![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller på att skriva om Nationalmuseum i Aten. Det är otroligt hur mycket där finns att se, och vilka ofattbara fynd som visas. Hur tusan lyckades de skapa sådan konstverk, för så galet många år sedan.
![]() Ett exempel är denna bronsstaty av Zeus eller Poseidon som hittades i havet i Cape Artemision på norra Evia, mittemot Mount Pilion. Guden sträcker ut sin vänstra arm framför sin kropp medan han håller en åskvigg eller treudd i sin högra hand, beroende på vilken gud det är. Det är en av de få bevarade originalstatyerna från den tidiga klassiska perioden cirka ca. 460 f Kr. ![]() Hur många av er har besökt detta fantastiska museum? |
|
||||
|
||||
![]()
Var där 2001. Så häftigt att se alla kända skulpturer som det finns otaliga kopior av. Och se originalen!
Släpade t o m hem en mindre, men ändå stor (40 cm hög) kopia av Poseidon 🔱 som jag kallar honom på bilden. Ja, jag vet det kan vara ninjaZeus också, men jag tror på Poseidon. Vad tror du? ![]() Kom på att jag måste damma min Poseidon, han samlar rejält med damm.... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Intressant att du skriver om Nationalmuseet i Aten, Janne. Var ska det publiceras? 🏛️
|
|
|||
|
|||
![]()
Har besökt det 2 ggr, kommer återvända då det var länge sen.
Statyn prydde 1000 Drachmer sedeln, på andra sidan Apollo. Den statyn står i Olympia |
|
|||
|
|||
![]()
Har vandrat genom museet 2 gånger och båda gångerna var "Stendahls syndrom" nära!
Det finns ju hur mycket vackra artefakter som helst...... Eftersom jag har en liten fabless för just Posidon vill jag tro att det är honom som statyn föreställer. ![]() Keramik-avdelningen fick, nästan, min make att "gå på knäna"...... ![]() Nu vill jag gå där igen och förundras över allt det vackra och intressanta som antika greker skapat! Catlady 🐈 ![]() PS: dock finns mina två favoritstatyer inte där utan de finns i Delphi och Irakleon på Kreta. I Delphi står O'Eniochos (Körsvennen) och i Irakleon finns den lilla men mycket vackra Ormprästinnan (som de hittade vid utgrävningen av Knossos). Senast redigerad av Catlady den 2025-03-13 klockan 20:19. |
|
||||
|
||||
![]()
Har inte besökt och det var längesen man besökte Aten ens. Men, det är säkert jättejätteintressant.
![]() Annars förknippar jag ju Zeus brorsa Poseidon med Göteborg, där han står staty vid götaplatsen. Nästan som en kypare som undrar vem som skulle fisken och vem som skulle ha soppan ![]() ![]() /Netwolf |
![]() |
|
|