Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-21, 07:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 012
Standard Kanske HD-krasch

HD betyder inte Harley Davidson i detta fall.

Jag läste Erik Stenholms tråd om krasch, här har den tidigare friska, före detta rätt så sjuka datorn nu blivit ordentligt sjuklig igen och jag har redan gett upp om att den återigen ska bli frisk. Det blir en ny så småningom, skärm har jag ju redan.

Nåväl, jag kommer inte till Windows, jag tror att det heter att jag är i MS-DOS läge. Har vit text på svart botten men kan inte ens starta datorn i felsäkert läge (den anger 3 alternativ av felsäkert läge). Den försöker i och för sig starta ordentligt, den visar "Compaq" i rött, visar även Windows symbolen men kommer ingen vart sedan.

Vad kännetecknar vanligen en hd-krasch ?

Känner att jag bör kontakta någon verkstad som helt enkelt kan plocka ur allt jag har på hårddiscen och sen grejar jag en ny dator och plockar in innehållet där.

Gudskelov har jag alla mina Greklandsbilder på DVD !

Tämligen lugn, inser vad som hänt, det finns större problem i världen.



Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-21, 16:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
jag tror att det heter att jag är i MS-DOS läge.
Om du har C-prompten framme så skiv in win direkt efter och tryck retur. Det är ju det gamla sättet att manuellt starta Windows och har du tur kanske det fungerar.

Det låter inte som en fysisk krasch utan mer som att Windows, eller något "startpgm" bråkar med dig. Och det borde gå att lösa.

Får du igång den så ta Back-up på allt viktigt direkt. Du kan även kolla HD:n under systempgm för att se om någon sektor är skadad.

Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-21, 22:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Det är knappast en hd-krasch, då skulle du inte ens få igång dos-läge.
Det finns några olika alternativ att testa:

Kör in Windows-skivan och gör en reparation av ditt windows (om du fick med en Win-skiva då du köpte datorn), då finns alla inställningar kvar och alla dokument som du hade sparat finns också kvar. Detta skulle jag försöka först. Tyvärr gör detta att du måste köra in alla uppdateringar till Windows efteråt.

Plocka ut hd:n och lägga in den i en annan dator som slav-hd, då är det bara att kopiera allt som finns på hd:n. Hade du ändå tänkt köpa ny dator så kan du ju sätta in den i den nya datorn och få allt flyttat dit på samma gång.

Köra en återställnings-cd om du har fått en sådan med datorn. Detta gör att du förlorar allt som fanns sparat under c:, kan med fördel kombineras med alternativ 2 om du vill testa att få igång datorn efter att du kopierat ut allt.
Jag har också sett ett alternativ där en återställnings-cd sparar alla dokument då den återställer till ursprungsskick. Detta upptäckte jag efter att jag kämpat och gjort backup på allt som fanns på hd:n. Jag har för mej att detta var på en nyare dator av fabrikat Compaq eller Fujitsu-Siemens men minns inte säkert. Man fick upp en text som förklarade att alla dokument lämnas orörda då cd:n kördes, i andra fall brukar man få upp en text som förklarar att allt försvinner. Det går att avbryta innan allt förstörs.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-22, 07:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 012
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Hyfsat lugn och med en strimma av hopp någonstans rapporteras nu detta.

Läget är detta att jag kommer mycket snabbt till läget att den startar i DOS-läget (jag kallar det i alla fall så) där jag hela tiden får alternativen "Felsäkert läge", "Felsäkert läge med nätverk" eller "Felsäkert läge med kommandotolk". "Senast fungerande konfiguration (de senaste inställningarna som fungerade". "Starta Windows normalt".

Inget av dessa lägen får den att gå vidare utan startar hela tiden om och återvänder till ovan "startläge".

Jag minns inte vid vilket av försöken ovan jag dessutom längst ned i bildkanten fick följande meddelande: "multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows\system32\ntoskrnl.exe" samt samma meddelande på raden under med ändelsen "hal.dll". Detta fick jag skriva ned på papper, det blev så slarvigt men jag tror det som sagt stod ntoskrnl.exe samt hal.dll.

