Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal idag, 09:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra februari 2025

Februari är vanligtvis den kallaste månaden i Grekland och det var den även i år. Den präglades av låga temperaturer med hård nordlig vind, så det är ingen månad, som passar de turister som vill ha sol och värme. Den 4:e förändrades vädret radikalt och temperaturen sjönk från 19 grader kl. 14, till som lägst 10 på natten. Vindstötarna kom i alla riktningar, var kraftiga och störde nattsömnen. Man kunde bli ”Fångad av en stormvind”. Jag kände mig dock inte som en ”Främling” och det varade inte i en ”Evighet”. Tack för inspirationen, Carola. Jag förstod tidigt din förmåga, även om det är andra typer av musik jag uppskattar mer. Kylan varade i 10 dagar och efter några varma dagar kom en ny kallfront mellan den
20-25:e. En grekisk meteorolog sa, om den starka kylan som väntade: ”Vi har blivit Sverige. På morgonen den 22:a blir Aten kallare än Stockholm.” Kallast: 6,8, varmast: 19,4, dygnsmedeltemperatur: 11,9, regn: 63 mm allt enl. meteorologen.

Så många vokabulära över-Trump som har skett den sista månaden, har det inte varit i världen under de senaste 80 åren och de värsta kom sista kvällen. Trump (din gamla Trump-na Trump-er) Tramp-ade gasen i botten och Trump-etade samtidigt som Elon fäktade som en riktig Musk-etör och t.o.m. försökte strida för de extrema i Tyskland (de som glömt, det som skedde för snart 100 år sedan). Som pappa till 13 barn verkar han tro, att han är skapt både med Musk-edunder och Musk-öt. Lika många barn klarade min morfar också av men med samma kvinna för över 100 år sedan. Kan vi inte av-Muska de båda kompanjonerna eller sitter redan Musk med Trumf på hand? Vi skulle behöva en Pippi Långs-Trump till hjälp!

Under månaden har Ylva varit på healing och då fått uppgifter om problem på lever och galla. På köpet fick hon massage och akupunktur. Men bekymren vid promenader fortsatte, så hon gjorde undersökningar med röntgen och ultraljud. Det var inga problem med de nämnda organen, däremot kan fyra skadade kotor på ryggraden vara orsaken till problemen. Hon skall stärka muskulatur på gymmet. Hon var dock utan alkohol i två veckor och tack vare healandet verkar det hjälpa, för nu går hon!

Antalet oförsäkrade fordon i Grekland uppskattas till en halv miljon och mer än två miljoner har inte genomgått besiktning. Nu skall datakontroller genomföras två gånger per år och överträdare kan få stränga böter. Exempelvis oförsäkrade bilar 500 €, en obesiktad bil
400 €. Avställda bilar, som påträffas i rörelse eller på annan plats än uppgiven, skall kosta
10 000 €. Spännande fortsättning följer!

En ny vägtrafiklag skall stadfästas i riksdagen och innehåller sänkta hastighetsgränser och stängare straff. Påföljder riktas mot föraren och inte mot fordonet. Ej använt säkerhetsbälte eller kört utan hjälm 350 €. Rödljusöverträdelse 700 €. Hög alkoholkonsumtion 350, 700 eller 1 200 € efter ökande promille. Hastighetsöverträdelse med 20 km i timmen 150 € osv.

Medellivslängden i Grekland har sjunkit från 3:e plats (1990) till 14:e inom EU. Covidpandemin förvärrade problemen inom hälsovårdssystemen, då det gällde att förebygga och behandla kroniska sjukdomar.

Intäkterna för turism 2024 överträffade alla förväntningar och nådde 21,7 miljarder euro. En ökning med 1 miljard från 2023. Det genomsnittliga dygnspriset för Airbnb på Kreta närmar sig 195 € under de populäraste perioderna. Både Aten och Thessaloniki har lägre pris. Under dec-jan är priset på Kreta 120 €, 95 i Aten och 70 € i Thessaloniki.

