Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-01-01, 09:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra december 2024

Välkommen till 2025. Gott Nytt År! Hoppas året blir bra och bättre än det förra privat, i Sverige, Grekland och i världen. Vad kan man mera önska? Jo, i nästa brev, lite humor. Det behövs i livet.

I början av månaden började Ylva, liksom Ierápetra stad, att sätta upp julbelysningar och dekorationer. Jag nöjde mig med att köpa en skinka, be slaktaren ta ut benet och starta saltningen den 6:e. Men skinkan blev lite för salt trots 2 timmars avsaltning. Svarta oliver, som vi plockat själva, blev också klara för avvattning och saltning. De får vänta några månader innan avsmakning. Ylva bakade även pepparkakor och saffransmuffins.

Innan Ylvas kristallsjuka tog slut, pratade hon på gymmet med pratsjuke Georgios. Han sa att hon absolut inte skulle gå på gå-bandet, eftersom risken var stor att hon inte skulle bli fri yrseln. Det framförde han också till chefen, som sa: ”Du får inte göra saker, som gör att du kan ramla. Jag har ingen försäkring för skador här”. Ylva fortsatte att gå på bandet i alla fall. Hon är kvinna och fri att gå vart hon vill och vandrar helt utan eländet nu.

Den 2:a gjorde vi återbesök hos hudläkaren Nikos. Det visade sig att Ylvas hud läkt bra, så hon sa till honom: ”Jag skulle kunna pussa dig.” Jag däremot blev minst lika nedfryst som för två månader sedan. Jag såg ut som en ljus salami i ansiktet och mest smärtsamt och svårläkt var det för öronen. Innan behandlingen sa han: ”Du kan få göra det nu, eller vänta 2 månader.” Nu slipper jag gruva mig för framtiden. Lev i nuet men planera för det!

Kommer ni ihåg ”Senap”, förlåt Dijon (Akrams brorson), som för mer än ett år sedan föll ner från en stol p.g.a. el-överslag och skadade ena benet svårt? Han är nu tillbaka på Kreta och sägs vara helt återställd. Med ett 5-årigt uppehållstillstånd i Grekland vill han nu kunna utnyttja det, de år han har kvar, för att tjäna pengar. Akrams son Daniel gör nu Dijon sällskap i växthusen för rosor i en by på Kreta. Akram hämtade dem på flygplatsen i slutet av månaden.

Lite greklandsnotiser följer.
På Kreta dör nästan 100 personer per år i trafikolyckor omräknat för 1 miljon invånare. Värdet för hela Grekland är 65 och för Europa som helhet 51. Höga hastigheter, alkohol, körregler och gamla fordon är de vanligaste orsakerna.
Den genomsnittliga utgiften per capita för alla resenärer i Grekland under 2023 var 603 €. (603 € är lika med 6926 kr). Den genomsnittliga övernattningstiden var 6,3 nätter. Detta år beräknas ett nytt intäktsrekord bli 22 miljarder €, 13% av BNP. Den dominerande produkten är ”Sol och Hav” och sker till 58 % under tredje kvartalet. Som svar på temperaturökningarna finns en ny trend ”Coolcations”, som betyder semester under kallare perioder.
Om Du tror att Grekland är självförsörjande på grönsaker har du fel. De importerar många tusen ton potatis, lök, tomater, okra, paprika och t.o.m. äpplen, avokado, kiwi, apelsiner, citroner, lime, svamp och vattenmeloner.
Kostnaden för julmat beräknar man har ökat med 10 % i år.
Totalt har över 10000 elever stängts av efter att ha brutit mot mobilförbudet i skolan under hösten. Endagarsavstängningar, men vid upprepning under flera dagar.

Senaste nytt om olivolja är följande. Priserna fortsätter falla efter stor produktionsökning, men märks ännu inte i snabbköpen. Producentpriset är 5-6 €/kg (8-9 förra året). Mängden som produceras i Grekland beräknas bli 250 tusen ton (130-140 tusen ton förra året). Både producenter och konsumenter råder oss att vänta med att köpa. Motsägelsefullt!

I Sverige höjer man högkostnadsskyddet för mediciner enligt det nya förslaget. Här lovar Mitzotákis, att de 310000 som är låginkomsttagare skall få tillgång till fria mediciner.

