|
|||
|
|||
Sv: Pass för barn?
Citat:
Ha det gott på resan //Gita |
|
||||
|
||||
Har det någonsin varit möjligt i Sverige att ha barn i förälderns pass? Jag har aldrig hört talas om annat än att barn har egna pass.
För övrigt är ju många vuxna inte heller det minsta lik sig efter tio år. |
|
||||
|
||||
Citat:
Abi |
|
|||
|
|||
Citat:
Peter |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Vi var och tog nya pass idag som nu håller sig i 5 år, tills jag nästan är 21 och då hoppas jag att jag inte känner igen mig......
Martinifk som aldrig fått en stämpel i mina 2 tidigare pass |
|
||||
|
||||
Citat:
Nu ska även vuxna ta nya pass vart 5:e år tydligen Martinifk |
|
|||
|
|||
Ja, nya regler för nya passet. För bebisar gäller att de måste ha en giltigt ID med foto från det att de är 6 veckor har jag för mig. Åkte själv på att göra pass till min 1,5 års tjej när vi skulle ta en kryssning till Helsingfors för ett par veckor sedan... behövde vi visa upp det...? Nej såklart inte...
|
|
|||
|
|||
Varför behövde du pass på en finlandskryssning?
Har då aldrig hört talas om det! /Sara som åker på fredag |
|
||||
|
||||
Reglerna säger ju att alla måste kunna legitimera sej och bevisa i vilket land man är medborgare, det enda sättet är att ha ett pass eller den nya modellen av ID-kort där det framgår. Detta gäller i princip också i de nordiska länderna men jag har då aldrig varit med om att det krävs rent praktiskt.
En annan lite udda sak som krävs då man är i Finland är Registreringsbevis, kvitto på betald skatt samt godkänt besiktningsprotokoll för bilen. Jag har faktiskt råkat ut för att man frågat efter dessa dokument i Finland. Jag förklarade för polisen att man aldrig har sådana dokument med sej i bilen eftersom det går att göra ägarbyte på bilen om någon stjäl den och hittar pappren, pekade på skattekvittot på bakre nummerplåten och förklarade att jag får inget nytt skattekvitto om inte alla ovannämnda dokument är i ordning. Detta blev godkänt efter ett visst mumlande men fortkörningsböterna kunde jag inte prata mej undan. Mvh Janérik |
|
|