14 års besök på gym har gett mig erfarenheter för att klassificera de andra besökarna här. Eftersom de i Östersund huvudsakligen är pensionärer ingår de inte i min indelning.
1. ”Akilles”, som alltid startar vid samma maskin för armarna, lägger på maxvikt och klarar det. Tränar aldrig benen. Rädd om hälen?
2. ”Inslinkaren”, som utan att betala kommer in utan sko- och klädbyte och testar några av maskinerna och lämnar snabbt. Återkommer vid annat tillfälle.
3. ”Maratonmannen”, som med stegräknare i handen går/springer på löpbandet i timmar och gör det minst 5 dagar i veckan. Kontrollfreak?
4. ”Kycklingkullen”, som alltid måste ha instruktion av ”Hönsmamman” vid varje ny station. Samtidigt kacklar de högljutt, men under veckornas gång blir de både starkare och smalare. ”Tuppen”, samlar in pengarna och bidrar med skratt, men han har väl andra yngre adepter vid andra tidpunkter under dagen.
5. ”Nybörjaren”, som lägger på lägsta vikt och klagar över att det är för tungt. Brukar sluta genast eller efter några gånger.
6. ”Orienteraren”, som alltid gör sina övningar i en bestämd ordning, trots att han tränat länge och går omkring med ett schema, som han kollar på.
7. ”Självbeskådaren”, som alltid tittar på sig själv i alla de speglar som finns. Är det en man, ser han på sina växande muskler, är det en kvinna på sina eventuella valkar. En undergrupp är de som tror att spegelbilden är både starkare och vackrare än hen själv. Extremen är den som går fram till spegeln och klämmer en pormask.
8. ”Balansören”, är gruppen som jag tillhör. Tränar balans, hjärna, muskler och nerver samtidigt. Vi är inte så många. Faller bara på eget grepp.
9. ”Fingergymmaren”, som halva tiden eller samtidigt sms-ar på sin telefon. Sparar tid?
10. Ovanstående och ”Övriga”, är helt normala och har som sina mål och intensioner att kunna må bra, helst bättre, trots att de tidigare kanske försummat sin kropp.
MMSA (Make Me Strong Again), MAO (Mot Alla Odds). Tänker på MAGA.

Sista månadsdagen stannade Grekland pga. de 350 demonstrationer som genomfördes in- och utrikes för att markera den 2:a årsdagen av tågtragedin i Tempe. 70 % av Grekerna tror att regering och myndigheter har gjort försök att dölja hur katastrofen har skötts. Alla resor stoppades och restauranger, kaféer och nattklubbar hölls stängda, liksom skolor. Misstroendeförklaring mot regeringen har inlämnats av Pasok-partiet.

Vid tisdagsgruppens tavernabesök i byn kostar hela måltiden 15-20 € per person. Då ingår all den dryck som förtärts. Ofta är måltiden så riklig, att vi kan ta hem en doggybag.

Akram är tillbaka efter besöket i Kashmir. Den mesta tiden tillbringade han tillsammans med mamman. Hon mår nu också bättre. Brorsonen Mobeen hade gift sig veckan innan med en flicka från samma by. Akram tyckte att man kryddade maten alltför starkt!

/ Jannis. Fridens liljor. Nu väntar karneval och långhelg.
Svara med citat
Gammal idag, 14:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2025

Hejsan!

Varmt tack för, som vanligt, mycket underhållande läsning!
Extra kul var det för mig som frekvent besökare på Friskis & Svettis att läsa din kategorisering av folket på gymmet. Mycket hög igenkänningsfaktor!!!! Kan trots det tänka mig att utöka listan med ytterligare en kategori .....

.... "Ockupanten" En ung kille, nära kompis till "Fingergymmaren", som sitter i träningsmaskinen och stirrar i mobilen som han håller i ett stadig grepp utan att röra en enda muskel i kroppen. Intill honom står kompisen med samma stirrande blick på sin mobil och beredd att när som helst avlösa vännen i maskinen när han efter mycket låååång stund till sist med ett stön rör någon kroppsdel ett par gånger och sedan utmattad glider ur maskinen. Slösar tid? (Ja! Min tid om jag är dum nog att vänta på att maskinen ska bli ledig!)

Fridens liljor på er också, och Trevlig Vår!

önskar
Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.