![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vaknar av att solen kikar in genom en glipa i gardinen och tänker: den som inte väcks av solguden får snart ett bryskt uppvaknande av Livadias egen väckarklocka. Det vill säga öns fiskare Nikos som på mornarna parkerar sin pickup vid torget eller nedanför vår balkong. Med röd snushalsduk virad runt pannan meddelar han sin ankomst med några pisksnärts-snabba vrål: PSARAS! PSARAS! (fiskar fiskar) Några minut senare är det trängsel kring bilen - ju större fiskelycka desto fler kunder, nyfikna ortsbor, eller turister med mobiltelefoner. Nu har Livádia vaknat …
|
|
||||
|
||||
![]()
Låter helt ljuvligt! Njut, njut, njut!
Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Åh, vad härligt det låter
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag och min man säger ofta till varandra - tänk så bra vi har det. 🙏 Det är här och nu som gäller.
Kom ihåg en sak Masse: jag älskar överraskningar. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Snart är vi där och lyssnar på Nicos. Nu äv vi på Nisyros som är väldigt mysigt men inte som Tilos.Framförallt längtar jag efter maten på Tilos som är oslagbar.
Ulla |
|
||||
|
||||
![]()
Välkommen hit Ulla! 🤗
|
|
||||
|
||||
![]()
Är det inte den blå fiskbilen, är det den röda frukt/grönsaksbilen som på mornarna står parkerad vid torget i Livadia. Några timmar senare ses den röda pickupen sakta körande längs strandpromenaden som på ena sidan är kantad av tavernor, på andra sidan stranden med solstolar. På morgonen är det fiskarens pisksnärts-snabba vrål: PSARAS! som väckt mig eller fått mig att sätta frukostägget i halsen. Framåt lunchtid är det frukt/grönsakshandlaren som med sitt långa entoniga skrik väcker dom som slumrat på solsängen:
V..E..R..Y S..W..E..E..T W..A..T..H..E..R..M..E..L..O..N F..R..E..C..H O..R..A..N..G..E L..E..M..O..N S..E..X..I..G V..I..T..A..M..I..N D..O..M..A..T..E..S E..K..O..L..O..G..I..S..K F..R..O..M T..I..L..O..S … Åtta timmar senare står den röda pickupen parkerad intill bageriet. Trots mörkret ser jag mannen stå lutad mot bilen samtidigt som jag hör ett svagt: sweet melon. |
|
||||
|
||||
![]()
En fin betraktelse!
/ Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Kajja! Om någon inte förstod - ursäkta några stavfel - så ropade han: Very sweet watermelon fresh oranges lemon sexy vitamin domates ecology from Tilos.
![]() |
![]() |
|
|