![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag vet inte om frågan varit uppe tidigare, men...i så fall får jag väl en länk som svar... ![]() Kan man få bouganvillan att ta sig i Sverige? Har ni provat det? Vi "råkade" få med oss ett antal frön hem från Grekland, och det skulle vara läckert om man fick dem att ta sig... Tips, tack! ![]() Mvh, Mats |
|
||||
|
||||
![]()
Det går i alla fall att köpa bougainvillea i Sverige och ha som krukväxt, så det borde inte vara omöjligt att få frön att gro här hemma. Om jag var du skulle jag dock vänta med att så till i vår, då småplantor har lättare att överleva.
Själva växten vill stå svalt och soligt på vintern och gärna ute på sommaren. Läs mer här: http://www.krukvaxter.se/lexikon/sid...Bougainvillea& Ruby |
|
||||
|
||||
![]()
Plantor som dras upp med frö har ju inte blivit bortskämda och vänjer sig vid sin plats från början. Problemet tror jag är vintern då många medelhavsväxter vill ha en sval övervintring. Min mormor hade en vacker Bouganvilla där vi bodde mitt i norrbottens skogar men vintertid förvarade hon plantan i ett rum på vinden som var svalare och användes sällan. Gissar att temp där var runt 10 grader. Nu hade hon ovanligt gröna fingrar och många spännande växter trivdes i hennes hem. Bla Axblomman som vi sett här på Kalimera.
Lycka till med dina frön. Eva |
![]() |
|
|