![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Astakomakaronada är en av de dyraste maträtterna som finns på restauranger i Grekland. Det är hummer eller languster med spagetti, eller annan pasta. Det är inte så ofta man ser det på menyn, och om det finns beställer vi aldrig in det, för vi tycker inte att det är prisvärt. Men vi har blivit bjudna på det några gånger, och inte ens då känns det prisvärt ( 😉 ) Vi äter hellre färsk hummer hemma i Sverige.
![]() Har ni ätit astakomakaronada i Grekland? |
|
||||
|
||||
![]()
Nä, bara i Sverige. Gott som fasicken, men jag skulle ALDRIG beställa det i Grekland. Inte bara för att de inte har svensk hummer, som är i världsklass. Nä, det är priset. Klart ovärt.
På en taverna på Amorgos, var det ett par bredvid oss som beställde en sån rätt. 40 €!!! Horribelt! Ok, kan man dela kan det va någorlunda, men ändå. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Visst är det gott men skulle aldrig beställa det. OM jag, mot förmodan, skulle få tag i en grekisk languster (en "riktig" astako) vill jag ha den grillad och serverad med citron, inget annat.
Tror att nu för tiden är det endast importerad hummer de serverar med spaghetti eftersom grekisk astako är i stort sett utfiskad (och därmed VÄLDIGT dyr!). Sista gången jag lyckades få tag i och njuta av en astako var i Rethymnon i början på 2000-talet (den var ljuvlig och kostade därefter ![]() Catlady 🐈, som älskar hummer "naturelle"....... Senast redigerad av Catlady den 2025-04-14 klockan 18:06. |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer med Janne! Hummer ska ätas naturell tycker jag. Inte grillad eller joxad med en drös tillbehör som tar bort hummerns smak. Menar inte alls att det behöver smaka illa. Tvärtom, det kan vara jättegott. Men ... då känner man ju inte att det är hummer man äter.
Precis som med ostron! En del vill ju gratinera dem med diverse mer eller mindre starka såser men även där tycker jag att det ska vara naturellt så att man kan njuta av smaken från ostronet och av saltvatten. Mums! Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har ätit det ett par gånger hos Nikos och Jenny på Fourni.
Dom är troligtvis billigast i Grekland på detta men det är dyrt ändå. // KR |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men första gången vi åt hummer i Grekland var från vår första öluffartur som startade på Antiparos. Då åt vi den på en bytaverna på Soros. Vi fick en jättehummer, och den kostade därefter. Vid ett fåtal andra bord satt greker med minimala humrar. Så när vi hade ätit färdigt och blivit mätta så fördelades vårt överskott på dom andra borden. Dom blev också mätta! För övrigt använde Arne den här bilden vid en av hans många aprilskämt. Den om ön Antinisyros, som inhyste hummer som var förgiftade av senapsgas. Någon som kommer ihåg? Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() / Anne ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jösses vilken bjässe, förstår att ni blev mätta Birgitta!
// KR |
![]() |
|
|