Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-12-24, 23:29
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Passa på nu..

...alla 50- och 60-talister!
Denna julen kan vara bland de sista när barnbarnen vill se på Kalle Anka, sitta tillsammans med familjen och titta på Karl-Bertil Jonssons jul och äta risalamalta.
Såg redan förra året att barnbarnen inte hade ro
eller intresse av att se på Kalle.

En reflektion av en tid som vi lyckliga, liiite äldre
fick uppleva.
När man andaktigt väntade på tomten. Neg o tackade för paketen. Fick tuschpennor o block, lovikavantor och modellera inslagna i fina julpapper med krussidullsnören.

När man lös med ficklampa på adventskalendern för att försöka se vad som gömde sig bakom lucka 24. Julstrumpan som hängde på dörrhandtaget och öppnades redan klockan 6.

Trasan o Barnane på morgonen med Filmtajm, Schobidoo och småsnattad ischoklad o mandelmassgodis från källaren.
Vilken underbar tid!!
Blir så nostalgisk och lite ledsen över att detta kommer inte våra barnbarn få uppleva.
Nu blinkar, plingar, låter och lyser allt innehåll i julklapparna.
Tecknade filmer finns att se närsomhelt, godis o läsk i överflöd..etc.
Jag bara reflekterar..och funderar..och är rädd att våra efterkommande aldrig ska behöva längta efter nåt..😥
/ Kajja 🤔
Svara med citat
Gammal igår, 09:28
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009
Standard Sv: Passa på nu..

Som norsk bosatt nær svenskegrensa istemmer jeg med deg. Jeg tror vi så på Kalle Anka i en mannsalder før vi tilslutt fikk nye TV-pakker hvor svensk TV ikke var inkludert. Det har ikke blitt til at vi har lastet ned Appen og sett det de senere år heller. For barnebarna er ikke så interessert, og de er ikke tospråklige heller som barna våre var. Nå går det i handleturer over grensa, og der snakker de like mye norsk som svensk.
Men jeg har mye gode minner fra SVT som Trazan og Banarne, Ville og Valle og Victor, Mosebacke monarki, Janne Carlson og Sven Melander, Anita og Televinken - for å nevne noen i farten.
Vi får vel tenke at vi vokste opp i en annen verden, som ikke fins lenger.
På godt og vondt. Nå reiser barn og voksne vi til utlandet rett som det er, noe som var ganske utenkelig før i tiden.
Ønsker alle fortsatt god jul og godt nytt år fra Norge.
Svara med citat
Gammal igår, 16:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Tja, vad säger man. Visst är det så att tiderna förändras. Visst har vi Kalle på i bakgrunden när vi inmundigar glöggen. F n har vi inga småbarn med, så ingen är ju speciellt intresserad. Men, resten försöker vi skippa. Förr var t ex Karl-Bertil helig för mig, men nu var det några år sen vi såg den. Vad jag försöker säga är att vi försöker minimera tv-tittandet under julhelgen (boxning day fotbollen borträknad). Att prata m varandra, spela ett spel eller försjunka i en analog bok är saker som jag uppskattar mer och mer.
Och Svensson Svensson, tomten är far… har man ju sett några vändor nu.
Den nya generationen får nog sina vanor dom med. Och kommer förfasas över vad kommande generationer missar.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal igår, 20:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Efter 14 år i december och januari i Paleochora saknar jag fortfarande Karl-Bertil samt betjänten till nyår. Och jag tycker att jag är i rätt tidsålder, men är jag det? Passè?

Birgitta, som ska på utflykt till småbyarna runt Paleochora imorgon.

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.