![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Carl Butlers moussaka Butler skriver: "En gubbe med en liten taverna på Mykonos förr i världen gjorde moussaka på det här viset, ungefär." Carl Butler i grekiska kök (1997) Till 6 personer 400-500 g lammfärs 3 auberginer (700 g) 2 gula lökar 2 vitlöksklyftor 1 burk hela tomater 1 knippa persilja 2 dl svag buljong eller vitt vin 1 tsk timjan 1 tsk rosmarin 1,5 - 2 dl riven ost 2 msk smör olja salt och peppar Till den vita såsen. 50 g smör 1 dl vetemjöl 7, 5 dl mjölk salt och vitpeppar /Getpinglan 🐐🔔 |
|
||||
|
||||
![]()
Hemlagad moussakas, så himla gott
Gjorde det för nån vecka sedan från Fedons grekiska. Blev nyfiken på Carl Butler i grekiska kök, så har beställt den också. Kerstin |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Getpinglan! Ett helt förträffligt recept
![]() Dock, eftersom jag inte är jätteförtjust i aubergine brukar jag ta hälften zucchini/hälften aubergine, blir riktigt gott (enligt mig själv och maken med gäster ![]() Catlady 🐈 ![]() Senast redigerad av Catlady den 2024-07-12 klockan 20:00. |
|
||||
|
||||
![]()
Tusen tack för Carl Butlers recept, Getpinglan!
![]() ![]() / Anne ![]() den lata kocken |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi tackar Ylvas Jannis 😉 för kokbokstips! Jag kollar i Butlers instruktioner: När man har gjort allt, t o m såsen, så skriver Butler : "bryn auberginerna lätt på båda sidor, ta upp dem och låt dem rinna av på hushållspapper." 🍆🍆🍆 Det här steget med att bryna auberginerna i olja finns inte i Faidons recept, liksom heller inte en traditionell vitsås med vetemjöl, utan en redning med maizenamjöl. Men så är Faidon en förespråkare för GI-metoden, inget jag tänkte på när jag gjorde den först. Smakade mycket bra ändå. (Och inte så stabbig som moussakas lätt blir). Men, man kan ju variera, ska testa med både kanel och muskot osv i senare grekmiddagar här hemma. Kali orexi! |
![]() |
|
|