|
||||
|
||||
Första slurken
kokkaffe har runnit nedför strupen!
Det absolut bästa med att komma hem En stund senare har man läst epost och Kalimera och snart är allt som vanligt igen. Har haft två oerhört upplevelsefyllda veckor i Frankrike, detta mångfaldens land! Känns mycket mycket bra att ha öppnat ögonen igen för att världen har så mycket mer än bara Grekland att bjuda på! |
|
|||
|
|||
Sv: Första slurken
Var i Frankrike var du ?
Några goda viner ? Jag ska ju till området strax norr om Nice och Cannes i september på kick-off mm. men blir låst på en stor Club-Med-anläggning så det blir tyvärr inga exkursioner i omgivningarna. Hasse |
|
||||
|
||||
Svär inte i kyrkan, kvinna!
Men välkommen hem |
|
||||
|
||||
Vi började med några dagar i Paris, med sevärdheter och shopping, cafésittande och parkpicnic.
Sedan åkte vi till Grenoble, staden där varje gata slutar med en alptopp. Jättefin stad och fantastiska omgivningar! Vi var till alpmassivet Belledonne (där dottern vann en distriktstävling i orientering, trots den för henne ovana höjden, ca 2000 möh!) och till regionalparken (som en nationalpark med något "lägre standard") Chartreuse. Betagande vackert! Sedan åkte vi till Le Grau de Roi, en gammal fiskestad som ligger där Rhonedeltat möter 20-milastranden i Langedouc-Roussillon. Förutom att bada och sola, så gjorde vi utflykter till båts, fots och hästrygg i deltaområdet som har ett fantastiskt växt- och djurliv, bland annat massvis med rosa flamingo och vildhästar! I närheten ligger också staden Aigues-Mortes, en av de bäst bevarade belägrade franska städerna från tidig medeltid, bland annat med en helt intakt stadsmur. Mycket intressant! De två sista dagarna var vi i Nîmes, en av de städer i Frankrike som romarna gjorde till kolonicentrum. Där finns välbevarade byggnader från den tiden, bland annat en arena för gladiatorspel och tjurfäktning. Vaknade där i morse, tänk vad livet är underbart kontrastrikt! Viner, ja. Man får goda viner var man än vänder sig i Frankrike. Jag var ju i Rhonedalen och Languedoc-Roussillon-området, och utbudet där är outtömligt! Där finns enorma vinodlingar överallt. Jag smakade många olika och fick inget som inte var gott. Det finns vinförsäljare som säljer lokala viner från olika producenter. Där får man oftast smaka innan man bestämmer sig. Jag tycker det är det bästa sättet att köpa vin på i Frankrike. Det får man naturligtvis också på vingårdarna, och det är absolut ännu trevligare, men då är man ju bunden till just deras viner. Även de enklaste restaurangerna har goda viner utan att det kostar mycket i våra ögon, och om man fått något vin man gillar till maten kan man ofta hitta det i någon affär. Utbudet är stort i varenda supermarket, och så finns ju vinbutikerna med ett ännu större sortiment. Jag varken vill eller kan rekommendera några särskilda viner, just för att utbudet är så stort! Smaka och välj när du är där, du kommer garanterat att hitta så många goda viner till bra priser så du har svårt att välja! Frankrike är ett fantastiskt land med ett mycket trevligt och vänligt folk! Inkfish: Hehe! |
|
||||
|
||||
Det låter som att du har haft en härlig, lagom varierad, semester. Storstad, berg och höjder, strand och hav, kultur, avkoppling, massor av upplevelser. Välkommen hem.
Citat:
Men en sak vet jag och det är att vår nästa semester den går till Grekland. Och det gör den nästa också... Kanske blir det någon avstickare igen någon gång, men våra flesta resor kommer fortfarande att gå till GREKLAND! Men inte så dumt att öppna ögonen lite grann... |
|
|