|
||||
|
||||
Fickpengar för båtluff
Hej,
jag har planer på att båtluffa. Men ställer mig frågan hur mycket pengar jag ska ta med mig för att ändå klara mig ekonomiskt under resan. Har någon tips och erfarenheter gällande fickpengar för 3 veckors båtluff? Hur mycket man ska ta med sig? Ska man ha kontanter eller kort, eller delat (lite kontanter och lite på kortet)? |
|
||||
|
||||
Sv: Fickpengar för båtluff
Citat:
Reser du i sällskap och delar rum med någon annan blir kostnaden naturligtvis lägre. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Ha en härlig resa ! Annelie |
|
||||
|
||||
så vad jag förstår så ska jag räkna på ungefär en summa på 1000 kr per dag för att klara mat, boende och färja?
har ni flera tips, så får ni jätte gärna komma med det. |
|
||||
|
||||
Reser du under högsäsong är boendepriserna högre och ibland även maten på tavernorna. I övrigt beror ju så väldigt mycket på hur ofta och vad du väljer att äta. Jag skulle nog inte resa med mindre kassa. Bättre att ha en reserv än att bli utan under resan.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Eftersom det var så stort och tungt köpte jag det inte... Det är inte många saker i livet jag ångrar, men DET har jag ångrat många gånger. Men, eftersom jag hade en buffert KUNDE jag ha köpt det... och det är poängen i den här tråden |
|
|||
|
|||
Jag brukar först se vad jag vet att jag kommer att göra av pengar på, t ex solstol, frulle lunch middag, fordon, utflykter som jag vet att jag ska göra osv.Då vet jag vad pengarna ska räcka till och ungefär hur mycket som går åt.
Ex moppe 8-10 Euro/ dag, Solstol 5-10 Euro/dag för två, mat osv.... Jag kan i alla fall säga att vi klarade oss på under 1000 kr per dag för två personer de dagar som vi inte åkte mycket taxi (kunde inte hyra fordon), vissa dagar kom vi riktigt billigt undan medan andra blev lite dyrare. Båtresor och boende är inräknat. I år hyrde vi fordon nästan varje dag och då gick det åt mer pengar, dessutom åt vi en hel del middagar på ej grekiska ställen vilket nog drog upp snittet väldigt mycket. Dessutom köpte vi glass lite oftare och det var väldigt dyrt (lösglass), hyrde solstolar mycket fler gånger än sist. Vi snittade på 130-140 Euro i år men bodde också lite dyrare. Men som sagt många bäckar små Vi shoppade inte så mycket mest smågrejer som t-shirt, badskor osv. Tänk också som andra har sagt att ha en liten buffert för osägutbara händelser Trevlig resa! /Alexandra |
|
||||
|
||||
Absolut så måste man ju ha en extra buffert för uti-fall-utgifter som man inte räknat med innan.
Oki, jag har fått kläm på ungefär hur mycket jag ska på fickan så jag klarar mig. Men... ngr andra frågor i billighetstänket... * Vad anser ni om att boka boende på plats eller i förväg? Är det billigare eller dyrare? * Pensionat eller Hotell med 2-3 stjärnor? * Fixa fruskost själv genom köp på supermarket eller hotellfrukostbuffé? |
|
||||
|
||||
Boka i förväg är alltid dyrare. På plats kan du pruta på ett helt annat sätt.
Pensionat är nästan alltid billigare än hotell. Undantaget öar där turisterna sviker, där går det säkert att bo billigt på hotell som kämpar för sin överlevnad. Frukost på den egna balkongen/uteplatsen! Promenaden till bagaren är en av dagens höjdpunkter. Och äter du inte ovanligt exklusivt pålägg eller nån liter fruktyoghurt per person och frukost blir det inte dyrt heller. |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin- 14 dagar kvar |
|
||||
|
||||
Är den för två personer och var, på vilken ö?
// Helén Senast redigerad av Hellen den 2006-07-02 klockan 22:52. |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||
Nilam - charterarrangörernas endast hotell-alternativ är väldigt billiga, det har du rätt i.
Tänkte inte på dem eftersom jag själv inte trivs på såna större hotell. Jag tänkte snarare på ett givet ställe som du kanske hittar på nätet - bokar du det hemifrån blir det nästan hundraprocentigt säkert dyrare än om du kommer dit, tittar och prutar. Kontaktar du dem i förväg VET de ju att du vill bo just där. Och du tappar möjligheten att säga "tack, men då går jag vidare". |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
// 3vlig resa |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Re: Sv: Fickpengar för båtluff
Det behöver inte ens handla om budget, snarare hög livskvalité- och trivselfaktor! För mig finns det inget bättre sätt att Greklandsfrossa.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|