![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ingen blir gladare än jag om jag har fel om den grekiska matens utveckling för det bådar i så fall gott inför framtida resor. Tyvärr fick jag en hel del medhåll i min matkritik under den senaste resan ex av värdinnan på Pension Sunshine som tyckte att hennes landsmän numera dränkte maten i olja och att ungsbakad kyckling och potatis blivit en sällsynthet på tavernorna för att ta några ex. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ugnsbakad kyckling har jag också misslyckats med att hitta på senare tid och det är ledsamt. (Däremot vet jag att Janne lyckades).
Det grekiska kökets utveckling generellt skulle jag aldrig våga uttala mig om, den överblicken har jag definitivt inte. Men jag vet att Janne hittat sällsynt god mat på lite ovanligare ställen under den här resan, t ex på Samos och på Symi. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns nog ingen som skulle kalla vidbränd zucchini och stifado med menlös ost för "extremt god mat"
![]() Janne, det ska bli spännande att läsa mer om maten! Jag har ju fått lite delrapporter och jag blev jätteinspirerad till att att börja leta på ställen som inte liknar de vanliga bondtavernorna som jag brukar gå på. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() När vi var i Sporaderna förra året blev vi glatt överraskade av den goda maten. Kunde inte tro att något skulle slå den resan, men denna resa slår allt. Det roligaste var att vi hittade ett ”nytt” grekiskt kök, många av tavernorna vi åt på hade ”utvecklat” det grekiska köket, som bläckfisk med pesto och parmesan (Symi) bara för att nämna en maträtt. Vår kulinariska resa började redan på Samos, vi tänkte att här är det bäst att passa på att äta gott, sedan blir det den gamla vanliga maten. Så fel vi hade. Det blev bara bättre och bättre. Bäst mat åt vi på Samos (heja Miachalis!), Agathonissi (getmums!), Lipsi (där åt vi rätter vi aldrig tidigare ätit, bland annat Ambelourgou som är lamm i yoghurt insvept i vinblad som serverades i lergryta), Leros (ojojoj vilken mat!), Symi och slutligen Rhodos. Det var alla öar utom Patmos där vi åt mycket god mat, men kom inte upp i samma skithöga nivå som övriga öar. Rhodos var något utöver det vanliga (även på denna kulinariska resa), skulle vi stannat längre på Rhodos hade vi fått flyga hem i lastutrymmet! ![]() Tips på tavernor och maträtter kommer senare... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Låter mycket spännande med maten ser fram mot dina tips och beskrivningar. Lamm i yoghurt serverad i lerkärl har jag ätit några gånger på en taverna där dottern jobbade en sommar. Jag överger gärna den traditionella tavernan för ett ställe med nytänkande och utveckling om bara maten är god och jag slipper dansk fetaost.
![]() Eva |
![]() |
|
|