|
|||
|
|||
Storfamiljssemester
Min familj består av 4 barn (3,6,13,15 år) + jag och min man. Vi älskar Grekland och vill dit igen. Kruxet är att resa och boende kostar ca 30000 för 2 v med charter. Finns det alternativ som är billigare. T ex flygstol till Athen, Brindisi och sedan båt till en ö. Vi är gärna borta i 3 veckor. Vi tycker om att sola, bada, snorkla, äta god mat (vilka gör inte det). Finns det pool blir barnen glada. Annars bor vi gärna nära havet. Tacksam för idéer och tips!!!
|
|
||||
|
||||
Sv: Storfamiljssemester
Nja!!! Frågeställningen tarva måhända kompletterande upplysningar...
Kunna ni möjligen tänka er att resa i grekisk för- eller eftersäsong??? Med detta avses Maj/Juni alternativt Sept/Oktober?? Då förmenas det icke vara några problem att vaska fram ett alternativ motsvarande under hälften av charteralternativet!!! Men,,, envisas ni med att resa i högsäsong, Juli-Augusti, då framstår era 30.000 Kr som rimligt pris... Återkom med tankar på eventuell resa i för-respektive eftersäsong!!! Arne "Fotografering- det är att måla med ljus" |
|
||||
|
||||
Hej!
När vi reste förra september (visserligen bara 2 vuxna+2 barn) så gick det ca 45 000 kr för 30 dagar, inklusive allt (även 2 dagar i Athen som slukade ganska mycket). I detta pris ingick alltså även inrikesflyg till Umeå tor, samt en natt på Arlanda. Vi har precis bokat flygresa för nästa års semester, 4 biljetter gick på 5900 kr tor Stholm-Athen... på Sterlingticket.se. Vi räknar sedan med att göra av med ca 1000 kr/dygn. I september alltså även då. Hoppas ni hittar ett billigt alternativ! Bea |
|
|||
|
|||
Kolla när Apollo släpper sina billiga biljetter i början på nov(säger dom!).Boka oneway på Apollo ticket,har ni tur kan det bli väldigt billigt.Vi är en fam.med 2vux.+3barn(9,14,16år)boka hotel på nätet dom kan oftast sätta in extra sängar,det gör inte resebolagen.Blir oftast mycket billigare.Vi reste i början på aug.förra året Luleå-Kreta med hotel 1vecka ca.9000kr.Bra pris med tanke på högsäsong.Det är svårt att resa med "stora"barn när dom inte har lov,skolorna vill inte att man tar ledigt för länge,sen kommer dom efter iskolarbetet oxå.
/emy |
|
|||
|
|||
Jag haller med de som har skrivit forut. Ni skulle nog tanka pa att aka fore eller efter hogsasong. Varen ar helt underbar i Grekland och hosten ocksa eftersom det ar varmt i vattnet anda in i november.
Det gar att kopa flygstol ,enkel biljett eller t.o.r . Jag flog sjalv for 198:- sist. Sen kan ni ju alltid hyra ett litet hus eller en lagenhet av privatpersoner. Kolla t.ex. pa Blocket. Jag har sett annonser med hus som privatpersoner hyr ut. Det kanske finns personer har i forumet som vet nagot ocksa. Lycka till ! |
|
||||
|
||||
Jeg ville ha sjekket Sterling og evt. Apollo om man tør å vente..., (Sterlingbilettene blir dyrere og dyrere for hver dag) og prøvd å finne en reise til Athen eller Kreta rett etter skoleslutt,for så å ta båt fra en av de stedene. Trenger jo ikke reise til og fra fra samme sted.... Sats gjerne på Naxos/Paros som har mange rom/studior til leie og hvor det ellers er barnevennlig.
Reiser dere da rundt 20.6 vil jeg tro at dere kan få to rom på Naxos for tilsammen 40-50 Euro pr. natt til og begynne med og for 50-60 Euro litt utover i Juli. Det vil vel bli bokostnader på mellom 5-6000.- for 14 dager om dere er heldige. Ved Faliraki på Rhodos kan man også få rimlig bosted om man ikke vil være helt nede på stranden. (vi betalte 30 E pr. natt for 3 personer i August, ok studio og basseng,bar ect. 10.min til stranda. Men ikke airkondition . Det var 36 grader et par netter og vi lå på verandaen, myggen fikk et "herremåltid" , men i Juni er det sikkert Ok.) Er dere raske så klarer dere kanskje flyet T/R for mellom 10-12.000.-, tror (Athen er billigst). I tilegg kommer selvfølgelig fergebiletter fergebiletter og transfear etter som hvilken øy dere reiser til. Utleiere på noen øyer oppererer meg gratis henting/bringing, mens på andre øyer gjør de ikke det. Uansett kommer dere godt under 30.000.- , Tipper i underkant av 20.000.- Reiser dere i August med hjemkomst rett før skolestart kan dere antagelig få rimligere flyreise, men må betale MYE mer for bosted, det er attpåtil vanskeligere å finne et fint bosted (ikke umulig) + at det er utrolig varmt og nødvendig med Airkonddition som også koster eksra. (ca.40-50 kr. pr. natt) I tilegg er mange strender overfylte. Men det er å leve som koster! Dere kommer fort opp i 20.000 i lommepenger på 14 dager. (Dere reiser vel fra Sverige foresten og Sterling har kanskje flere reisemål i Hellas, fra Norge er det bare til Kreta og Athen. I fjor kunne man reise hjem fra Rhodos også,forløpligbi kan man ikke det i år) Lykke til! Ia |
|
||||
|
||||
Jeg fikk en pris på ca. 10.700.- for 4 voksne og to barn for utreise stocholm-Athen den 17/6 , og med retur fra Athen den 10/7
Så løp å kjøp... Så har dere hele vinteren på dere til å planlegge og har også noe å se frem til! Ia |
|
|||
|
|||
Citat:
14 dager til Rhodos ,kom på nesten 35000 i fjor.Uten mat. |
|
||||
|
||||
Eftersom tråden är av gammalt datum låser jag den nu. Starta gärna upp en ny tråd om storfamiljssemester.
//Zanét moderator |
|
|