Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-01, 16:00
kalokairi kalokairi är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Beslutsångest!

Sitter här i valet och kvalet och velar fram och tillbaka..
Det lutar mellan Naxos och Kefalonia, men jag kan verkligen inte bestämma mig! Är en tjej på 19 år som ska åka med min kompis i sommar..
Vi vill gärna ha genuin känsla, folkliv.. absolut inte ett ställe där majoriteten är turister.
Har läst både bra och dåligt om Naxos stad och Argostoli på Kefalonia.
Nu skulle jag vilja ha era tips! Vad verkar vara mitt rätta val?
Har tidigare varit på Rhodos och Samos. Rhodos var alldeles för turistiskt för mig, men Samos-Karlovassi där jag var var det i stort sett tomt på turister.

Så.. tar tacksamt emot förslag!
Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 18:54
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Beslutsångest!

Om du inte vill ha så mycket turister är väl Naxos inte att rekomendera, tror på Kefalonia som är väldigt vackert och grönt.

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 16:53
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Håller med Monica!!
Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 17:20
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Med de kriterierna - glöm Naxos! Känns ungefär som Kanarieöarna, även om det förstås är mycket trevligare
Har inte besökt Kefalonia så kan inte avgöra om det är bra för er.
Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 15:58
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det finns nog fördelar och nackdelar med alla semestermål, men för min del så kan jag rekomendera Kefalonia då jag själv besökt ön 14 gånger så känner jag den mycket väl. Då ön är mycket stor så går det åt mycket tid om man tänker besöka intresanta platser. I Argostoli, Lassi och Fiskardo kan det tidvis vara mycket turister men det finns ju andra platser om man önskar mer Grekiskt.

Hälsningar PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 16:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Håller helt med de som rekommenderar Kefalonia. Det är en vacker och helt underbar ö... Sidan mot fastlandet är mer oförstörd än västra sidan och jag kan varmt rekommendera Poros , en vacker by som var väldigt oförstörd när vi var där för 13 år sedan. Sami, (tror den lilla staden hette så) var också mysig. Fiskardo och Assos är fina pärlor också de.
Du kommer inte att få tråkigt!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 19:44
kalokairi kalokairi är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

tack för svaren, har en del att fundera på..
så naxos kan jämföras med kanarieöarna?! nä då är det nog inget för mig.. har bara sett bilder därifrån, och tyckt det sett så mysigt och vackert ut! Men det gör ju iofs Kefalonia också..

/Kalokairi
Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 23:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Hej!
Jag kan inte uttala mig om Kefaloniá, för där har jag inte varit(än) men på Naxos har jag varit flera gånger.
Naxos är en jättefin ö med enormt fina bad och stränder, har nog inte upplevt bättre stränder någon annanstans.
Särskilt om man tar sig lite längre bort och besöker till exempel Alyki eller Psilli Ammos, fantastiska stränder och glest med folk!
Psilli Ammos hade jag helt för mig själv vid tillfället jag var där
Naxos har också många fina byar som inte alls känns turistiska och att ge sig upp i bergen är kul!
Jag bodde i den lilla byn Moutsouna vid ett tillfälle och där var det otroligt lugnt och vackert! Endast ett fåtal turister och med havet som granne och de fantastiska bergen i ryggen.
Man bör dock ha bil för det ligger lite långt bort, vägen dit ned är mycket vacker men brant.
Senast jag besökte Naxos bodde vi vid Plaka och det kändes inte alls så genuint, mängder av turister överallt! Mycket skandinaver framför allt.
Men Plakastranden är enormt fin dock.
Hyr man bil och ger sig ut på äventyr så har Naxos mycket att erbjuda!
MEN! Naxos kan också upplevas som Smögen vid midsommar...
Bor man vid Agios Georgios så är det mest svenska och norska man hör och det tycker inte jag är kul...
Hamnpromenaden i Naxosstad bör man helt undvika av samma orsak!
Men man behöver inte gå så långt för att känna att Naxosstad faktiskt är en riktig grekisk liten stad som lever av annat än turismen. Naxos är en ö som lever på jordbruk mer än på turismen sägs det.
Så om man väljer att bo lite längre bort och hyr en bil så kan Naxos faktiskt vara alldeles underbar