På gymmet har vi träffat en gammal bekant från förra gymmet. Han är en ung lärare i mina ämnen fysik och kemi. Eftersom det är överskott på lärare, inte minst i naturvetenskapliga ämnen, är de tvingade att ta jobb på öarna. Han jobbar nu på Zákyntos och är hemma hos sina föräldrar under lovet. Hans pappa, som också varit/är lärare, säger att läraryrket nu är helt förändrat. Det är naturligtvis samma problem som i Sverige med disciplinen och kunskaps-nivån. Sonens plan är att, när han uppnått de poäng han intjänat under ö-vistelser, få en fast tjänst i Lasíthi.

En olikhet däremot är denna. Om en grekisk man, själv sittande på ett kafé, promenerande eller i en bil, ser en bekant en bit bort, ropar han högt vännens namn och vill träffas. Något som nästan aldrig händer i Sverige, (men gäller kanske bara mig?).

Inga pengar från SAS angående septemberresan. Men de vill bli utvärderade, för hur de behandlat ärendet!

Det skedde en kraftig förändring från sommar- till vinterväder på julaftonen. Det var fortfarande varmt, men det regnade nästan hela dagen. Det var ovädret ”Elena” med hårda nordliga vindar, som drog in från norr med kraftiga översvämningar som följd framför allt på Evia. Här kom 15 mm och under månaden 78 mm. Årsnederbörd 278 mm. Dygnsmedel-medeltemperaturen var 15,4 grader. Högsta 21,4, lägsta 8,4. Den 28:e kunde vi se snö på bergstopparna. Det tog c:a 10 dagar efter första regnet, för att det gröna under olivträden skulle återuppstå.

På jul- och nyårsaftnarna var byns öppna taverna Oásis fylld av gäster. Det är bara två som jobbar. Georgios som står i köket och Soí (uppväxt i Tyskland men med grekisk bakgrund) som hinner med överallt. Hur de klarar av allt med alla gäster är imponerande.

Nu säger jag tack för i år och ser med förväntan fram emot nästa GODA NYA ÅR.

Jag sa till dig ”kalimera”,
för jag ville konversera.
Jag fick inget svar
trots väntan i dar.
Vi låter det bara passera.

/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2025-01-01, 12:03
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Er man i Ierapetra december 2024

Kalimera, Jannis, och God fortsättning på 2025!!
Stort tack för ett (som vanligt) matigt, underhållande och informativt månadsbrev.

Nu kommer den tid jag verkligen skulle vilja uppleva på Kreta, VÅREN! Är lite avis på dig och Ylva som sitter på "första parkett".
Ha det alldeles underbart!

Catlady 🐈
Svara med citat
Gammal 2025-01-01, 14:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jannis,

Jag önskar dig och Ylva God Fortsättning på Nya Året!
Varmt tack för alla trevliga, informativa och mycket underhållande månadsbrev under 2024! Jag ser mycket fram emot sådan läsning även under 2025!

Hälsar Masse från ett regnigt och blåsigt Skåne
Svara med citat
Gammal 2025-01-02, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Nu säger jag tack för i år och ser med förväntan fram emot nästa GODA NYA ÅR.
Tack detsamma och stort tack för ännu en mycket intressant månadsrapport!

Jag kan inte fatta att det redan har gått en månad sedan förra månadsrapporten. Tiden går fort!
Svara med citat
Gammal 2025-01-02, 10:59
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Tack för ännu ett månadsbrev och god fortsättning på det nya året. Intressant med all information om livet på Kreta och Grekland i stort. Härligt att olivskörden blir bra efter katastrofåret 2023. Snart dags att göra en beställning från Happy Olive igen.
Kerstin, från ett vintrigt Småland, äntligen lite snö och kyla. Men jag skulle ändå gärna byta med er och övervintra på Kreta.
Svara med citat
Gammal 2025-01-02, 13:55
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Gott Nytt År til du og Ylva!

Senast redigerad av Susie den 2025-01-02 klockan 14:06.
Svara med citat
Gammal 2025-01-02, 13:59
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
En olikhet däremot är denna. Om en grekisk man, själv sittande på ett kafé, promenerande eller i en bil, ser en bekant en bit bort, ropar han högt vännens namn och vill träffas. Något som nästan aldrig händer i Sverige, (men gäller kanske bara mig?).
/ Jannis
Hvis du kommer til Danmark, kan jeg garantere, at det heller ikke hænder her...

Tak for dine altid informative rapporter.

Senast redigerad av Susie den 2025-01-02 klockan 14:07.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.