Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-06-24, 14:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 002
Standard Limnos !

Hej !

Jag tänkte att det kunde passa med lite aktivitet nu när det är lite lugnare här numera. Och bättre i den här avdelningen då ön LIMNOS inte har något eget krypin här, inte sant?

LIMNOS ja, det bär snart av dit ska ni tro!! Bara en veckas charter men i alla fall ett nytt resmål för mig och nypremiär efter 5 års Greklandsväntan (inte bara av pandemiskäl).


Och jodå, jag HAR läst resebreven från Limnos och kräsen som jag är suktar jag efter något mer matnyttigt från er som har varit där. Resebreven har ju några år på nacken men i och för sig brukar det kanske inte hända så mycket på en stillsam ö under några år, eller.....? Det jag har hittat i förväg blev trots allt inte så mycket, kanske bara bra att komma ner dit helt utan förutsättningar?

Ladda gärna på till mig med vad som helst som går att få reda på om LIMNOS. Är jag duktig (som jag brukar) och trivs där så kanske jag kan få ihop en liten berättelse jag med. Boendet blir centralt i Myrina, hoppas det inte är för många mopedåkare på nätterna där på smågatorna


/ Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-06-24, 16:11
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 537
Standard Sv: Limnos !

Hej Hasse
Jeg var på Limnos i slutningen af august/begyndelsen af september 2022 og havde en skøn ferie der.

Meget lidt på øen foregår på turisternes præmisser. De fleste turister var grækere, og Myrina er ifølge min mening det helt rigtige sted at bo. Jeg boede som nabo til biografen, hvor der var perfekt stille om natten.

Strandvejen, hvor barerne og restauranterne ligger lukkes af om aftenen. Hovedgaden, hvor de fleste forretninger ligger og også et par restauranter ligger, er en gågade og minder om gaden op gennem byen i Molyvos. Ved den lille havn for enden (eller begyndelsen) af gågaden er der også restauranter. På de mest populære var det nødvendligt at bestille bord en dag i forvejen, hvis man ønskede at spise mellem kl. 20 og 23. To tavernaer skuffede fælt: På Kosmos på strandevejen havnede jeg en uheldig aften, hvor alt var kaos. Gæsterne fik forkerte bestillinger efter meget lang tids venten, ventede meget længe på regningen, hvor andre gik uden at betale. På Platanos på Hovedgade fik jeg den dårligste mad, jeg nogensinde har fået. Men... meget kan jo have ændret sig begge steder på to år.

De flerste strande er sandstranden, og dem udenfor Myrina og i Platy er de mest turistede og travle. Der var også nogle, som lå langt væk fra alting, som viste sig at være "in" med mange unge mennesker. Det negative ved Limnos’ strande er efter min mening, at det næsten er umuligt at finde nogle, hvor der ikke spilles (høj) musik. Selv de som ligger langt ude på landet.

Som du ellers nævner, så sker der ikke så meget, og generelt er det en stillsam ø og som sagt en “græsk” ø. Dette betyder, at der finden mindst en taverna i næsten hver eneste lille landsby.

Jeg kørte rundt på scooter og var næsten overalt. Ofte uden meget trafik.

Jeg syntes, at den vestlige halvdel af øen var mere interessant end den østlige halvdel.

Jeg giver Limnos mine varmeste anbefalinger og ønsker dig en god ferie, som forhåbentlig bliver lige så fredelig, som du forventer
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-06-24, 23:07
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 459
Standard Sv: Limnos !

5 års Greklandsväntan låter stoiskt.

Härligt att få komma iväg- äntligen!

Limnos har jag inte varit på och har heller inte hört så mycket om ön. Så det låter som ett intressant resmål!

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-06-25, 05:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 999
Standard Sv: Limnos !

Låter som ett intressant val. Trevlig resa, Hasse!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-06-25, 18:37
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 002
Standard Sv: Limnos !

Susie, det blir så långa textbitar för att jag ska citera dig, jag skriver lite ändå.

Tack för "varningen" om Kosmos och Platanos! Jag brukar vara skeptisk till strandtavernor, kan inte minnas någon jag har varit på alls genom alla år? Kan vara väldigt få tror jag. Hur som helst tror jag det kommer att finnas tillräckligt med matställen på ett eller annat sätt. Att gå åt motsatt håll, dvs. ifrån stranden/hamnen utåt "förorterna" av Myrina kan kanske vara ett lyckokast? Jag minns av tidigare resor att det kan bli rena fullträffar. Det blir att försöka och upptäcka.

Bad blir ganska nedprioriterat, jag är inget sjöodjur, trivs långt mycket bättre på land där det finns så oändligt mycket mer att sysselsätta sig med. Det handlar inte särskilt om Limnos, jag gillar samma aktiviteter var jag än har varit, den 5-åriga pausen jag haft förändrar inte mina beteenden.

De foton jag sett av Myrina (INTE många.......) säger mig att det är en del som liknar Molyvos där jag var 2009. Nu trivdes jag bättre i Plomari, Petra och Agios Isidoros på Lesvos den gången. Men jag kan ju ha blivit mer mogen sedan då och kanske kan ha vidgat tålamod, upptäckarlust mm. till denna resa?

Och det kan nog bli någon utflykt inåt ön, borde ge den en chans då det absolut lär finnas en del att krydda den övriga veckan mest i Myrina med.


/ Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT