![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På Kreta i den lilla byn Vouves, finns världens äldsta olivträd. Trädet som är 3000 år gammalt producerar fortfarande oliver!
![]() Så om man åker dit och käkar en oliv från det trädet (ja, jag vet att man inte kan käka direkt från trädet), så innebär det rent teoretiskt att Sokrates kan ha gjort exakt detsamma. Tanken svindlar. Nu vet jag iofs inte om Sokrates nånsin var på Kreta. Eller om han ens gillade oliver. Men, det är teoretiskt möjligt! Nån som varit där? /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har varit där och har skrivit om det här.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ett besök där skulle inte alls vara dumt (jag läste vad Janne har skrivit om stället). Tänk så mycket man har ogjort....
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På Kreta finns också ett 1000-årigt olivträd med en egen historia. (Ja, det kan faktiskt vara en platan också).
Det är "The Sacred Three of the 99 Holy Fathers. Den finns i Azogires, strax ovanför Paleochora i bergen. Nittionio fäder/munkar kom hit på 1300-talet och man har byggt ett kloster nära detta träd. En historia värd att läsa och man känner historiens vingslag när man vandrar i byns omgivningar. Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi var där för fem år sedan. Man kände lite av historiens vingslag.
Bredvid finns också ett museum. /Thoper Senast redigerad av Thoper den 2023-03-07 klockan 11:23. |
![]() |
|
|