande, känner att jag behöver en stunds vila, eller kanske en uppiggande Ouzo. ![]() |
![]() |
|
|