![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Visst, jag tar i och det kommer jag att göra VARJE GÅNG eftersom jag, i mitt dagliga arbete försöker att ge personer med skilda funktionshinder en högre kvalitet i sitt liv. Jag ser helt enkelt HELT ANDRA saker och hinder i det alla skriver. För egen del är hindret, delvis, överkomligt men jag blir LEDSEN då vissa utflyktsmål måste strykas. Hur ska det då inte vara för de människor som har PÅTAGLIGT STORA funktionshinder i sin rörelseapparat. JUST DET!! Det är för dessa människor jag tar i. För att de, liksom andra, är värda respekt och ett ödmjukt bemötande. Jag anser mej ha rätten att ta i. Tänk på alla dom som inte ens har den förmågan utan bara sväljer och tar emot. Jag vill bli bemött med respekt då jag förklarar varför jag MÅSTE veta om ett visst boende är som "örnens bo", för är det så, då kan JAG inte ha det som boende. Gnällig blir jag först om jag blir bemött på ett nonchalant och avfärdande sätt. Den som obehindrat kan skutta runt som en kri-kri , gå på vandringar i bergen, gå uppför alla dessa trappor i smala gränder i något spännande chorio, och klättra nedför branter för att nå någon ljuvlig strand. Den personen skulle kanske kunna tänka sej in i att ha ständig värk i benen som hindrar rörelsefriheten, eller att behöva kryckor, hela tiden, för att kunna ta sej fram. Tänk in situationen och du inser att det krävs planering, och uteslutanden, för att kunna åka i överhuvudtaget. Det gäller att fokusera på de MÖJLIGA alternativen ![]() ![]() ![]() ![]() Jag är lycklig över BlueStar Ferries som har hiss vilket innebär att värken kan hållas på normalnivå eftersom jag slipper gå i hemska, långa, vasskantade trappor där människor trängs och jag har svårt att hålla balansen. I år överväger jag, på fullt allvar, att göra hål i mitt P-tillstånd för handikappade, dra ett band genom hålen o hänga kortet som en skylt fram på bröstet. DÅ syns det att man BÖR HÅLLA AVSTÅND o inte knuffas ![]() ![]() //Birgitta som tar sej friheten att ta i ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Min poäng var att det står Lasse eller Olle eller Stina fullständigt fritt att åka lyxjakt, Blue Star, Romilda, flotte eller vattenskidor mellan öarna. Och också att skriva att exakt just det är äkta båtluffarkänsla för dem. Det innebär inte att det behöver vara äkta båtluffarkänsla för nån annan. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Är det ingen som kommer ihåg DANE:s gamla Ialisoss, Kamiross och Omiross..? De gick på 70- (?), 80- och 90-talen mellan Pireaus, Patmos, Kos och Rhodos (med någora öar till på ruttten). Det var gamla finlandsfärgor som blivit omoderna och sålts till grekland.
De här båtarna blev till slut så risiga att de inte ens var värdiga att trafikera de grekiska vattnen och såldes sedan vidare. Söderut har jag för mig. Kamiross har jag sett som kryssningsfartyg flera år efter att den försvann från linjetrafik. Ommålad och (förmodligen) renoverad invändigt. Ialissos har jag för mig att jag också sett till någon gång, men är inte säker. Omiross försvann tidigt och jag var ganska liten är jag åkte med den. Har aldrig sett den sen dess. Har också för mig att någon av de här båtarna förliste för ett tag sedan, men jag kan ha fel. /Jens |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kamiros gick samma öde till mötes 2002 http://www.faktaomfartyg.com/prins_hamlet_1966.htm Omiros verkar inte vara något som är bekant för andra, kanske minns du fel. På http://www.faktaomfartyg.com/dane_sea_line.htm hittar du alla båtar som Dane har använt i sin trafik. För övrigt gäller numera att flertalet av de gamla färjorna komer från Japan eftersom grekerna har hårdare regler än vi har i Sverige. Båtar som säljs från skandinaviska vatten är oftast så gamla så de går inte att få klassade för grekiska farvatten. Mvh Janérik (med hjälp av http://www.faktaomfartyg.com/index.html ) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Hej allihopa ny här på Kalimera, men fastnade direkt för denna trevliga sida!
![]() Ser att det här i forumet diskuteras en del om båtarna i Grekland, och det är just båtarna som är i fokus under mina båtluffar! Har nu varit nere varje år sedan 94 och jagat olika färjor under mina resor. Kul att så många utav er som båtluffar ändå verkar ha koll och framför allt gillar dom äldre färjorna med sin charm! ![]() Tyärr får vi nog leva med att dom försvinner allt mer, GA Ferries har flyttat över sina två gamlingar Daliana och Milena till Patras-Brindisi rutten och Hellenic Seaways två fd färjor Express Olympia(ex Viking 4) och Express Poseidon har nyligen lämnat Pireus för skrotstranden. Sen har vi DANE Sealines färjor som är upplagda efter konkursen. Hellenic Seaways får snart ett nybygge som ursprungligen beställdes för BlueStar Ferries. Hon är väldigt lik Blue Star Naxos/Paros- http://www.faktaomfartyg.com/nissos_mykonos_2005.htm När det gäller Romilda har jag bara åkt med henne en gång från Kreta upp till Santorini och då var det vild sjögång och alla mådde dåligt ombord... Tyckte då 1996 att hon gav ett fräscht intryck, dock är hon inte speciellt snabb och blir som ni skriver bra sen på slutet av sina långa rundor hon trafikerar. BlueStar:s nybyggen har ju på tok för lite uteutrymme, dom är väldigt anpassade för Greker som ju gillar att sitta inne och röka samt dricka en Frappe på 5 timmar. Själv ska jag flyga till Dubrovnik 7/8 för att jaga runt och hinna med en hel del färjor på vägen mot Santorini där jag ska möta flickvännen. Blir en galen vecka med mycket båtar via Kroatien-Italien-Kefalonia-Aten och ett högt tempo som jag bara klarar själv... //Robert |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Har tidigare tillhört kategorin som alltid pratat illa om GA och föredragit Blue Star. Även om jag fortfarande gärna åker Blue Star har min syn på GA nu ändrats.
Under min just avslutade resa åkte jag med Romilda som höll tiden, nästan, och med Rodanthi som var cirka 1 timme sen. Är det fint väder och jag inte har bråttom kommer jag utan problem välja GA, inte lika mycket folk heller. En kul händelse inträffade när jag var på Amorgos. På min väg från Maltezibadet kom jag i samspråk med en svensk familj som skulle åka med Romilda, avgång 16:00. När vi var på motsatta sidan mot kajen dyker helt plötsligt denna färja upp när klockan visar på 15:20. Då man aldrig vet med de grekiska färjorna så började familjen springa för att hämta sin packning för att sedan rusa ombord. Nu var det inga problem för Romilda låg kvar till 16:00 innan hon la ut och lugnt fortsatte sin resa helt enligt tidtabell. Frågan jag ställer mej är vilken ö hon hoppat över ![]() bosse |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jag har också percis kommit hem från Grekland och jag noterade till min förvåning när jag var på Amorgos att Romilda avgick i tid de gånger jag såg till den. Jag hade tänkt att ta den till Naxos men det var mer ankomsttiden till Naxos än själva båten (som jag tycker har sin charm) som gjorde att jag tog Panagia Tinou dagen därpå istället. Jag undrar om inte GA har ändrat sina optimistiska ankomsttider till den här säsongen. Jag har tidigare fått väntat både en och två timmar på Dimitroula och Romilda.
/Gunnar |
![]() |
|
|