![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Nä, för längesen köpte jag tarama på hötorgshallen. men hittar bara den där majonäsiga färdiga taramasolata.......... tarama är ju väldigt, stark, salt och koncentrerad. Köpes i lösvikt, ser ut som tjock fast kaviar. blev ju superglad att hitta tarama på koufinissi, men det var ju första ön på den luffen, så köpa det och ta med sig hem, fanns det ju inte ngn chans till! det är ju en färsk och kylvara!
men recept med bröd eller potatis tages tacksamt emot härmed! |
|
|||
|
|||
![]()
Hittade nåt recept nyss på internetet däre stog att man skulle ta 300 g fiskrom, vispa den så den blir krämig. Blanda i grekisktlantbröd som man har blötlagt i vatten innan. Sen äre bara att droppa i citronsaft och ha i matolja.
Men med potatis vet jag inte hur man gör..hört att det kan vara godare i vissa fall.. |
|
||||
|
||||
![]()
Ska leta fram mitt recept. Jag har gjort den på löjrom en gång för länge sedan och vet att jag använde potatis i den. Antagligen mandel. Om jag inte hittar receptet kanske jag kan konstruera ett nytt. Brukar dock vilja provlaga först själv för att se om det blir som jag tänkt.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
I Grekland köper jag karprom men i Sverige är torskromen billigare och lättare att få tag på, dock blir smaken lite annan.
Till ca 4 portioner använder jag: 75 g rom 1 tjock skivad vitt bröd (inga kanter) 1 stor kokt potatis 1 lök finhackad 1 dl olivolja 1 pressad citron. Blöt brödet och krama ur allt vatten, lägg i rom + bröd + potatis i matberedare kör långsamt. Slå på olivolja samt citron och kör tills blandningen blir slät - krämig. Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
Husk at romen skal være røget...
Jeg har hørt at tamara (røget rom) kommer fra Sverige. Er det rigtigt? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tittar i denna gamla tråd om Taramosalata och konstaterar att jag under flera års intensiv jakt ännu inte hittat torskrom i någon butik. Är det Hötorgshallen och dylikt som gäller om man ska hitta ? ICA m.fl har slutat sälja, jag har för mig att de har sagt att tillverkarna upphört med tillverkningen av torskrom. Av skäl jag inte minns nu. Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Torsken är utrotningshotad. Om vi idag slutar äta torsk kanske våra barnbarn kan få smaka den fisken någon gång i sitt vuxna liv.
Måste också be om ursäkt för att jag inte levererat något taramosalatarecept som utlovats. Får ta nya tag efter Greklandsresan. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Men Taramasolata o tarama finns att köpa i hötorgshallen. Åk nerför rulltrappan, ta till vänster. där bland de bortre finns det. Deras kassar är mintgrön turkosa och har vinröd text, men namnet? vet icke? de säljer oliver, fefironi o mmmm
|
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Hasse;90844]Tittar i denna gamla tråd om Taramosalata och konstaterar att jag under flera års intensiv jakt ännu inte hittat torskrom i någon butik. Är det Hötorgshallen och dylikt som gäller om man ska hitta ?
Jag handlar i Hötorgshallen eller på Östermalm! Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
ja! tarama heter det då!
|
|
||||
|
||||
![]()
Torskrom var fattigmansmat när jag växte upp och det var ofta jag fick stekt torskrom till mat, men den finns inte längre för det är ingen efterfrågan.
Uffe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Numer sägs ju torsken inte alls vara utrotningshotad- vet inte säkert hur det är med det, men torskrom är fortfarande ganska svårt att få tag på!
Dock har Netto-butikerna dansk torskrom från Bornholm för ca 16:-/200gramsburk. Den använder jag till Taramosalata enligt mitt egenhändigt framlaborerade recept (efter att ha frågat grekiska vänner hur dom lagar den Taramo dom serverar på sin restaurang på Santorini -mmm, kan inte få nog av deras Taramosalata som INTE alls är av den blöta majonnäslika chockrosa sorten man hittar på burk i Supermarketen!) Till 4 portioner: 3 stora potatisar kokas o pressas till mos, vispas m elvisp till smidig konsistens 1 råriven gul lök blandas med potatisen 1 burk torskrom, 200g, vispas ner i potatismoset. Saften av 1/2 citron tillsättes. Ca 1-1,5 dl olivolja tillsättes för önskad konsistens, under vispning. 1-6 tsk balsamvinäger, efter smak Salt o peppar efter smak. Vispas till önskad konsistens o serveras med svarta oliver o grekiskt lantbröd |
![]() |
|
|