![]() |
|
||||
|
||||
![]()
De svenska författarinnan Sun Axelsson bodde på Leros, precis som den finlandssvenska författaren Göran Schildt gjorde. Den grekisksvenska författaren Theodor Kallifatides växte upp i byn Moláoi på Peloponnesos, som ligger cirka 100 km öster om Kardamili, vars hamn bilden nedan är ifrån. I just det huset bodde den svenska författaren Staffan Stolpe mellan 1969 och 1972.
![]() Här bodde Staffan Stolpe mellan 1969 och 1972. Huset har för övrigt en mycket intressant historia. Tre fiendeklanledare i Mani, Mourtzinos, Mavromichalis och Grigorakis, låste 1819 in sig i Mourtzinos sommarhus i Kardamilis hamn. Samma hus som Staffan Stolpe alltså sedan hyrde under tre år. Det mötet hade mycket stor betydelse för grekiska frihetskriget 1821, vilket senare resulterade i att den Osmanska ockupationen av Grekland tog slut. Läs mer om den fantastiska historien i Staffan Stolpes bok ”Morea – en bok om Peloponnesos”. När Staffan Stolpe flyttade in i huset fanns där ingenting. Det var stampat jordgolv, det fanns ingen toalett, ingen el och inte heller rinnande vatten. Staffan renoverade huset, men fick lämna det 1972. Han skriver så här i boken ”I skuggan av den liten ouzo”: ”Nedanför terrassen stod ägaren till huset och kallade på mig. Det var inte ofta han kom på besök. Han skruvade lite på sig och pratade omotiverat om sådant som uppenbarligen inte hade med hans besök att göra. Så rätade han på sig: - Jo, det är sa att du skall flytta ut härifrån vid årsskiftet. - Jag som trodde att vi var överens om att ... - Nej, jag själv kommer att flytta in här då, det är ju mitt hus. - Ja, men jag har ju renoverat och det är ju nästan klart nu. - Just det. Jag förstod och blev inte ens upprörd. Han hade alltid varit hygglig och hjälpt mig i långt större utsträckning än vad som hade varit normalt.” När han inte längre fick hyra huset i hamnen köpte han ett hus söder om Kalamitsi för 25 000 drachmer. Läs mer om Staffan Stolpe, och se fler bilder, här. |
![]() |
|
|