|
|||
|
|||
Färjeförbindelser Rodos-Kykladerna
Hej alla Greklandsfrälsta!
Nu börjar 3½ veckas båtluff äntligen närma sig och den 17 juni bär det av mot Rodos för att så snabbt som möjligt ta oss vidare till Kykladerna. Målet är att börja på Milos, en hästresa från Rodos, men det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen eftersom vi nästan har abstinensbesvär till denna underbara ö. Har gtp.gr kommit upp med sommarens tidtabeller eller kan det komma fler/nya i månadsskiftet? Annars vete tusan hur vi ska kryssa oss mot Milos. Kompisar ansluter från Aten så för dem är det enkelt... Någon som vet andra bra vägar? Jag har hört att Kalymnos ska vara en bra ö att ta sig till för vidare transportmöjligheter till Kykladerna. Är tacksam för alla tips, ser att vi tyvärr missar Blue Star till Amorgos den 17:e... Tacksam för svar/tips! Ha det bra alla! /Carl |
|
||||
|
||||
Sv: Färjeförbindelser Rodos-Kykladerna
Rhodos till milos finns det inga färjor som trafikerar men GA-ferries brukar ha färjor från rhodos till kykladerna ett par gånger i veckan. Vad jag kunde se förra året så verkade GA tom hålla tiderna vilket de aldrig mig veterligt tidigare har gjort. Personligen tycker jag dessutom att det är ganska trevligt att åka med dessa gamla skorvar. Min rekomendation är att inte ha för bråttom till milos. Stanna gärna några dagar på amorgos på vägen och sedan naxos-paros eller santorini-folegandros. Tvärförbindelserna mellan östra och västra kykladeran är som tidigare påpekats på forumet inte de bästa.
|
|
||||
|
||||
Synd att ni inte hinner med Blue Star till Amorgos, i mina ögon den överlägset bästa förbindelsen mellan ögrupperna.
När det GA och hålla tider måste jag säga att jag blev förvånad förra sommaren över att alla gånger jag åkte med dom och många turer som jag råkade uppmärksamma var i tid (iallafall nästan i tid). Detta innebär dock inte att jag åker med dom utan att kalkylera med minst 1 timmes försening bosse |
|
||||
|
||||
Det går ju även en färja några gånger i veckan från Rhodos till Pireus via Karpathos, Kreta och Milos. Det låter som en väldigt lång resa, men å andra sidan tar det väl också sin tid att åka via Kalymnos, Amorgos eller någon annan ö "åt det hållet".
Flyg från Rhodos till Kreta eller någon ö i Kykladerna och sedan båt till Milos, kan det vara ett alternativ? |
|
|