![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men min poäng är att man egentligen inte behöver ha teoretisk koll på grammatiken för att lära sig att förstå och uttrycka sig förståeligt och så gott som rätt. Det går att lära sig genom att "bada i språket" som det ibland brukar uttryckas, alltså inte genom att nöta glosor och grammatiska former, utan genom att med glädje bara vara i det. Med en duktig och inspirerande lärare är jag övertygad om att det går, även om det självklart är enklare om man vistas bland människor som pratar språket. Oftast är det dessutom ordvalet och inte de rätta formerna som gör att man upplevs kunna ett språk. |
|
|||
|
|||
![]()
När jag hade läst grekiska i ett år var jag mäkta stolt när man på biljettkontoret i Pireus förstod mig när jag köpte biljetter.Det året och säkert något längre pratade jag i "nutid" och det fungerade utmärkt MEN efter hand som man lär sig mer grekiska,samtalar om fler och ev.djupare saker,tycker jag att behovet av att kunna grammatiken bara blir större för varje år.För att variera sina nyanser,tempus mm.känner åtminstone jag att grammatiken har varit A och O (
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Själv har jag nu anmält mig till nybörjarkursen i Nygrekiska på ABF i Stockholm, inspirerad delvis av denna tråd! Jag har rest runt i Grekland sedan barnsben och visst lärt mig alfabetet och ett och annat ord men aldrig lärt mig tala språket. Som den språkvetare jag är hoppas jag att det inte blir en ren konversationskurs, för sånt irriterar mig bara. Jag behöver veta _varför_ det heter som det heter, och är därmed väldigt intresserad av just grammatiken.
Vi får väl se! Det bästa med att kunna nästan ingenting är ju att varje ny sak man lär sig är en klar förbättring... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Mer info här: http://www.ling.su.se/anslag/lediga_..._nygrHT06.html Ruby |
|
||||
|
||||
![]()
Om du Ella är språkvetare och har tid att avvara är väl en universitetskurs den rätta platsen för dig. Min erfarenhet från kvällskurser är väl att visst går det att lära sig en del men mycket hänger på deltagarns möjligheter att förbereda sig samt ambitionsnivå hos både lärare och elever. Själv har jag läst några kvällskurser och visst förstår jag en del efter dessa kurser samt 25 års resor till Grekland men flytande är inte grekiskan ändå.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Någon universitetskurs har jag inte tid med, tyvärr, även om jag har övervägt saken. Inte ens deltidskursen fungerar eftersom den går på dagtid de två första veckorna. Just nu har jag ett nio-till-fem-jobb som kräver närvaro på dagtid - när jag går åter till min frilanstillvaro kan det komma på fråga, så nästa år, kanske. Det får bli ABF i år, och som sagt - allt nytt jag kan lära mig är ju en bonus. Tack för tipset, ändå!
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag har just anmält mig till en kurs i Grekiska på Medborgarskolan i Eskilstuna! Visserligen en kurs i "grekiska inför resan". Det kommer nog inte ge mig några djupare kunskaper i grammatiken men det är ju alltid en början! Hälsningar Ingela |
|
||||
|
||||
![]()
Ja jag så också att de hade den kursen här i Västerås. Men är det bra grund? Får man lära sig lite grunder också? Det var ju så få ggr...
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
Vad jag har förstått så innehåller kursen endast det enklaste som man kan ha nytta av när man reser till Grekland. Jag tror inte att man ska ha förstora förhoppningar utan mest se det som ett första stapplande steg i, förhoppningsvis, rätt riktning ![]() Hälsningar Ingela |
![]() |
|
|