![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi är fyra personer som reser i slutet av juli, har biljett tur-retur Aten men inget annat bokat. Vi hade tänkt besöka Milos, Amorgos och Naxos, och min fråga nu är i vilken ordning ni erfarna ö-luffare skulle ha rest till dessa öar? Med tanke på båtar och rumstillgänglighet? Vi kommer att vara på resa 10 nätter (24.7-3.8).
Jag har fått det intrycket att det inte går så många båtar till och från Milos, men jag hoppas jag har fel? Och borde man kanske sluta med Naxos i och med att där finns mest rum och det då är augusti? Tacksam för svar! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hade valt att åka; Aten-Amorgos-Naxos-Milos-Aten, eller startat med Milos och därefter åkt till Naxos. Det finns inte många (om det finns några alls?) båtar som går mellan Amorgos-Milos och v.v.
Naxos har bra förbindelser med både Milos och Amorgos. Lycka till och oavsett vilken rutt ni väljer så blir det bra! ![]() / Helén, som lyfter 07,00 i morgon för att åka till bl.a Naxos och Amorgos ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Milos har bra förbindelser med Pireus samt övriga väst-cyklader (Sifnos, Serifos mm). Det är betydligt sämre med båtar österut, mot Naxos, Paros, Amorgos. Jag hade därför börjat med Milos som ni alltså lätt når från Pireus. Väl där har ni tid att kolla upp båtar österut och kan planera därefter. Precis som du säger tror jag även att det är lättare med rum på Naxos och därför smartare att sluta där den tid ni åker. Vi gjorde tvärtom, kom från Paros till Milos sent på natten och där fanns bara ett par rumsraggare vid ankomst. Det fick bli en nödlösning och sen fixa bättre rum på morgonen. Sedan hade vi lite svårt att komma därifrån tillbaka österut - det fick bli en omväg över Santorini som har dagliga förbindelser med både Naxos och Amorgos.
Det går säkert fler båtar när ni ska åka - vi var där 23/6-7/7. Amorgos kan ni nog nå lätt från fler öar - men om ni inte har alltför lätt att bli sjösjuka kan jag rekommendera Express Skopelitis från Naxos. Det tar visserligen rätt många timmar men man får en härlig sightseeingtur i småcykladerna på vägen. Lycka till! |
|
||||
|
||||
![]()
Problemet er å komme seg til og fra Milos, men går det greit så ville jeg startet der. Forslag til bosted er Giannis Apartment i Adamas. Via Naxos til Amorgos, som er en vill og vakker øy. Man følger rederiet "The small Cyclades" og får være innom mange øyer underveis. Ville bodd oppe i Eligal, og husk å ta turen til klosteret innni fjellet. Så en hurtig båt til Naxos igjen. Fra Naxos går det båter til nesten alle øyer, og er et flott sted å avslutte på. Hvis dere ikke kommer dere til Amorgos, så ville jeg reist til Ios. En kjempefin øy, og noe for både gamle og unge!
Lykke til - er nettop kommet hjem fra tre uker på øyene der nede. Dere har noe å glede dere til. ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi åkte från Koufonissi till Milos och båten stannade även på Amorgos. Färjan heter Superjet och är en katamaran, snabb men dyr. Fast för oss var den guld värd då vi gärna ville till Milos.
Jag hade nog åkt Naxos-Amorgos-Milos skönt att vara nära Athen när man ska hem Trevlig resa, ni har gjort mycket bra öval ![]() /Alexandra |
|
|||
|
|||
![]()
Tack så mycket för alla bra svar! Längtar efter att få åka iväg!
|
![]() |
|
|