![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Nidri var hemskt i augusti redan för 16 år sedan. Visserligen bodde vi charmigt i en apelsinlund. Gjorde en avstickare från Parga efter önskemål från dottern som då var i yngre tonåren. Härlig ö och vi gjorde massor av båtutflykter men Nidri var en avgasstinkande ful massturismort med total avsaknad av mysiga gränder, usel mat och skräp på stranden. Med de lovord många öst över orten måste det ha blivit bättre eller så har folk inget att jämföra med.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Soleil |
|
||||
|
||||
![]()
Var du där i augusti? Huvudgatan var så igenkorkad av bilar att bussen stod stilla 45 minuter när vi skulle lämna byn. det var inte 1991 utan troligen 1990. Stranden var full av äckliga fimpar och vi fick fel mat två ggr. Grillspett när jag beställt stiffado. Mötte däremot en mycket trevlig man som tog med mig och dotter ut en del samt bjöd hem oss på kaffe till den modernaste våning jag sett i Grekland.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag var i Nidri i början av juni och jag upplevde inte heller alls staden så som jag vet att Eva L gjorde. Samma år som jag var där, var det fler här på Kalimera som gav Nidri en liknande negativ beskrivning, och de hade varit där i juli, om jag minns rätt - i alla fall senare än mig.
Jag har därför dragit slutsatsen att staden förändras drastiskt när sommarsäsongen kommer igång på allvar. Det som stod ut för mig som speciellt med Nidri, var den höga standarden på framförallt bilar och bostäder. Jag tolkade det som ett tecken på att staden under lång tid haft en högkonsumerande ström av utländska besökare som en följd av familjen Onassis närvaro där, och som gett lokalbefolkningen goda inkomster. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi ska ge Nidri en andra chans i år, vi tyckte sta´n var en turistfälla med mycket genomfartstrafik. I år skall dock sönerna följa med och de kräver numera både barhäng, disco och vattenskoter, alltså en kompromiss, mor och far smiter upp i bergen och lugnet medan lymlarna rockar fett i Nidri.
Vi får väl se hur det slutar.. //PO - 41 dagar, 7 timmar, 12 minuter, 4 sekunder... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi var där sista veckan i september och det blir samma i år.
//PO |
|
||||
|
||||
![]()
Lillbrorsan och jag var i Nidri tredje veckan i augusti 2004. Ingen av oss tyckte det var något höjdarställe. För min del kändes det inte som att komma till Grekland, eftersom jag är mer "van" vid de kykladiska öarna. Lefkas kunde lika gärna varit Italien eller Spanien då det inte fanns något speciellt utmärkande grekiskt där.
Restaurangerna och tingeltangelaffärerna kantrar en starkt trafikerad gata som går rakt genom byn. På "andra sidan", mot hamnen, är det bättre. Stranden var inte mycket att hänga i julgranen och för att komma dit var man tvungen att gå över vägen, vilket inte var det lättaste med all trafik. Om jag ska vara lite positiv får jag lov att säga att Porto Katsiki var fantastiskt fint! Vilken härlig strand! Tyvärr låg man som packade sillar och det var fullt med folk, men fint var det i alla fall! Jag skulle inte vilja åka till Lefkas igen, men smaken är ju som bekant delad. Det här är MINA åsikter och ni kanske tycker något helt annat! Åk dit och bilda er en egen uppfattning! Allt beror ju på vad ni vill ha ut av semestern och vad ni har för förväntningar! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller med ditt resonemang. Jätte bra skrivet
Sedan resten av Grekland har inte någon arkitektur som påminner om de kykladitiska öarna. Jag som är uppvuxen i fastlandet associerar Grekland (oftast) med samhället jag föddes i. En vän till mig från Korfu associerar Grekland med allt som hon är uppvuxen med i Korfu. Så det stämmer att det beror på vad man förväntar sig. Första gång jag besökte en kykladitisk ö med mina föräldrar då jag var liten 6 år gammal, kändes det nästan som någonting exotisk som jag inte hade sett innan. Sen är man som jag grek, ser man Grekland nästan överallt i hela landet. Man ser ju dem olika ställe på tv:n, träffar folk från olika delar av landet, man hör deras traditionella musik på radion så jag kommer nog i Lefkas att uppleva hemlandet men min systers pojkvän bygger kanske en annan uppfattning då han har sett andra delar av landet som han associerar Grekland med. Det ska bli spännande att se ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med Soleil varit i Nidri årligen sen 2005 samt bott där 6 mån. vintern 07-08. Helt underbart ställe ,bbjud på dej själv och du får tusenfallt tillbaka av öborna.... och du , se dej omkring det är värt varenda bensinpeng. Åker helst moppe, då känner man alla underbara dofter uppe i bergen.
|
|
|||
|
|||
![]()
Så kul det är att läsa mera av det positiva med Lefkas och Nidri!
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi var helt vilse med bil uppe bland bergen. Vi hade bara turistkartan, som inte alls stämde med verkligheten. Kommer in i en liten by och ser en äldre man vid vägen, vi tänker -är det nån idé att ens försöka sig på en fråga på engelska till honom?
Fanns inte mycket att välja på, körde fram och frågade om han kunde hjälpa oss att komma rätt. Hör och häpna, han pratar mycket bra engelska, är glad, trevlig och hjälpsam, han förmedlar värme och känslan av att vara välkomna till "hans" ö/by. Det var ett sånt där tillfälle som etsar sig fast i minnet och det känns som om det var igår det hände. Och jag blir glad av att tänka tillbaka på. Det jag vill säga med detta är att det sammanfattar känslan jag har av alla mina resor till Lefkas/Nidri. |
![]() |
|
|