![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har en vän i grekland som skickar mig trevliga recept och vill att jag ska prova lite olika grekiska grejjor - problemet är dock att det verkar helt omöjligt att hitta grekisk ost som inte är Feta här
![]() Har sett lite andra här som bor i Västerås - kanske nån som har några tips om var jag kan få tag på detta? Favoriter ska vara kasseri och graviera - nån som har någon liten ledtråd? Är himla nyfiken på att prova, bara jag kan hitta dem ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Finns det ingen "invandraraffär" i Västerås? Har du tur, så kan i så fall de ha grekisk ost. Jag handlar ofta hos "Munir" i Skärholmen här i Stockholm, och de har grekisk ost, bl.a. Graviera.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det finns en affär bortom gamla Stopet, numera heter den Lingon och blåbär, på Stora gatan. Sen finns det en mittemot Punkt du vet, i samma hus som Tusen och en natt restaurangen. Även den på Stora gatan .På Källgatan finns det en strax nedanför Taj Mahal. Har du testat "Ny matsedel" på Kopparbergsvägen, de har även chark. Prova där. Men jag förstår var du menar med många olika sorters feta ostar. Men bland den bästa mataffärs feta osten är nog ICA s egna feta samt Coop Signum fetaost.
Lycka till! |
|
||||
|
||||
![]()
Coops feta ost är är gjord på komjölk. Någon annan har jag inte hittat i deras sortiment under det varumärket. Välsorterade ICAaffärer i Sverige har feta från Fage och Fontana gjord på får och getmjölk.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Om jag fattade rätt, så är det inte fetaost, som Generera vill ha tag i, utan annan grekisk ost. Feta är väl inte så svårt att hitta nuförtiden.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Måste ändå få påpeka när det gäller Coop att deras fd varumärke Signum inte längre finns kvar. De har tre varumärken för livsmedel; Coop, X-tra och Änglamark. Så vitt jag kan se på deras hemsida finns fetaost överhuvudtaget inte i sortimentet numer ![]() För att återgå till ostarna kasseri och graviera borde det väl finnas liknande ostar att få tag i, om inte just de finns. Någon av alla er som ofta lagar grekisk mat har kanske något tips på vilken ost man kan ta i stället? |
|
|||
|
|||
![]()
Mmm, greske oster!
Istedet for graviera kan du bruke sveitsisk gruyere, om du får tak i det. Hvis ikke kan du bruke sveitserost. Istedet for kasseri kan du bruke italiensk provolone eller evt. mild cheddar Istedet for myzithra (lagret) kan du bruke parmesan e.l., fersk myzithra kan du erstatte med cottage cheese. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja jag vet att det inte var fetaost som Generera var ute efter. Men Admirala har kanske kommit med bästa svaret. Apropå (nu är jag där igen!) så har Coop Extra i Västerås i alla fall Signum Feta ost, himla god! Den är gjord på pastöriserad komjölk....
|
![]() |
|
|