Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-11-23, 12:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Vilka är dina tre favoritböcker som handlar om Grekland?

Här kommer en delikat fråga. Vilka är dina tre favoritböcker som handlar om Grekland? Du får bara välja en och samma författare en gång, vilka tre böcker väljer du då?

Jag velar mellan ”Antikens historier” av Alf Henriksson, ”Eleni” av Nicholas Gage, ”En lång dag i Aten” av Theodor Kallifatides, ”En man” av Oriana Fallaci, ”Evighetens stränder” av Sun Axelsson, ”I skuggan av en liten ouzo” av Staffan Stolpe, ”I Odysses kölvatten” av Göran Schildt, ”Kreta: erövring och motstånd” av Antony Beevor, ”Odysseus pojke” av Annika Thor och ”På resa med Herodotos” av Ryszard Kapuscinski.

I skuggan av en liten ouzo.

Efter mycket vånda väljer jag ”I Odysses kölvatten” av Göran Schildt, ”En lång dag i Aten” av Theodor Kallifatides och ”I skuggan av en liten ouzo” av Staffan Stolpe. Vad väljer du?
Svara med citat
Gammal 2024-11-23, 15:23
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015
Standard Sv: Vilka är dina tre favoritböcker som handlar om Grekland?

Ett nytt liv vid vägens ände av Joanna Nicklasson-Mlynarska och Mikael Backman
Tillbaka till Kreta av Byron Ayanoglu.
Filoxenia, av Robert Påhlsson.
Synd att man bara fick välja tre. Flera av Jannes böcker är också bland dom jag läst och tycker om
Kerstin, som slukar allt som har med Grekland att göra
Svara med citat
Gammal 2024-11-23, 15:52
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Det finns ju så många..........
De som först kommer för mig är:
Victoria Hislop: Längtans ö
Stephen Fry: Mythos
Och den bok som redan i 10-års åldern fick mig att bli intresserad av Grekland:
Mary Stewart: Min bror Michael

Och som sagt, det finns otaliga fler......

Catlady 🐈
Svara med citat
Gammal 2024-11-24, 10:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Spontant tänker jag på Längtans ö, Eleni och Tillbaka till Kreta. Men, det finns ju som sagt många många fler.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2024-11-24, 13:26
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Å, det här var en spännande tråd. Gjorde att jag plockade fram böcker jag har om Grekland och började läsa om Filoxenia. Boken börjar och slutar på Tilos, en ö som jag längtar tillbaka till och hoppas få återbesöka. Däremellan mycket historia
och besök på flera av våra favoritöar.
Boken kom ut 2023 och intressant både
historiskt och aktuellt.
Kerstin som älskar att läsa och gärna om Grekland
Svara med citat
Gammal 2024-11-26, 18:13
abaas abaas är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Två favoriter som väl inte är överraskande: Göran Schildt: I Odysseus kölvatten och Staffan Stolpe: I skuggan av en liten ouzo.
Men sen vill jag slå ett slag för en bok från 1888 (jo!): Julius Centerwall: Från Hellas och Levanten Strövtåg till lands och vatten.
Centervall var rektor och riksdagsman och reste bl.a. i Italien och Grekland.
Stolpe har ett kapitel i sin bok som handlar om honom s.123ff: En kväll hos Schliemann.
Jag citerar Stolpe "Att Centerwalls bok har överlevt...kan den tacka författarens noggrannhet, goda humör och spiritulla språk för.Med stora nypor gammaldags humor kryddar han sina kraftigt generaliserande observationer."
Svara med citat
Gammal 2024-11-26, 21:48
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av abaas Visa inlägg
Två favoriter som väl inte är överraskande: Göran Schildt: I Odysseus kölvatten och Staffan Stolpe: I skuggan av en liten ouzo.
Men sen vill jag slå ett slag för en bok från 1888 (jo!): Julius Centerwall: Från Hellas och Levanten Strövtåg till lands och vatten.
Centervall var rektor och riksdagsman och reste bl.a. i Italien och Grekland.
Stolpe har ett kapitel i sin bok som handlar om honom s.123ff: En kväll hos Schliemann.
Jag citerar Stolpe "Att Centerwalls bok har överlevt...kan den tacka författarens noggrannhet, goda humör och spiritulla språk för.Med stora nypor gammaldags humor kryddar han sina kraftigt generaliserande observationer."
Vad roligt med en "nygammal" kalimerian som hittat hit! Och nya tips tages tacksamt emot; Jag vill bara säga att jag nu från biblan har beställt Julius Centerwalls " Från Hellas och Levanten" från 1888. Coolt med en så gammal bok.

Även boken om "Kreta : erövring och motstånd " har jag ställt mig på kö på, den du tipsade om Janne. Det ska blir intressant. Och hade det inte varit för Kalimera hade jag nog inte läst många av de böcker som omtalas här. Eleni, alla böcker med ouzo i titeln. Hislops osv.

Men de bästa? Svårt att säga. Romaner eller reseskildringar, tycker det finns en skillnad. Omläsning kanske är ett tecken på ifall boken höll för att läsas om:

Göran Schildts Dianas ö. Andra ggn läste jag den ur det perspektivet att jag hade hört att Lerosborna hade åsikter om hur de beskrevs av Schildt. Odyssevs kölvatten har jag försökt läsa om, men det räckte en gång. Underbart soldränkt bok annars.

Sinuhe egyptiern, som visserligen inte alls handlar enbart om Grekland, men den skildringen av Kreta fäste sig oerhört i mitt unga sinne. Tål omläsning många ggr.

Spela för mig Zorba av Kazanzakis. (Gillar fler av hans böcker, de är inte så lättillgängliga som t ex Hislops men det är mödan värt att försöka.)

Rolig tråd. Fler tips?

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
Gammal 2024-11-27, 10:21
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Jag kan lägga till några. Sture Linnér: "Mulåsnan på Akropolis" och
Louis de Berniéres: "Kapten Corellis mandolin".
Då gick jag till den välfyllda bokhyllan (utan en mängd böcker med grekanknytning) och såg Joanna Nicklasson-Mlynarska och Mikael Backman:
"Ett nytt liv vid vägens ände" och minns inte ett dugg från den. Det blir att kolla upp hur den var.
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2024-11-27, 20:40
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Finns så många fantastiskt bra böcker om Grekland. Några som jag har läst med stor behållning är Slaget om Troja av Theodor Kallifatides, Kirke av Madeline Miller och Göran Schildts alla böcker.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:22.