Mvh. Stina
Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 23:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Hej!
Så om man väljer att bo lite längre bort och hyr en bil så kan Naxos faktiskt vara alldeles underbar

Mvh. Stina

Kalimera ÄR fantastiskt!
Din beskrivning av Naxos gör att man faktiskt blir nyfiken på denna , ofta misstalade ö. Visst är det så att ALLA grekiska öar har sin charm, bara man tar sig tid och lust att leta efter den!!! Naxos har jag aldrig varit på och det jag läst om den har hittills inte varit så upphettsande, men ett resebrev i somras och så nu Din beskrivning gör mig lite nyfiken......

Kefalonia älskar jag......

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 09:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Din beskrivning av Naxos gör att man faktiskt blir nyfiken på denna , ofta misstalade ö.
Naxos är långt ifrån misstalad. Tvärtom. De år vi har haft omröstningar på Kalimera om Greklands populäraste ö har Naxos placerat sig så här:

År 2003: plats 1
År 2002: plats 1
År 2001: plats 3
År 2000: plats 4

Inte illa.

Personligen tycker jag att Naxos är en av de mest kompletta öarna i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 14:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Haller med Jannes beskrivning helt. Naxos har otroligt mycket att se och den som inte vill traffa allt for manga turister hemifran Skandinavien behover bara flytta sig en liten bit. Stranderna ar fantastiska och det finns manga fina byar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 20:28
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Håller med om att Naxos är en jättefin ö. Vi har varit där flera gånger - om vi inte gillat den hade vi ju inte återvänt.

MEN eftersom kalokairi skriver "absolut inte ett ställe där majoriteten är turister" - då går Naxos bort.

Dock är ett stopp i Naxos ett måste på en längre öluffartur i de trakterna - såvitt vi vet är Naxos stad enda stället i Kykladerna som har ett bokbytarställe!
Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 15:53
malmen8 malmen8 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jag har varit både på naxos o kefalonia, två jätte mysiga öar,
nu är det några år sen jag var där men jag tyckte mer om naxos. Naxos stad var jätte mysig, men mycket turister. Kefalonia var betydligt lugnare,men inte lika mysig stad att strosa runt i. om man bokar boende en bit från stan, så är det även lungt på naxos som jag tycker är att föredra. mvh malmen8

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-28 klockan 17:39. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 13:05
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Kalokairi:
Jag tycker inte ni ska vara rädda att åka till Naxos Det är en fin ö och som alla säger så finns det underbara stränder där.
Visst finns det turister, och ganska många sådana.. men ändå, gränderna i Chora och de många byarna på ön gör att det känns grekiskt ändå. Åtminstone om som jag inte varit på sådär jättemånga platser i Grekland.
Och förresten - när ska ni åka? Det spelar ju in på turistmängden...

En sak som är kul med Naxos (och turism...) är att det finns lite party att välja på, om man känner för att släppa loss lite någon kväll. Vet inte alls hur Kefalonia är på den biten, så det tänker jag inte uttala mig om... Men så är det på Naxos i alla fall.

Och det finns inte köttbullar på varenda meny, så som jag tänker mig Kanarieöarna (har inte varit där så jag kan ha fel).

Ta Naxos i år och Kefalonia nästa vetja! Ni kommer inte bli besvikna.

Kram!
Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 18:11
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Jag har varit på Kefalonia och Argostoli och jag tyckte det var helt ok,men det kryllade av Engelsmän. Jag rekomendera istället Kreta och byn Georgioupolis, ett riktigt genuint Grekland.
Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 23:27
liselotti
Gäst

Kefalonia är nog den ö jag gillat minst av de öar vi besökt. Inte speciellt mysig. Kanske p.g.a. av att mycket är "ny" byggt efter jordbävningen på 50-talet. De flesta charterresor går till Lassi på västkusten. En ganska vanlig turistort.
Om jag skulle åka dit igen skulle jag åka till Skala på östkusten, som jag tycker känns mycket vackrare.
Mitt tips - satsa på Naxos!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.