|
|||
|
|||
Mygg?
Hej!
Ska boka resa till Skiathos i mitten/slutet av juni och jag undrar om det är någon som varit där som vet om det är mycket mygg i Skiathos stad/Megali Ammos? Är lite allergisk mot grekiska mygg... |
|
|||
|
|||
Sv: Mygg?
Hej
Jag brukar också ha problem med mygg och får stora varande sår. Jag har alltid långbyxor eller långa kjolar på kvällarna, men blir biten ändå. Fick ett bra förslag av en av våra grekiska vänner att smörja på vinäger på bettet så varar det inte utan torkar ut ganska fort. Kan bara säga - det fungerade. Fungerar även om man får munsår - torkar fort ut. Grekiska kurer fungerar faktiskt. Hälsningar Inger |
|
||||
|
||||
Använd MyggA det är det bäst fungerande medlet på marknaden enligt infektionsläkare.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag var på Skiathos i slutet av september och början av oktober. Vi såg inte en enda mygga. I juni är det förståss mer säsong för myggorna så då kan det kanske finnas en del.
Om du får en allergisk reaktion ska du ta antihistamin, helst redan innan du blir stucken. Dessa bra receptfria sorter finns på Apoteket: Acura, Cetirizin, Cidron, Clarityn, Kestine, Loratadin, Versal och Zyrlex. Jag har själv använt Cetirizin, Clarityn, Loratadin och Zyrlex och de lindrar alla allergiska symtom även om det står på dem att det är mot kliande och rinnande ögon och näsa. Har även rådfrågat allergiläkare om detta och fått positiv förklaring. Mer info om myggen får du säkert av Jayo när han tittar in på Kalimera nästa gång. Han bor på Skiathos en stor del av året och har koll på det mesta där |
|
|||
|
|||
Hej! jag brukar vara varje år på Skiathos både i Maj, Juni och juli och det finns gott om mygg på vissa platser. Sedan finns det inga... Brukar köpa med mig "Mygga natural" från apoteket i Sverige... När du har tagit detta medel är det kemiskt rent av mygg runt dig!!!!!!
Anders |
|
|||
|
|||
Mygg?! Visst finns det mygg på Skiathos. Ön är grön och har mycket vatten. Och i vattensamlingar frodas myggen. Men myggtätheten varierar mycket med årstiden och med olika ställen på ön, olika hotell till och med. Tyvärr är medvetenheten om hur myggen förökar sig väldigt liten här. Det räcker med att ett hotell med en fantastiskt fin trädgård har tallrikar under blomkrukorna för att myggen i vattnet som blir över efter vattningen skall föröka sig i tusental. Bort med tallrikarna under krukorna! Ett tips: har ni mygg på hotellet så köp en myggspray och innan ni går ut för att äta middag på kvällen så spraya runt i rummet så finns det inga myggor kvar när ni går och lägger er (om allting är stängt).
Just nu har vi en och annan fluga på ön, men inga mygg! Så om ni inte gillar mygg över huvud taget, åk hit i januari!! |
|
||||
|
||||
Vi var där i början på juni förra året.
Första natten inga mygg. Sen hittade dom oss. Vi var helt sönderbitna. Vi hade mygga med oss, så vi slapp fler. Och så köpte vi en sån man sätter i kontakten. Lotta |
|
|||
|
|||
Tack för alla svar och tips! Är lite "bortskämd" för jag har spenderat de senaste semestrarna i Parga och där har jag inte stött på en enda mygga! Så det låter ju lite oroväckande om det är mängder med mygg..
|
|
||||
|
||||
Hei.
Har bodd på Manolis og på Xanemos og der var det ikke mygg.Det er inne i byen. Kjøpte allikevel en slik sak til å stikke i kontakten. Men tror det er mer mygg hvis du bor i olivenlunden og ikke i selve byen. Jo flere trær, jo mer mygg er min erfaring. God tur! |
|
|||
|
|||
Jo, man ska nog inte överdriva det här med mygg. Har man otur och hamnar på fel ställe kan man få mygg men man kan lika gärna hamna på ställen utan mygg.
|
|
||||
|
||||
Vad finns det för mygg i grekland??? dom som jag har träffat på kan indelas efter storleken. 1. Stora som kallas för Stukas. 2. små som är blixtsnabba o svårfångade o kan ge ordentliga allergireaktioner. dom små kan vara vitaktiga eller grå. Någon som har erfarenhet eller kunskap om grekiska mygg??
|
|
|