Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-30, 18:04
Lasse Hansson Lasse Hansson är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Hur "turistigt" är egentligen Parga?

Hej, åker för första gången med Airtours till Parga den 9/9 och ska stanna i två veckor på Hotel Valtos Beach. Jag läser i olika insändare och resebrev om att Parga är ganska "turistigt". Näja, man är ju turist !
Finns det någon Pargaresenär som även har varit på Naxos (det kosan styredes senast) som kan göra en jämförelse??
Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 20:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur "turistigt" är egentligen Parga?

Jag har varit på båda ställena men tycker det är svårt med en jämförelse. Naxos är en stor ö och Parga en liten stad. Tar du dig utanför staden finns det mycket att se och underbar natur att vandra i där du inte möter många turister. Naxos kommer lite högre upp på min favoritlista än Parga

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 22:02
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Jag har varit i Parga, visserligen 1999, i början av maj. Tyckte då inte att det var "turistiskt" alls, tvärtom. Barnen gick till skolan, prästen var ute i byn och stans innevånare var ute o handlade, sålde grönsaker osv.

Vi bodde på mitt i stan på hotel Baccoli och alldeles bredvid betade åsnor, det fanns citronodlingar och kyrkogård. Parga kändes som en levande stad tyckte vi.

Det "turistiska" var tavernorna i hamnen och lite "tingel-tangel" i affärerna.

Kanske har allting förändrats under de år som gått, men Parga är väl fortfarande en stad där man lever och bor året runt!

Har ofta längtat tillbaka dit!
Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 18:50
Lasse Hansson Lasse Hansson är inte uppkopplad

Tack för input. Just nu känns det som om det kvittar vilket. Efter att ha jobbat hela sommaren så kan jag åka vart som helst i Grekland och alltid hitta något som jag gillar
Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 20:55
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag tror inte att du finner Parga turistigt i sep. det är ganska off season och du kommer märka att många av grekerna har börjat räkna sina pengar.

Men ska du inte bara sola o bada så finns det mycket att se runt omkring Parga. Tänker du hyra bil så föreslår jag att du åker till Meteora, övernattar i Ionnina kanske två nätter om du vill hinna med Ali Pasha-ön, grottorna och lilla amfi-teatern utan stress. Vid grottorna finns det ett överflöd av "rum att hyra" som nog inte kostar många euro i sep.

Ta gärna ett varv till Sivota också, en gullig stad där de fina segelbåtarna brukar övernatta. Sedan finns också floden Styx att besöka, då ska du åka till Glikí, kommer du från Parga ska du åka över bron svänga vänster och åka skogsstigen parallellt med floden ett par kilometer, håll till vänster hela tiden annars kommer du upp på berget istället. Alldeles norr om infarten till Parga från stora vägen finns ett enormt våtområde och har du tur så kan du hitta spännande djur där.

Lycka till i Parga och hälsa skepparen på "Parga Express", berätta gärna att du brukar läsa Kalimera.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 21:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Parga och Valtos Beach kommer Du att gilla!!
Bra val....

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.