Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-06-03, 09:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Den mytomspunna byn Anogia på Kreta

Den mytomspunna byn Anogia på Kreta ligger cirka 66 kilometer öster om Rethymnon och cirka 48 kilometer väster om Heraklion. I Anogia är nästan alla män klädda i svart från topp till tå, till och med deras stora bilar är svarta. Självklart har alla mustasch, och bär långa (svarta) stövlar. Man blir rädd bara man tänker på det, inte sant. Jag skojar bara, invånarna i Anogia är precis lika vänliga som alla andra på Kreta. Men svartklädda är de. :-)

Anogia sägs vara den sista byn på Kreta som blev civiliserad. Sant eller inte låter jag vara osagt. Sant är att Anogiaborna är kända för sin rebelliska anda och sin bestämdhet i att uttrycka sin kretensiska karaktär. Anogia var under andra världskriget bas för delar av rebellrörelsen, och det fick man betala dyrt för.

En av restaurangerna i den övre delen av Anogia.

Anogia av idag är lugnt och stillsamt. Byn ligger ofantligt vackert vid foten av Mount Psiloritis, eller Idaberget som vi säger på svenska. Byn är uppdelad i en övre och en undre del. Det mesta kretsar sig kring torget i den undre delen där det ligger flera tavernor, kaféer och ouzerior. Anogia är för övrigt en av mina fem favoritbyar på Kreta.

Fler bilder från Anogia på Kreta finns här.
Svara med citat
Gammal 2025-06-04, 11:23
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Den mytomspunna byn Anogia på Kreta

Anogia ligger väldigt vackert!!
Första gången, 1990 (innan man började bussa upp turister), vi besökte byn blev vi varnade av charterguiden innan. Vi skulle ta det "försiktigt" eftersom byn då tydligen var lite "farlig" Ok, har nog aldrig sett så många skotthål i vägskyltarna.....(de få vägskyltar som fanns)! Var lite oroliga när vi klev ur hyrbilen på nedre torget, helt i onödan skulle det visa sig!!
Så fort byborna förstått att vi inte var tyskar var de väldigt vänliga och lite nyfikna på oss! Det besöket minns jag med glädje! Ville till slut inte åka därifrån....... Filoxenian "flödade"....

Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den 2025-06-04 klockan 11:28.
Svara med citat
Gammal 2025-06-04, 19:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Anogia är en speciell by att besöka och minnena sitter kvar. Vid 4 tillfällen har vi varit där och ätit grillat lammkött. 2011 var vi där tillsammans med vänner och låg över. Då levde mannen med de svarta stövlarna och spred trevlig stämning kring sig. 2018 var vi där igen och då levde han inte längre och charmen kring kaféet fanns inte längre för oss.
Jag hittade det jag skrivit under "Jannis och Ylvas hörna"
"Vi har varit på turné 2011" och "En kort rundtur på mellersta Kreta 2018".
/ Jannis
Svara med citat
Gammal idag, 09:45
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Var det vapnen man skulle akta sig för?
Svara med citat
Gammal idag, 11:20
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Getpinglan: antar du undrar över "varningen" vi fick från guiden.
Det framkom faktiskt inte om det var just vapen eller den allmänna inställningen i byn gällande turister 🤔 I vilket fall som helst så var det ju helt fel! Byborna var hur vänliga som helst med samma fina och unika gästfrihet som överallt annars i Grekland!
Visar man respekt får man respekt och vänlighet tillbaka........

Catlady 🐈
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.