Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-08, 17:35
Matsh Matsh är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Dessa båtar

Hejsan, ska med familj åka till Athen den 21/6 för att därifrån luffa vidare mellan Sifnos och Milos.
Hade tänkt stanna i Athen första natten för att tidigt nästa dag den 22 ta en färja till Sifnos.

Försöker nu leta reda båtar som går den rutten, men döm av min förvåning när det går 1 båt till Sifnos den dagen, en snabbbåt dessutom med inte allt för många platser och dyr också.

När man läser om ö-luffning heter det att det går minsta en stor färja varje dag (tidigt på morgonen) därtill en antal snabbåtar. Det finns ALLTID plats på de stora färjorna etc.

Vad är det som gäller.
Är det så få avgångar till så stora öar under juni?
Eller finns det andra färjor som går men INTE finns på bookningssiterna?
Är det någon som har koll på detta och kan tipsa på vad man hitta information ?

Tackar på förhand en som inte luffat tidigare.
//Mats
Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 18:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Dessa båtar

"Eller finns det andra färjor som går men INTE finns på bookningssiterna?"

Hej!

Jag kan inte svara dig hur det är med båtar till just Sifnos, men vi upplever alltid att det finns fler turer att välja på när vi är på plats än vad vi hittat vid grovplaneringen hemma. Om det beror på taskigt minne, att man anpassar sig väl på plats, eller om det är så, det vet jag inte.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 21:02
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej ! Jag vet inte hur dags ni kommer till Aten, men varför inte ta båten 16.30 samma dag till Sifnos och gör Aten på hemresan? Båten är visserligen en snabb sak och tar bara tre timmar! Men det kommer nog att gå en stor färja klockan 15.00, men då är det nog taxi som gäller till Pireus.
Vi åker också den 21 juni, men vi drar till Naxos.
Lenapg

Senast redigerad av lenapg den 2006-05-08 klockan 21:04.
Svara med citat
Gammal 2006-05-09, 15:54
Matsh Matsh är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej, det blir som lenapg föreslår = Aten på hemvägen, dock hittade jag ingen båt som går 16:30 men väl en 15:00 snabb färja, jag bokade även biljetter tíll den.

Vi landar runt 11:30 på 3 och en halv timme tar man sig väl ned till Pireus eller?
Vilket är det snabbaste sättet att ta sig till hamnen buss eller tunnelbana eller taxi?

//Mats
Svara med citat
Gammal 2006-05-09, 16:46
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Matsh

Vi landar runt 11:30 på 3 och en halv timme tar man sig väl ned till Pireus eller?
Vilket är det snabbaste sättet att ta sig till hamnen buss eller tunnelbana eller taxi?

//Mats
Vilket som går fortast vet jag inte, men gissar taxi. Tunnelbanan får man först åka in till Aten, och sedan byta. Vi hade ung. samma landningstid förra året, och tog buss E96 direkt utanför entren på flygplatsen. Jag har för mig att den tog ca 1 tim till Pireus, och när vi köpt biljetter till Sifnos, var det goda tider att äta och insupa atmosfären innan båten gick.
Minns inte riktigt båtens avgångstid, ev. var det en liten stund senare, men vi hade riktigt gott om tid.

Åh, vad man börja längta!

Abi ( som åker 11/6, och förmodligen börjar med Serifos i år )
Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 02:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Buss mellan 45 och 75 minuter, normalt sett ca 60, beroende på trafik. Kostar ca 3 e per pers. Taxi kan vara marginellt snabbare, kostar dock 25 - 30 €. Tunnelbanan har jag inte testat.

Citat:
Hellugnt. Är inte flyget försenat är ni ute ur terminalen och kan ta bussen som går 12.30. Ut till höger och köp biljetter i kuren innan ni kliver på bussen. Den stannar precis nere i hamnen mittemot ett stort biljettkontor där du nog kan hämta biljetterna om du inte fått dem hemskickade. Till vänster om biljettkontoret ligger en Taverna där du säkert hinner med en sallad, en Toast och två Amstel innan ni måste gå ombord.

Ni kommer säkert att ha gott om tid.

Peter
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:43.