![]() |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Minns ni teaterpjäsen och filmen Shirley Valentine?
Vi hade sett filmen 1993 när vi kom till Chios. I en liten bar jobbade en engelsk kvinna, det var hur tydligt som helst att barägaren hade tröttnat på henne, men hon verkade vara fortfarande kär. Namnet blev naturligtvis Shirley. Vilket i fortsättningen alla de engelskor får namnet som jobbar på barer. Carina |
|
|
|||
|
|||
|
Jag namngav killen vi bodde hos första år på en ö. Han tog sig (inte helt ovanligt) i skrevet HELA TIDEN och blev därför Pitt-Olle. Det är så roligt att det verkligen står Pitt-Olle i min dagbok från det året.
Jag återvände året efter (och året efter och året efter..) och nu är vi vänner, Pitt-Olle och jag. Han heter nu sitt vanliga namn och Pitt-Olle är lagt åt det förflutna. Men kul är det och roligare blir det den vackra dagen jag berättar för honom.. Haha! |
|
|
||||
|
||||
|
För våran del finns det en "Frukostmannen" på Naxos och en "Lottomannen" på Mykonos - men det finns samtidigt en hel del uttryck som fötts på våra resor, som tex "klet a clock" samt "tom i tanken".
Föklaringar: "klet a clock", dags att smörja in sig med solskyddsfaktor, "tom i tanken", just den sinnesstämning man hamnar i efter en tid i Grekland, inget att bekymra sig för - dagen bara går och man själv sitter med ett leende på läpparna! – Dao – |
|
|
||||
|
||||
|
Klet a clock! Vilket undebart uttryck!! Önskar att jag hade kommit på något så fyndigt själv. Jag får nog ta och fundera ut något...hmm...
Jenny
|
![]() |
|
|