Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-19, 08:13
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aten

Kul att läsa om Era bravader i Aten.
Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 13:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
...alla tavernatipsen vi fått och testade den här gången.
Det är ju extra roligt när det man tipsar om blir en succé, så jag är glad att ni var nöjda.
Att det var trevligt på Taverna Kira ki Archontissa, Agion Anargiron 4 i Psirri var ju inte BARA den goda maten och musikens skull men även det trevliga sällskapet skulle jag tro.
Kul att ni åt på Ouzerian Athanaïkon, Themistokleos 2 vid Omonia (stängt kvällar och söndagar), maten här är ju i topp, MASSOR av smårätter att välja imellan, och ganska kul med denna del av vardagslivet, affärsmän, shoppande damer och annat gott folk.
Ouzerian Kapnikarea på Hristopoulou 2 vid Ermou 57 (alltså en liten gränd på vänster sida EFTER att man passerat gatan med namnet Kapnikarea - som kyrkan för övrigt också heter, den lilla söta som ligger mitt på Ermou, om man kommer från Syntagma) är ett härligt litet ställe med goda smårätter och oftast levande musik, perfekt för en lunch när man shoppar i området. Kan vara lite stilla där mitt/sist på eftermiddagen, men ofta är det fullt med härlig stämning på grund av musikanterna och den goda maten. Stänger kl. 19.

Sen undrar jag om ni har provat Taverna Estoa, Riitta/Karin? Eller I Stoa heter det väl. Ligger på Evripidou som går parallellt med Saluhallen och korsar Athinas. Kommer man från Ermou så ligger den på vänster hand efter att man passerat hallarna. Detta är en taverna ni måste prova nästa gång annars, SÅ annorlunda från Athanaïkon t ex. Man tror nästan inte att det är en taverna när man kommer till nr. 63 B på Evripidou, men gå bara in, det är en upplevelse. Titta gärna ut i köket också! Omtalad i Carl Butlers 'I grekiska kök'.

I och vid Saluhallen finns också flera intressanta ouzerier med goda smårätter och massor att titta på!

... och det där med Remos, det klarade ni ju bra själva... - man kan kanske få lite tips eller ett tel.nr. till 'kusinen' om man skulle komma i närheten av Athinon Arena igen...

Senast redigerad av Marianne den 2007-01-19 klockan 13:35.
Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 16:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

ESTOA klarade vi av redan på första besöket och likaså förra året Kände till det från Carl Butlers kokböcker,som jag gillar mycket

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 17:49
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Har nu läst resebrevet. Härligt att få vandra med er genom gatorna! Är VÄLDIGT imponerad över alla gatunamn i berättelsen Går ni med en liten anteckningsbok på er hela tiden?

Ivi
Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 17:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Riitta!
H Stoa!! 2 gånger har jag ätit där..jättemysigt!
Förra nyår var vi där men bara hälsade på ägaren, det var för tidigt för lunch..I februari blir det minst en lunch där...Jag gillar stället jättemycket!
Deras BIFTEKI!!!!! När jag sist åt där 2001 såg vi när ägaren/kocken styckade det kött han sen malde till färsen och som han direkt stekte till bifteki! Kan det bli färskare??? Vinet vi ville dricka fick vi själv tappa ur en av tunnorna längs väggen....
Bordet Du har vid väggen på Din bild satt vi förresten vid

Lissi - som snart räknar ner till Aten
Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 18:34
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Går ni med en liten anteckningsbok på er hela tiden?
Mycket kort svar:

Ja!

Karin
Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 19:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Inte VI,men Karin
Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 23:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

[quote=kari;71375- som ikke har lest reisebrevet enda! (men jeg g l e d e r meg til det - og bildene )[/quote]
Jeg hadde STOR GLEDE av både REISEBREV 1 og 2 , og a l l e de fine bildene, TUSEN TAKK, KARIN OG RIITTA - HVA dere rakk med
- kanskje jeg skulle begynne å stå opp litt tidligere om morgenen
Kari
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.