Orsaken till "kraschen" i söndags var att jag i och för sig hade datorn igång hela dagen i stort sett. Först på slutet, när jag slutligen skulle köra en omgång Ad-Aware så stoppade den "på mitten" och låste sig. Rent reflexmässigt tryckte jag på Start-knappen (som reagerade) bara för att kolla något. Men den låste sig också varvid jag (också reflexmässigt) skulle stänga programmen med det vanliga Ctrl-Alt-Delete, för att nå aktivitetshanteraren. Den öppnade inte över huvudtaget vilket för mig är en signal att något allvarligt håller på att hända !

Det enda som återstod var att manuellt stänga av datorn för att starta om, kolla vad som händer och agera därifrån. Det var redan då jag aldrig kom tillbaka till att Windows startade igen. Förutom det jag skrev ovan angående alternativen på "felsäkert läge" osv. så säger dos-meddelandet att "datorn har kanske råkat ut för strömavbrott" eller "du har kanske stängt av datorn manuellt......", ungefär så. Ja, jag hade ett 10 minuter strömavbrott tidigt en morgon, tidpunkt då datorn aldrig är igång så det borde väl inte ha påverkat den någonting, i avstängt läge ??

Körde återställnigs-cd:n i går kväll, försökte av 5 alternativ, "ta säkerhetskopia" vilket den totalvägrar. Alla andra 4 alternativ var inga jag var intresserad av, exempelvis den där den återställer HD:n till fabriksläge ! Jag kom till och med "så långt" att cd:n meddelade att jag skulle ta ut den och kontakta Compaq support (som inte längre existerar, HP köpte väl Compaq ?)

Och i och för sig så sa cd:n vid ett läge när jag hoppades den skulle kunna ta en total back-up: "Fel # 45 CRC Error" och det låter ju INTE bra ?

Har en kille på it-avdelningen på jobbet som kanske kan hjälpa mig lite, får kolla där.



Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-22, 21:44
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Både ntoskrnl.exe och hal.dll är helt nödvändiga sytemfiler i windows.
Om de saknas eller är skadade kommer Du aldrig att få igång windows.
Snacka väldigt snällt med din it-polare och be honom låna dig en xp-installations cd. Boota på den och välj reparera, förhoppningsvis kan det återställa ordningen. Om inte, välj ominstallation. En recoveryskiva klarar inte detta utan att förstöra dina data.

Lycka till!

//PO
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-23, 07:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 012
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Om jag får igång Windows eller ej är mindre intressant. Vad som gäller är att rädda det som räddas kan av det som går att rädda. Jag är tveksam till kollegans glada inställning, att han menar att "det inte är några problem". Han har ju inte sett hur datorn beter sig ännu.

Har kollat lite på nätet hos de firmor som anser sig kunna rädda innehåll på kraschade hårddiskar, och vilka priser de tar................. GULP !

Även om det inte är krasch så får jag vara ödmjuk.



Hasse

Senast redigerad av inkfish den 2006-08-23 klockan 11:48. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-23, 07:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 012
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Både ntoskrnl.exe och hal.dll är helt nödvändiga sytemfiler i windows.
En recoveryskiva klarar inte detta utan att förstöra dina data.

//PO


Eeehh....en följdfråga om detta.

Vad skulle det i så fall innebära att jag har de där meddelandena om de två systemfilerna i nedre bildkant ? De "glimtar så att säga till" i ett av lägena då jag vill ha omstart i felsäkert läge. De står inte där hela tiden.

Och vad innebär det att när jag har lyckats starta recovery-skivan, valt "back-up" och den strejkar totalt sedan ? Naiv som jag var hade jag förberett en DVD för att sätta i om jag hade fått meddelande om att den var "beredd att läsa in "C".

Som sagt blinkade det till ett meddelande - "Ta ut skivan och kontakta Compaq teknisk support". Känns som att jag har orsakat ännu mer skada nu ?



Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-23, 14:41
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Kanske HD-krasch

När dessa filer strular så startar inte operativsystemet (XP). Utan operativsystem har Du inget stöd för hårdvara, ex.vis hårddisken och dvd-brännaren. Det Du kallar för DOS är tyvärr bara några enkla startmenyer och inget operativsystem typ gamla MS-Dos 6.22. Du kan alltså inte arbeta eller kopiera filer denna väg.
Jag tror inte att Du orsakat någon mer skada med försöken men heller
inte kommit vidare.
Utvägen är reparation\ominstallation via en riktig xp-skiva eller som Janérik säger, montera disken som slav i en annan pc.
Erbjud din it-polare en hygglig singelmalt så löser det sig nog.

