Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-26, 11:15
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Vilket resmål på Kreta är bäst?

vilket resmål på Kreta är bäst att bo på? vi vill ha nära till fin strand samt nära till skapliga tavernor kvällstid. och tillgång till shopping också förstås! vi går gärna en bit, men kanske inte alltför långt varje dag. något bra ställe att rekommenderas, hotell, strand, restaurang etc
ska tillägga att vi åker slutet av augusti eller i september........
Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 11:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Vilket resmål på Kreta är bäst?

Georgioupolis kan jag rekommendera. Där finns allt som du efterfrågar. Vi bodde på Georgioupolis Beach Hotel. Helt ok. Det finns en hel del boende att tillgå. Jag var där i augusti förra året och det var inga som helst problem att hitta rum.

Lycka till!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 11:30
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Tack! Är lite dålig på kreta ämnet....heter det Georgioupolis själva delen på Kreta eller är det strandens namn? vilken flygplats är närmast?
Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 11:31
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag skulle valt Rethymno, där finns också det du efterfrågar. Nära till strand, shopping, många tavernor o mysiga gränder i Gamla stan.
Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 12:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Tack! Är lite dålig på kreta ämnet....heter det Georgioupolis själva delen på Kreta eller är det strandens namn? vilken flygplats är närmast?
Byn heter Georgioupolis och närmaste flygplats är Chania.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 13:36
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Chania, men bo i Agii Apostoli eller Chrissi Akti.
Där är nära in till Chania stad som är underbar, och fullt med härliga stränder. Mysiga tavernor kanske dock är lite "långt" till... även om det finns i närområdet.

Rethymnon är också en mysig stad, men jag tycker stranden är för full med folk o solstolar och allt för smutsig. Vattnet är inte lika klart heller.

Georgopolis eller Kalives är mysigt!

Vill ni ha längre transfer tycker jag ni ska åka till Plakias eller Paleochora. Underbara stränder, blått vatten, härliga byar med mysiga tavernor. Shoppingen är mindre, så klart, eftersom det inte är några städer. Bästa shoppingen på Kreta har ju definivt Heraklion, som inte är så turistiferat. Chania har också himla bra shopping!
Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 17:15
Joppan Joppan är inte uppkopplad

Personligen så tycker jag att vill man ha mycket shopping så är ju Rethymnon ett bra val, men vi har ju nu varit i Georgioupolis sista åren så
jag tycker att det räcker för mig, shoppar inte direkt faktiskt.

Vi tycker att G-polis har det vi behöver: många tavernaor, fin 9 km lång strand, mysigit, lugnt huvudsaken man får sitta ner med god mat och gott vin + en liten drink på nästa ställe innan man nannar kudden, men det beror ju åxå på vilken ålder man är osv, vi "gamlingar" kräver inte så högt tempo längre.

//Joppan med BARA 15 dagar kvar till allt detta mysiga
Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 20:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Sitia har alt det du ber om. Du kan bo på nede ved havnen, ha få minutters gange til glimrende tavernaer, fin, lang strand, masse shopping, kule barer, gresk dagligliv... Og Sitia er betydelig mindre turistifisert enn de byene som nevnes her, om det er viktig for deg.
Nærmeste flyplass går jeg ut fra, er Iraklio.
Vil du vite mer, kan du lese reisebrevet mitt, nå må jeg løpe...
Svara med citat
Gammal 2006-07-27, 00:13
pigis avatar
pigi pigi är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Som den Rethymno älskare jag är....

Allvarligt, Rethymno är en bra start ifall man aldrig besökt Kreta förut. Bussar går enligt tidtabell över hela ön. En ovan svensk kan utan rädsla ta sig runnt ön och hoppa av lite varsom och ändå känna sig trygg.

Äventyr för vem som helst är " Moni prevelli" ...de finns en strand med två nedfarter (olika jobbiga) jag som är amputerad och med svåra "gåingproblem" klarade nerfarten. Belöningen är stranden, inte alls fylld av solstolar eller "nasare". MEN sen ska du upp....tro mig du är stark när du klarat det.

Jag frestas att skriva googla en karta.....kolla upp "Monii Prevelli"...

I Rethymno stad måste du äta lunch hos " Katerina o Pontius" precis nedanför uppfarten till Fortessa...billigt...MEN Katerina pratar bara Grekiska o Tyska även om hon gärna låtsas prata Engelska....Ren och fin Toa!

Vid Rimondifontänen ligger ett kafe eller bar....Fråga efter Dimitri och säg att du är Svensk....du kommer att få handritade kartor till hans favoritställen över ön. ( han berättar gärna om hur hans Farmor dödade Tyskar med sin skärare och ännu bär sidenet i deras fallskärmar som underbyxor)....sant eller!!

Vad du än gör: avfärda inte vinfestivalen som en turristfälla......gå dit, njut och mingla med Kretensare, lär dig om folket och bli deras vän!

Kallinighta.........Pigi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.