//PO
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-23, 18:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Troligtvis låg de filerna öppna när maskinen låste sig. Genom att det blev en "brutalstängning" fick de heller aldrig möjlighet att stänga sig själva eller blev de kanske skadade. Och kan du inte öppna Win kan du heller inte ersätta dem. Nu försöker systemet öppna en redan öppen, eller skadad, fil och där har du låsningen.

Jag råkade ut för en motsvarande sak för några år sedan men på en mindre viktig fil. Systemet försökte hela tiden stänga en öppen skadad fil och tog i princip alla processorkraft. Jag fick stänga den manuellt vid varje start. Efter mycket hårslitande hittade jag dock ett borttagningspgm på nätet... Men det hjälper ju inte dig när du inte ens får igång Win.

De är nog bara att hålla tummarna att de går att reparera via en installations CD.

Själv gör jag alltid så att jag tömmer temp-filer och sådant och startar om datorn helt, inte bara "starta om" via Stäng-knappen, innan jag kör mina rensningspgm. Då vet jag att alla buffrar och cachar är tomma och risken för konflikter är minimal.

Peter
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-24, 07:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 012
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Idag torsdag, rapport om "caset".

IT-kamraten på jobbet är nästan överdrivet positiv. Han säger att det inte är några problem, det är tiden han behöver eftersom detta givetvis ligger helt utanför det han är anställd att utföra. Tid är heller inga problem för mig eftersomm jag kan utföra mina datorbehov på jobbdatorn.

Dock har han som sagt inte sett min dator, hur den agerar och vad han faktiskt kan utföra med och i den. Men som sagt, det finns större problem i världen än min dator. Jag har i alla fall inte skadat den själv genom ex.vis omild behandling, den har låst sig, "kraschat" och någon lär nog kunna bota åtminstone någonting i den.

Han kommer hur som helst att bli belönad, kollegan !



Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-24, 16:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
IT-kamraten på jobbet är nästan överdrivet positiv. Han säger att det inte är några problem
Hoppas han har rätt. Han har säkert tillgång till nyare CD, för de tidiga fungerade ytterst sällan... Återställningsfuntionerna är säkert väsentligt förbättrade idag, så han kan nog lösa det.

"Okänd programerare till Kunden: Förutom att det inte fungerar, vad tycker ni...?" Jag är något luttrad efter 15 år inom IT...

Citat:
Han kommer hur som helst att bli belönad, kollegan !
Den där Malten PO nämnde brukar göra susen. Och det kan det ju vara värt om du slipper köpa ny burk

Peter
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-25, 07:16
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 012
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Citat:
Ursprungligen postat av Peter

Den där Malten PO nämnde brukar göra susen. Och det kan det ju vara värt om du slipper köpa ny burk

Peter

He he, en single är nog inte lösningen. Mannen i fråga har andra intressen inom gastronomi och därtill tillhörande flytande tillbehör så det är det minsta problemet !!



Hasse (känner hopp)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-25, 08:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Jag körde återställnings CD på min gamla dator i samband med att annan familjmedlem övertog den utan några som helst problem så dessa original fungerade perfekt. Peter kanske menar riktigt gamla produkter. Utan att kunna särskilt mycket om datorer måste jag säga att efter 10 år med datorer har problemen när den senaste väl körts in varit mycket få.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-25, 19:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Peter kanske menar riktigt gamla produkter.
Nja, jag avsåg faktiskt den första generation till XP. Jag pratade med Compacs support om detta för några år sedan när det var problem med en av de första XP-burkarna. De bara skrattade... Och det var inget snällt skratt...

Men det fungerar säkert mycket bättre idag. Man kan svära och skälla på datorbranschen när saker inte fungerar, speciellt när man har problem själv, men sanningen är att utvecklingen går frammåt i en oerhörd hastighet. Och "barnsjukdomarna" botas! Vartefter... Fast sitter man i "skiten" så riskerar man ju att bli gråhårig och åldrad i förtid

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT